Mammas

Trådstartare
Jag har lite problem med att äta. Är i vecka 16 och de senaste veckorna har det varit riktigt dåligt med maten när jag jobbat. Jobbar natt, går upp vid 16 och äter då middag - har haft svårare att få ner mer än bara några tuggor om det inte är något jag verkligen vill ha, eller om jag jobbat natten innan, då kan jag få ner en portion. Väl på jobbet har jag otroligt svårt för att äta, jag äter tomater, äpplen, morötter, men känner att jag inte fixar matlåda, pasta (har möjlighet att koka så den är fräsh), varma koppen och liknande. Även knäckebrödsmackor, som jag tidigare åt, känns inte som ett alternativ. För någon månad sedan gick det bra med soppor, men inte längre.

Jag har funderat på att köpa saker så jag kan skära upp en sallad, men har dålig fantasi om innehållet, vill ha något bastantare är grönsallad med pasta, vill gärna ha lite smak på den (dock inte tonfisk). Något jag verkligen skulle kunna tänka mig att äta är grillad kyckling eller rostbiff med potatissallad, men det är inte direkt den billigaste maten man kan tänka sig, i alla fall inte om man ska äta det varje dag. Äter oftast frukost när jag kommer hem från stallet på morgnarna, förut kunde jag äta på morgonen på jobbet innan stallet, men fixar inte det längre.

Jag blir inte heller direkt hungrig, men det är inte en hållbar situation att inte äta ordentligt. Nog för att det är nyttigt med frukt och grönt, men jag känner att jag inte får i mig allt vad jag behöver. Finns det någon där ute som har tips om vad jag kan äta som frestar aptiten och är tillräckligt med näring i för att jag ska orka leva och ungen ska få i sig vad den behöver? Är egentligen inte så orolig för ungen än så länge, tar nog vad den behöver av mig, men jag känner att jag inte mår riktigt bra.

Tips och förslag, fram med dem! :)
 
Sv: Mattips.

Försök att äta flera mindre måltider istället. Sallader kan vara både varma och kalla, exprimentera med att blanda i kyckling, rostbiff, skinka, rökt lax, ost, majs, gurka, tomat, sallad, ärter, paprika (om du inte har känslig mage), oliver, kikärter, kidneybönor, pasta, ris, potatis... Som dressing kan du exprimentera och göra vinäger och olja, "vanlig" dressing (thousand Ilands etc), citron... Det är bara fantasin som begränsar!

Ett annat förslag på "lätt att äta" mat är bakad potatis. Har du tillgång till ugn eller micro på jobbet?
 
Sv: Mattips.

Jo har micro på jobbet, bakad potatis kan funka.
Har tid att göra sallader också, tack för alla förslag på ingredienser! Är bara att ta med sig och börja göra! :)
 
Sv: Mattips.

Skoj att jag kunde hjälpa. :D Oftast är det bara fantasin som tryter, jag har samma problem rätt ofta. Men nu är det inte lika viktigt för mig att äta nyttigt och regelbundet eftersom det var många år sedan jag var gravid. Ta hand om dig och lilla magen!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 104
Senast: Blyger
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp