Mattes fårskinnspadd bla

Ajda

Trådstartare
Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning. Hävdar att latexstoppade sadlar inte formar sig efter hästens rygg, utan tvärt om. Och att man bör ha en padd under dessa.

Jag har en latexstoppad sadel. Och en häst med fula märken på ryggen. Funnits innan sadeln, men sadlarna jag haft har varit proffs utprovade. Så jag skickade ett meddelande och frågade vilken padd hon tror efter min beskrivning skulle vara bra på just min häst.
Hon svarade ullpadd. Är en ullpadd en filtpadd eller en fårskinnspadd?
Filtpadd ger jag inte mycket för. Ser inte ut att göra varken bu eller bä.

Och nästa fråga. Jag har en liten 17” sadel till en liten islandshäst. Skulle storlek M i mattes fårskinnspaddar vara för stort?
 
Ni får ursäkta stavfelen. Skriver alltid från mobilen. Ibland går fingrarna lite för snabbt över tangenterna.
 
Nu har jag inte lyssnat på podden men grundläggande kunskap om sadlar säger att man ska prova ut sadeln med pad om man vill ha pad under sadeln. Det går alltså inte att bara lägga dit en pad för då lär inte sadeln passa längre.

Diskussionen om vilken typ av stoppning som är bäst kommer nog fortgå. Den har ju pågått sedan innan annat än ullstoppade sadlar kom. Ett tag skulle alla ha luftstoppat, sedan latex och nu svänger det i vissa läger mot ullstoppat igen. Jag tror inte att det finns ett entydigt svar. Jag tror att det är individuellt även om man kan forska fram att endel material är bättre eller sämre i stötdämpande syfte.

Vad hon menar med ullpad är ju svårt att veta. Det finns ullinlägg att köpa till vissa padar och det kan säkerligen vara bra för endel individer. Min erfarenhet är dock att de slits fort jämfört med andra inlägg och blir ihoptryckta och hårda så man bör ha koll men visst kan det vara ett alternativ om hästen har ryggproblem.
 
Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning. Hävdar att latexstoppade sadlar inte formar sig efter hästens rygg, utan tvärt om. Och att man bör ha en padd under dessa.

Jag har en latexstoppad sadel. Och en häst med fula märken på ryggen. Funnits innan sadeln, men sadlarna jag haft har varit proffs utprovade. Så jag skickade ett meddelande och frågade vilken padd hon tror efter min beskrivning skulle vara bra på just min häst.
Hon svarade ullpadd. Är en ullpadd en filtpadd eller en fårskinnspadd?
Filtpadd ger jag inte mycket för. Ser inte ut att göra varken bu eller bä.

Och nästa fråga. Jag har en liten 17” sadel till en liten islandshäst. Skulle storlek M i mattes fårskinnspaddar vara för stort?
Spontant gissar jag att det är en fårskinnspadd hon menar. Storleksmässigt beror det på om du väljer med kant eller inte, + hur stor din sadel är.

Jag har storlek L (med kant fram/bak) under min 17” dressyrsadel t.ex, den är dock på tok för stor på längden under den nättare hoppsadeln i 17” så där är M bättre. Jämför din sadel med deras storleksguide :)
 
Jag skulle gissa att hon menar en fårskinnspad, det har väl gjorts tester som visat att just fårskinnspadar och renskinnspadar är den varianten som har effektivast tryckutjämnande effekt eftersom materialet i sig är så spänstigt och luftigt. Jag kommer troligtvis komplettera min egen sadel med en fårskinnspad eller en renskinnspad och när jag pratade med sadelkonsulenten hos ÅF där jag köpte sadeln sa h*n att det ofta är den bästa typen av pad om man inte har några väldigt specifika behov som en sån pad inte kan uppfylla.
 
Jag har Mattes fårskinnspadd dressyrmodell med kant. Har stl M till min 17,5” sadel, passar perfekt. Till dotterns 16,5” sadel är den lite för lång och hon skulle behöva stl S i stället.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 563
Träning Hej! Jag skulle vilja ha lite råd av er här på buke gällande en 3 åring. Hästen i fråga är en 3 årig arab valack, i ridningen...
Svar
5
· Visningar
1 986
Utrustning Har lite funderingar.. Har 2 st hoppsadlar hemma för prov. Den ena är en Santa cruz Jean luc. Den andra är en pessoa Paris. Hästen i...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Remix
·
C
Utrustning misstänker att sadeln inte ligger så bra p.g.a att mystiskt skav alldles vid bakvalvet :crazy: Ska jag ha en ny sadel så ska den...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp