Matte/Fysikhjälp önskas!!

P

prallan

Hoppas på bukeoraklet här :bow:

Vi ska räkna ut nya f, f2. Vi vet att antalet n är proportionellt mot f upphöjt -1.5. Gamla n är n1 och nya n är n2. Gamla f är = 5,7 * 10^-16. Vad är nya f om n2 är 10 gånger större än n1.

n2/n1 = (f2/f1)^-1.5
 
Bland det viktigaste är att göra en klar och tydlig matematisk uppställning:

f1 = 5.7 * 10^(-16)
n2 = 10 * n1
n1 = k * f1^(-1.5)
n2 = k * f2^(-1.5)
n2 / n1 = (f2 / f1)^(-1.5)

Fem obekanta och fem ekvationer, utnyttja att (a^b)^c = a^(b+c) och lös ut f2
 
Bland det viktigaste är att göra en klar och tydlig matematisk uppställning:

f1 = 5.7 * 10^(-16)
n2 = 10 * n1
n1 = k * f1^(-1.5)
n2 = k * f2^(-1.5)
n2 / n1 = (f2 / f1)^(-1.5)

Fem obekanta och fem ekvationer, utnyttja att (a^b)^c = a^(b+c) och lös ut f2
Jag kommer till 10*f1^-1.5 = 7,348 *10^23 = f2 ^-1.5
Är jag på rätt spår?? Hur kommer jag vidare? Ska gå att lösa utan log.
 
Alltså (lite överdrivet omständigt men för att visa principen),

f2 / f1 = (f2 / f1)^(-3/2*-2/3) = ((f2 / f1)^(-3/2))^(-2/3) = (n2 / n1)^(-2/3) = 10^(-2/3)

vilket ger

f2 = f1 * 10^(-2/3) = 5.7 * 10^(-16)*10^(-2/3) = 5.7 * 10^(-50/3)

(om jag inte gjort något slarvfel, vilket jag dock brukar göra :))
 
Alltså (lite överdrivet omständigt men för att visa principen),

f2 / f1 = (f2 / f1)^(-3/2*-2/3) = ((f2 / f1)^(-3/2))^(-2/3) = (n2 / n1)^(-2/3) = 10^(-2/3)

vilket ger

f2 = f1 * 10^(-2/3) = 5.7 * 10^(-16)*10^(-2/3) = 5.7 * 10^(-50/3)

(om jag inte gjort något slarvfel, vilket jag dock brukar göra :))
Tack!!! Det borde vara korrekt då vi fick samma med logaritmlösning :up::up::up::up::love:
 
Man kan nog förklara det bättre men min mattehjärna orkar inte såhär en fredagkväll :)
Kursfacit;
Number of objects is proportional to the limiting flux to the power -3/2, so limiting flux must be proportional to number to the power -2/3. To increase numbers by a factor of 10 you thus need to change the limiting flux by a factor of 10−2/3.

Finns det någon matematisk lag som beskriver detta förhållande? Som jag kan läsa på :) Jag har läst avancerad matematik, för 20 år sedan, minns inte så mkt som jag borde....
 
Kursfacit;
Number of objects is proportional to the limiting flux to the power -3/2, so limiting flux must be proportional to number to the power -2/3. To increase numbers by a factor of 10 you thus need to change the limiting flux by a factor of 10−2/3.

Finns det någon matematisk lag som beskriver detta förhållande? Som jag kan läsa på :) Jag har läst avancerad matematik, för 20 år sedan, minns inte så mkt som jag borde....
Det är satsen (a^b)^c = a^(b*c)

ex. a = b^(-3/2) <=> a^(-2/3) = (b^(-3/2))^(-2/3) = b^(-3/2*(-2/3)) = b^1 = b

Facit är min lösning fast i ord, bättre är dock att skriva matematiskt abstrakt. En enkel uppgift som denna kan man förstå men ju svårare uppgift desto viktigare är det att utnyttja matematiska symboler som är till just för att förenkla tankegången.
 
Det är satsen (a^b)^c = a^(b*c)

ex. a = b^(-3/2) <=> a^(-2/3) = (b^(-3/2))^(-2/3) = b^(-3/2*(-2/3)) = b^1 = b

Facit är min lösning fast i ord, bättre är dock att skriva matematiskt abstrakt. En enkel uppgift som denna kan man förstå men ju svårare uppgift desto viktigare är det att utnyttja matematiska symboler som är till just för att förenkla tankegången.
Har du tips på någon sida på nätet där liknande övningsuppgifter finns? Så jag kan öva på tillämpning av denna sats?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fille kom 06.30, vi gick o lade oss igen. Jag och Minnie i sängen och Fille under köksbordet. Klockan nio, frukost och fylla...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 628
Senast: Saigon
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 457
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok jag vill bara ha det samlat nånstans, utan att behöva sitta och bläddra i facebookflödet. Idag är det köksregionen som ska få en...
Svar
2
· Visningar
471
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp