Mattespad med eller utan kant?

Sv: Mattespad med eller utan kant?

Jag gå med efter vad utbildade sadelutprovare har sagt till mig och det ända jag vet är att vill man lyfta HELA sadeln så ska de vara ludd FRAM+BAK vill man bara lyfta FRAM så tar man en med bara ludd FRAM.

*kl*

Det är iläggen som höjer - luddet på utsidan är endast i dekorationssyfte.
Alla fårskinnspaddar har fårskinn på hela undersidan.

Det finns paddar med dekorationsludd fram o bak eller bara fram.
Sen finns det olika Mattespaddar som inte går att korrigera själva som höjer bak. Dvs de har fast stoppning baktill. Dessa har inget lurv på utsidan..

Det finns tyvärr inte i någon modell helt utan lurv på utsidan. Eller som bara höjer fram, då får man köpa Korrektionspadden och bara lägga ilägg fram.

Det finns "rena" korrektionspaddar helt utan fårskinn, men med lika iläggsfickor för "shims" Dvs tunna filtinlägg som man kan lägga upp till 3-4 st per ficka.
4 fickor - två fram och två bak för att kunna finjustera - precis som varianten i fårskinn som har correction system.

Jag gå med efter vad utbildade sadelutprovare har sagt till mig och det ända jag vet är att vill man lyfta HELA sadeln så ska de vara ludd FRAM+BAK vill man bara lyfta FRAM så tar man en med bara ludd FRAM.[/QUOTE

Menar du med ludd fram bara ludd fram på UNDERSIDAN eller menar du det extra luddet runt kanten på ovansidan. Om Padden bara har ludd fram på undersidan så det hamnar under sadeln så lyfter den ju självklart bara fram men den kanten med ludd på ovansidan som finns fram och bak på en del paddar har ingen funktion det är ju bara för att det ska se fint och luddigt ut.

Oj sorry det blev visst lite fel:o

Fast det verkar visst inte som så många håller med om det men som sagt det är vad sadelutprovarna hos mig säger...

Sånt händer ibland.

Jag ska antagligen träffa mina sadelutprovare i slutet av januari. Ska nog fråga då var skillnaden blir.

Jag tror att flera av er har missförstått det hela. När vi/jag pratar om "kant" bak/fram så menar jag NATURLIGTVIS dekorationskanten dvs den som sitter på OVANSIDAN padden. Jag tror att ni har missförstått era sadelutprovare, dekorationskanten ska INTE ligga under sadeln. Men om ni menar att det är fårskinn på UNDERSIDAN padden fram eller bak så är det naturligtvis en helt annan grej (har dock aldrig sett en padd som saknar ludd baktill på undersidan :confused:.)

Jag tror att flera av er har missförstått det hela. När vi/jag pratar om "kant" bak/fram så menar jag NATURLIGTVIS dekorationskanten dvs den som sitter på OVANSIDAN padden. Jag tror att ni har missförstått era sadelutprovare, dekorationskanten ska INTE ligga under sadeln. Men om ni menar att det är fårskinn på UNDERSIDAN padden fram eller bak så är det naturligtvis en helt annan grej (har dock aldrig sett en padd som saknar ludd baktill på undersidan :confused:.)

Nej jag har inte missförstått min sadelutprovare. Jag har förstått att vi pratar om "dekorations" kanten och självklart ska kanten INTE ligga under sadeln! Dessutom har väl alla mattespaddar ludd på hela undersidan, min har iaf.

"Dekorations" kanten har en till fördel den hjälper sadeln att ligga stilla vilket ofta är bra på lite omusklade hästar innan de hunnit arbeta upp musklerna.

Nej, knappast. Jag har ju jämfört mina olika sorters paddar och pratat med sadelutprovarna om det.
Dekorationskanten på de av mina paddar som har det ligger inte under sadeln, helt korrekt. Har någon påstått annat?

*kl*

Jag har med kant och den ligger stadigare än mammas utan kant. Men de utan är snyggare :o Men jag hade ändå inte valt en utan kant om jag skulle köpa en ny, de utan kant har en tendens att inte ligga still mitt under sadeln (oavsett häst/sadel).

Ska man ha dem under schabrak är de utan kant en stor fördel, det går knappt med de med kant.

Undersidan är precis likadan på våra (helt vanliga VS), dekorationskanten påverkar inte hur padden lyfter sadeln.

Se bara till att padden verkligen får plats under din sadel om du väljer med kant. Jag har Large på min och den går precis under min wintec o mammas bates, båda 17,5".

Fast jag har fortfarande väldigt svårt att förstå logiken (jag är nog lite trög :o). Om man har två paddar som är helt identiska med undantag för att den ena har en dekorationkant som inte ska ligga under sadeln utan endast verka som just en dekoration. Hur i hela friden kan det då påverka så att sadeln lyfts mer där fram???:confused:. Det verkar ju inte ens logiskt. Däremot kan jag defenitivt köpa att kanten kan göra att den ligger mer still.

Jag lägger mig inte i beslutet öht. Jag går bara på vad sadelutprovarna berättat och visat. Och sadeln ligger faktiskt hyfsat still trots att ponnyskruttan är i total avsaknad av manke och dessutom otroligt bred.

Fast jag skulle bara vilja ha en liten förklaring på vad det är som gör att en padd utan dekorationskant lyfter sadeln mer framtill? Jag tillhör dessvärre typen som inte köper vad som helst utan att få förklarat varför. Kom en en bra förklaring och jag kapitulerar direkt :).

Förklaringen var rakt av den jag skrivit. Med ludd både fram och bak höjs sadeln jämt. Med ludd framtill höjs sadeln något mer i framkant. Förklaringen ligger ju i luddet.

Haha jag tror att jag är trög.

Är det inte dekorationskanten som diskuteras här? Hur kan en sådan kant höja sadeln på olika sätt när den ändå ligger utanför sadeln?

Jag har två paddar, en utan dekorationskant bak och en med. Sadeln ligger likadant med dessa två.

Senast ändrad:

Återigen. Vid sadelutprovningen så provades det så småningom ut en sadel till min besvärliga ungponny. Det provades med två olika sorters paddar för att se vad som funkade bäst och då blev det en padd utan kant bak. Vill ni så får ni gärna kontaktuppgifter till berörda sadelutprovare så ni kan fråga. Eller så är ni välkomna hit då sadeln ska kontrolleras ännu en gång, troligen slutet av januari.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 472
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: miumiu
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag... 2
Svar
28
· Visningar
907
Senast: Trott
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
696
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår