M

MaddeO

På TVn snackade dom om maxpuls, men dom sa aldrig vad den låg på. Kollade sen igenom TR lite snabbt men hittade inget... Är det en i internationell regel (låter konstigt)?? Vad ligger den på?
 
Sv: Maxpuls?

alla hästar har sin individuella maxpuls, precis som människor har det
 
Sv: Maxpuls?

Nä det står inget om det i TR och det är ingen särskild internationell regel heller, det är bara det att det oftast inte finns någon vet som kollar hästarnas puls på vanliga tävlingar (tyvärr).

Dom kollar så att hästen återhämtar sig efter terrängen och att pulsen går ner som den skall gör den inte det är det indikationer på att hästen inte är frisk eller i väldigt dålig konditon och då plockar dom ut hästen ur tävlingen.

Mjölksyretröskeln ligger väl på runt 200-220 slag per minut och så högt vill man ju helst inte komma.
 
Sv: Maxpuls?

tant agda skrev:
alla hästar har sin individuella maxpuls, precis som människor har det

Lite dåligt förklarat av mig kanske, men jag menade om det fanns någon regel för hur hög puls hästen får ha, typ som i distans... Men nu fick jag ju ett svar iaf, tack fio! :bow:
 
Sv: Maxpuls?

fio. skrev:
Nä det står inget om det i TR och det är ingen särskild internationell regel heller, det är bara det att det oftast inte finns någon vet som kollar hästarnas puls på vanliga tävlingar (tyvärr).

Dom kollar så att hästen återhämtar sig efter terrängen och att pulsen går ner som den skall gör den inte det är det indikationer på att hästen inte är frisk eller i väldigt dålig konditon och då plockar dom ut hästen ur tävlingen.

Mjölksyretröskeln ligger väl på runt 200-220 slag per minut och så högt vill man ju helst inte komma.

Här i Skåne gör man det ofta efter deb-lätt för att visa vägen ang hästens kondition. Jättebra! Många får sej en tankeställare.
 
Sv: Maxpuls?

Jaså? det hade jag ingen aning om faktiskt , har jag aldrig varit med om iallafall, men det är ju jättebra att det förekommer!
 
Sv: Maxpuls?

De hade det också i Skurup i både debutant och lätt. Man kan ju inte plocka bort någon eftersom alla momenten redan är ridna.

Men det är ju bra för ryttaren att få veta att hästen är tillräckligt tränad :)

Tror inte det finns någon maxgräns utan det man kollar är ju att pulsen går ner efter målgång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Maxpuls?

fälttävlansnisse skrev:
de hade det bla i dagstorp , var inte din häst med där?

Jo men det var ingen som kollade henne?? Såg inte ens att det var en vet. i närheten
 
Sv: Maxpuls?

Nyrelski skrev:
De hade det också i Skurup i både debutant och lätt. Man kan ju inte plocka bort någon eftersom alla momenten redan är ridna.

Ja fast jag undrar om dom inte kan det ändå, går inte pulsen ner så har nog vet. rätt att utesluta ekipaget även om alla momenten är ridna, eller alternativt ge 60 straff. Tror det hände på ett SM för 100 år sedan att ryttaren fick 60 straff extra för att hon hade ridit på en häst som hade fått näsblod, det kostade henne även segern i det SM:et.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 185
Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: FruS
·
Katthälsa Vi har en liten tjej på drygt 7 månader. Hon är pigg och aktiv men vi tycker hon har hög andningsfrekvens, räknade nu precis och hon låg...
Svar
12
· Visningar
1 293
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp