Maxam och Wintec samma tillverkare?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tigeremma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 536
T

tigeremma

Jag har en sadelfråga.

Kollade mina sadlar hos sadelmakare för ett tag sen och hon sa samt skrev på protokollet att min allroundsadel var en Wintecsadel med utbytbart koppjärn, vi kollade aldrig koppjärnets storlek då eftersom den hursomhelst inte passade min häst.

Nu ska jag sälja denna sadel och på den står det ju "Maxam", alltså en sadel av märke Maxam. Känner mig lite förvirrad och har googlat en del, men hittar inget svar. Kan det vara så att Maxam och Wintec tillverkas på samma ställe så det i grund och botten är samma sadelmärke men olika sorter om ni förstår? Typ som att det finns stübbenbom i både stübbensadlar och dom av märket JH?

Blir ju förvirrande att sälja sadeln annars, om jag själv inte vet vad det är för sort. :confused: Någon som har några idéer? Har sadelmakaren virrat ihop det hela eller?

Sv: Maxam och Wintec samma tillverkare?

Skulle tro att sadelmakaren var lite virrig...

Maxam tillverkas som en "lågprisvariant" av Griffin/Thorowgood i england.

Wintec är en australiensisk sadeltillverkare som tillverkar sina bomlösa sadlar i nästan alla olika ridvarianter utom s.k. spanks/Akademiska ridstilar.... Det finns island, western, galopp förutom dom vanliga engelska varianterna.

Du kan inte öppna och byta järn va? ;) Nej, står det maxam är det som sagt en billig variant av Thorowgood...

VÄLDIGT virrig sadelmakare du måste träffat på :rofl:

Ja, det är sadelmakaren som är virrig. Maxam och Wintec är inte samma sak, inte heller samma tillverkare.

Maxam har heller inte utbytbara koppjärn.

Tack alla tre för snabba svar!

Ja hon måste ha virrat till det ordentligt...okej om hon bara sagt/skrivit fel märke (hade med en annan Wintec som jag skulle testa oxå), men att säga att det är utbytbara oxå, det borde hon väl reagerat på att det inte syntes vart man byter koppjärn/ilägg. Tänkte på det efteråt att jag aldrig sett någonstans där man kunnat öppna och byta ilägg. :( Men trodde det var jag som tittat slarvigt bara.

Som sagt, tack för klargöranden i frågan. Synd att det inte gick byta i den jag hade då, hade ju som tänkt att den skulle bli lättsåld eftersom det gick byta.

Följdfråga då, var står bomvidden på en Maxam-sadel? Den har ju ingen sadelkåpa. Har en stor tryckt text innanför sadelstropparna men där verkar det mest stå skötselinfo, är dessutom rätt urblekt där. Hm, får kolla mer när jag ska till stallet igen.

Nej det verkar stämma att det inte står någonstans. Märkligt. Men nu när jag tittar vidare så kanske det inte är så konstigt med koppjärnen ändå. Det kan ju vara fish-inlägg hon menat?

Ja jag är helt förvirrad nu. Var i stallet idag och kollade sadeln men hittade ju ingenstans där bomvidden stod, försökte mäta den men det gick väl sådär. :( Såg ut som att det kunde vara någon form av ilägg i den, men jag kunde inte hitta hur man då skulle kunna se dem eller få ut dem? :confused: Hos en återförsäljare hittade jag info om att det skulle vara SÅ enkelt med endast kardborre.

Nåja, jag får väl kolla vidare!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka