Mattes sadelpadd helt utan kanter, erfarenheter?

prinsessfeminist

Trådstartare
Alltså, nu är jag fåfäng så jag rodnar men jag vill gärna ha fårskinnspaddens stötdämpare utan att den syns! Det måste inte vara Mattes, andra märken är kanske också bra?

Har någon av er erfarenhet hur en "kantlös" fårskinnspadd, alltså utan upprullad fårskinn fram och bak ligger under sadeln?

Alternativt, kan man ha den direkt mot ryggen, under schabraket?

Jag har letat på begagnatmarknaden, men där ser det ut som om de med upprullad framkant är det vanligaste- om man inte har runt om. Så det verkar som om jag får investera i en ny.

Jag funderar också på om det är bra att ha fickorna för korrektion, "i fall att", men syftet är egentligen bara tryckutjämning.

Så, please, shoot! Dela med er, både plus och minus!

:cool:
 
Jag har en mattes med fickor, ingen kant bak (om jag minns rätt). Använt den supermycket i perioder. Köpt begagnad men fortfarande jättefin. Har haft både direkt mot hästen och mellan sadel och schabrak.
Kort sagt: jag är nöjd med min mattes :)
 
Jag har en mattes med fickor, ingen kant bak (om jag minns rätt). Använt den supermycket i perioder. Köpt begagnad men fortfarande jättefin. Har haft både direkt mot hästen och mellan sadel och schabrak.
Kort sagt: jag är nöjd med min mattes :)
Tack!

Du tycker inte kanten framtill blir knölig under schabraket? Eller lägger du den längre fram i så fall?

Jag ville ju undvika allt ludd helst.

Jag har en LeMieux-padd med ludd fram och bak. Fårskinnet är av fantastisk fin kvalité, men det är allt ludd jag stör mig på.

Den jag har, har jag aldrig lagt under schabraket, på grund av kanterna. Tänker det skulle bli knöligt?
 
Tack!

Du tycker inte kanten framtill blir knölig under schabraket? Eller lägger du den längre fram i så fall?

Jag ville ju undvika allt ludd helst.

Jag har en LeMieux-padd med ludd fram och bak. Fårskinnet är av fantastisk fin kvalité, men det är allt ludd jag stör mig på.

Den jag har, har jag aldrig lagt under schabraket, på grund av kanterna. Tänker det skulle bli knöligt?
Jag lägger den längre fram, det har fungerat bra :)

Kan det fungera att klippa bort kanten? 🤔
 
Alltså, nu är jag fåfäng så jag rodnar men jag vill gärna ha fårskinnspaddens stötdämpare utan att den syns! Det måste inte vara Mattes, andra märken är kanske också bra?

Har någon av er erfarenhet hur en "kantlös" fårskinnspadd, alltså utan upprullad fårskinn fram och bak ligger under sadeln?

Alternativt, kan man ha den direkt mot ryggen, under schabraket?

Jag har letat på begagnatmarknaden, men där ser det ut som om de med upprullad framkant är det vanligaste- om man inte har runt om. Så det verkar som om jag får investera i en ny.

Jag funderar också på om det är bra att ha fickorna för korrektion, "i fall att", men syftet är egentligen bara tryckutjämning.

Så, please, shoot! Dela med er, både plus och minus!

:cool:

Jag har ridit mycket med en bit vanligt fårskinn närmast ryggen. Baksidan av skinnet är ju som mocka och glider inte mot vojlocken.
 
Luddet är ju mysigt! :D
Nej men, jag upplever att den inte ligger lika bra som med kant men har andra stötdämpande paddar från andra märken som tex Bruno Delgrange och den ligger bra utan kant så det kan väl vara värt att prova om du vill ha men kanske onödigt att köpa med fickor för inlägg om du inte behöver använda dem?Har för mig de med inlägg är dyrare än vanlig.
 
Jag har dem bara helt utan kanter. Hatar kanterna! Har också bara correction för det är trist att sakna möjligheterna. De ligger prick still om inte häst/sadel/ryttare är jättesneda o putar något snett.
 
Alltså, nu är jag fåfäng så jag rodnar men jag vill gärna ha fårskinnspaddens stötdämpare utan att den syns! Det måste inte vara Mattes, andra märken är kanske också bra?

Har någon av er erfarenhet hur en "kantlös" fårskinnspadd, alltså utan upprullad fårskinn fram och bak ligger under sadeln?

Alternativt, kan man ha den direkt mot ryggen, under schabraket?

Jag har letat på begagnatmarknaden, men där ser det ut som om de med upprullad framkant är det vanligaste- om man inte har runt om. Så det verkar som om jag får investera i en ny.

Jag funderar också på om det är bra att ha fickorna för korrektion, "i fall att", men syftet är egentligen bara tryckutjämning.

Så, please, shoot! Dela med er, både plus och minus!

:cool:

Har Mattes någon utan det upprullade i fronten ens?
Jag har deras som jag trodde var den med minst sånt, dvs den har lite upprullat fram men inget bak.
Den ligger fint tycker jag efter att ha haft den på en massa hästar och olika sadlar.
Den har jag haft rätt många år och använt flitigt. Den är fortfarande väldigt fräsch och funktionell. Bra kvalitet!
 
Har Mattes någon utan det upprullade i fronten ens?
Jag har deras som jag trodde var den med minst sånt, dvs den har lite upprullat fram men inget bak.
Den ligger fint tycker jag efter att ha haft den på en massa hästar och olika sadlar.
Den har jag haft rätt många år och använt flitigt. Den är fortfarande väldigt fräsch och funktionell. Bra kvalitet!

Screenshot_20190811-151938.png
 
Jag har bara såna nu.

Min tjej hatar kanten som blir när man har luddet på ovansidan av padden. Ludd på framsidan av padden trasslar jag bara in fingrarna i. Så, gladare häst OCH gladare matte :_).

/L
 
Jag har bara såna nu.

Min tjej hatar kanten som blir när man har luddet på ovansidan av padden. Ludd på framsidan av padden trasslar jag bara in fingrarna i. Så, gladare häst OCH gladare matte :_).

/L
Vad har du för storlek?
Jag har en 17' hoppsadel med ganska kort anläggningsyta (Prestige Versailles)

Jag vill ju att den bara skall ligga under sadeln och inte täcka halva korset.

Det andra padden jag har, är M och allround. Den passar en 17,5' dressyrsadel bra, men är på tok för lång för hoppsadeln.
 
Jag hade en padd utan ludd bak under schabraket och den låg helt stilla. Jag sprättade upp sömmen till fårskinnet så det låg runt kanten på schabraket utan att det blev knöligt. Fungerade perfekt! ☺️

HFAEPXr.jpg
 
Tack för illustrativ bild! (Och jag glada ni ser ut, både du och hästen!)

Hur stor är sadeln och vilken storlek har du på padden?

Den ser hyfsat diskret ut!

Jag har haft M på alla mina. Här är klumpig, lång 17.5" med en padd som inte är tillräckligt framskuren, det stör mig massor. Den ska bytas så småningom.


Lyckades inte jättebra med bilden, är alltså sista i inlägget 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp