Mattips som passar små bebishänder (utbruten från Vinterföräldrar 17/18 del 6)

leoparden

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Vi har en tjej som gääärna vill äta själv men jag är nojig att hon ska sätta i halsen. Några tips på mat som inte riskerar att fastna i halsen och som funkar för små bebishänder? Hon har två tänder i underkäken och kan bita loss bitar, så nu vågar jag inte ge t.ex. gurkstavar längre som vi gjort förut.
 
Vi har en tjej som gääärna vill äta själv men jag är nojig att hon ska sätta i halsen. Några tips på mat som inte riskerar att fastna i halsen och som funkar för små bebishänder? Hon har två tänder i underkäken och kan bita loss bitar, så nu vågar jag inte ge t.ex. gurkstavar längre som vi gjort förut.
Här hamnar det mesta på golvet när han äter själv. Idag testade jag att ge en hel smörgås med smör. 2 minuter senare var den i uppskattningsvis 30 bitar varav kanske 5 hamnade i munnen.

Kotten har 6 tänder och får ofta en stor gurkbit att äta (alltså typ 1/4 hel gurka). Ser hellre att han biter av småbitar än stoppar in en hel stav i munnen.
Annars blir det (tyvärr) mycket majskrokar och liknande, smörgåsrån, pasta, leverpastej och ost. Paprika och gröna bönor också.
 
Här har vi vågat oss på mycket den senaste tiden känner jag - pannkakor, broccoli, morot, ägg och falukorv :up: Hon slukar allt och börjar bli riktigt duktig på att äta, supernöjd när hon får hålla själv.

Är såklart rädd att hon ska sätta i halsen men samtidigt går det nästan inte mata henne alls längre så detta är ju enda sättet för henne att äta. Än så länge har det gått bra. Man får nog lita på deras klöks reflex.

@FeatherCloud
Tyvärr blir det en del majskrokar och smörgåsrån här också.. @leoparden men gurka tycker jag känns rätt harmlös? Lillan har ju två tänder nere också, tycker det blir små bitar hon bitar av och är ju ändå så sladdrigt/mjukt så tänker att risken är nog mindre
 
Har inga bra tips, men delar nojan. Har provat att ge bitar av bla mango, tofu, kokt morot. Allt resulterar i klök, host och rinnande ögon. Hon verkar inte fatta att hon ska tugga, utan verkar försöka svälja bitar.
 
Jag tycker kräksreflexen blivit tydligare (tänkte säga bättre, men jag tror egentligen det mest handlar om att den "utmanas" mer nu :p) på sistone. Jag märker nuförtiden att bebis faktiskt hostar fram saker som hamnar för långt bak mot svalget. Så jag känner mig tryggare och tryggare med att låta honom äta själv.

Ger vi honom att pilla med själv är det antingen
- mjukt nog att mosas i munnen
- så stor bit att han måste gnaga
- så små bitar alt sån form att risken att det fastnar är liten
- och så ofta fingerformat förstås
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Vi har en tjej som gääärna vill äta själv men jag är nojig att hon ska sätta i halsen. Några tips på mat som inte riskerar att fastna i halsen och som funkar för små bebishänder? Hon har två tänder i underkäken och kan bita loss bitar, så nu vågar jag inte ge t.ex. gurkstavar längre som vi gjort förut.

Har du läst på om BLW? Det finns jättebra tips på många hemsidor om livsmedel och även lagad mat som passar bra att börja med. Barnet kommer mest troligt hosta och klökas, men det gäller att ha is i magen - de har en väldigt känslig kräkreflex i början och den fungerar bra för att undvika att de sätter i halsen.

Det du ska tänka på är väl främst att inte ge för små bitar, samt inte runda eller halvmåneformade saker, typ korvslantar. Banan tipsar också många om att undvika i början, då det är så kletigt att det kan vara svårt för små barn att hosta upp. Annars skulle jag säga, googla BLW, samla på dig tips, och våga!
 
Har du läst på om BLW? Det finns jättebra tips på många hemsidor om livsmedel och även lagad mat som passar bra att börja med. Barnet kommer mest troligt hosta och klökas, men det gäller att ha is i magen - de har en väldigt känslig kräkreflex i början och den fungerar bra för att undvika att de sätter i halsen.

Det du ska tänka på är väl främst att inte ge för små bitar, samt inte runda eller halvmåneformade saker, typ korvslantar. Banan tipsar också många om att undvika i början, då det är så kletigt att det kan vara svårt för små barn att hosta upp. Annars skulle jag säga, googla BLW, samla på dig tips, och våga!

Har inte googlat BLW men ska göra. Tack för tips!
 
Gå även en kurs i barn HLR så du har handfasta kunskaper i hur man hanterar ett riktgt luftvägsstopp.
 
Ett tips är att fylla på såna där små ergonomiska barnskedar med t.ex. leverpastej, fruktmos, barngröt, jordnötssmör, färskost, yoghurt, mosade rotfrukter/grönsaker, pure, sås eller annat och ge barnet så det får stoppa i munnen själv.

Små Bitar av kokta grönsaker och rotfrukter, mjuk frukt, pasta, stekt eller kokt ägg, små mjuka smörgåsbitar med goda pålägg m.m. har vi gett barnen för att plocka i sig själv. Och japp, det mesta hamnar på golvet och det blir kladdigt, men de lär sig också att äta hyfsat kladdfritt snabbt själv när de får öva :):up:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
1 730
Senast: Sofie_B
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
556
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp