Mattes sadelpadd helt utan kanter, erfarenheter?

Vad har du för storlek?
Jag har en 17' hoppsadel med ganska kort anläggningsyta (Prestige Versailles)

Jag vill ju att den bara skall ligga under sadeln och inte täcka halva korset.

Det andra padden jag har, är M och allround. Den passar en 17,5' dressyrsadel bra, men är på tok för lång för hoppsadeln.

Mattespaddarna utan kant är rymligare än de med. Min correctionpad utan kant i L är mycket större än den med kanter i samma storlek. Eller de är väl egentligen lika långa men det finns mycket större yta för sadel att ligga på så en storlek mindre blir nog egentligen motsvarande men jag har å andra sidan inget problem med att paddarna sticker ut lite både bak och fram så jag köpte hellre en storlek för stor än riskerar att det blir för litet.


De vänjer sig vid lukten
Hahaha, nej, inte alla :o Min är fortfarande rädd för sitt och jag har använt det till och från i fem år eller så. Jag gillar renskinn annars men en nackdel är att de kan släppa rätt mycket hår.
 
Hahaha, nej, inte alla :o Min är fortfarande rädd för sitt och jag har använt det till och från i fem år eller så. Jag gillar renskinn annars men en nackdel är att de kan släppa rätt mycket hår.

Aha, vi har renar hemma i hage under vintrarna så mina hästar har nog inget annat val än att vänja sig.

Jag upplever inte att de beredda renskinnen släpper mkt hår (torkade skinn fäller ju oftast en hel del) men det kan säkert bero på hur de är beredda, jag har köpt mina från Keros.
 
Mattespaddarna utan kant är rymligare än de med. Min correctionpad utan kant i L är mycket större än den med kanter i samma storlek. Eller de är väl egentligen lika långa men det finns mycket större yta för sadel att ligga på så en storlek mindre blir nog egentligen motsvarande men jag har å andra sidan inget problem med att paddarna sticker ut lite både bak och fram så jag köpte hellre en storlek för stor än riskerar att det blir för litet.



Hahaha, nej, inte alla :o Min är fortfarande rädd för sitt och jag har använt det till och från i fem år eller så. Jag gillar renskinn annars men en nackdel är att de kan släppa rätt mycket hår.

Precis. Jag hade L på de första med kant. Innan jag upptäckte/de började göra utan kant.
 
Jag tror jag har S, men är inte helt säker. Hästan har typ 16 tums sadlar så det låter troligt...

Vad har du för storlek?
Jag har en 17' hoppsadel med ganska kort anläggningsyta (Prestige Versailles)

Jag vill ju att den bara skall ligga under sadeln och inte täcka halva korset.

Det andra padden jag har, är M och allround. Den passar en 17,5' dressyrsadel bra, men är på tok för lång för hoppsadeln.
 
Sadeln är en Amerigo DJ 17,5”. Det är en ganska nätt sadel. Hästen är jättestor ;) Jag är 177 cm och hästen kanske lika stor.
Padden är en Large (correction utan kanter).
Till denna hästen skulle M passa bra, han är så kort så någon längre sadel kan han inte ha, men min andra är lång i ryggen och kan bära upp 18” sadlar så jag vald en större padd för att kunna använda på båda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp