maxutrymme i outlook?

tanten

Trådstartare
Väninnan är mycket aktiv i en massa sammanhang. Får med jämna mellanrum problem med outlook express.

När jag mailar studsar det och jag får meddelande om att hennes mailboxkvot är överskriden... Jag har självklart trott att hon inte tömt mailen och det är hos hennes leverantör som det är fullt.

När jag frågat säger hon att det kommer upp felmeddelande på hennes skärm också. Då rensar hon i sin inbox och sedan funkar allt igen.

Det visade sig att hon har sisådär 4000 meddelanden i inkorgen! Hrm....

Hon har ett eget väl fungerande system för detta och har god ordning, men alla i samma katalog. Hom betraktar mig av någon anledning som sin datasupprort och har bett mig fundera på problemet...

Frågor:
*Är det det storleken på mailen som är knuten, dvs om hon rensar några mail me stora bilagor så löser hon det?
*Är det antalet mail som är probemet?
*Är det mail per mapp som gäller - dvs löser hon det om hon sorterar upp allt i mappar?

Själv har jag aldrig kommit i närheten av så många mail så problemet är nytt.... jag får dåligt samvete om det är över 100 mail inkorgen.

Konfunderade Tanten

Sv: maxutrymme i outlook?

Komprimerar hon mapparna någon gång?

Det finns inställningar någonstans som gör att Outlook (Även Outlook Express) begränsar den totala storleken på "brevlådan", dessa borde gå att ändra om man nu måste ha alla mail åtkomliga omgående. Så det hjälper inte så jättemycket att strukturera upp i mappar. Ta kontakt med Microsofts svenska support om det.

Annars kan man "arkivera" gamla mail genom att helt sonika flytta dom till en mapp utanför Outlooks programmappar. Då får man söka reda på var de ligger och flytta dom manuellt.

Att mailboxkvoten är fylld beror knappast på Outlook utan på hennes internetleverantör, hennes del av "brevlådan" är för liten.

Har hon justerat inställningarna så att hämtade mail inte ligger kvar på nätet? Om inte bör hon göra det omgående.:idea:

....
Att mailboxkvoten är fylld beror knappast på Outlook utan på hennes internetleverantör, hennes del av "brevlådan" är för liten.

Har hon justerat inställningarna så att hämtade mail inte ligger kvar på nätet? Om inte bör hon göra det omgående.:idea:

Sådär trodde jag också - att hon hade nåt kvar på leverantörens server. MEN jag har kollat att där är det tomt. Det är när det blir fullt hemma i hennes hårddisk som det skiter sig. Hennes mailboxutrymme blir överskridet. Därav mina frågor...

Inget jag någonsin stött på förr - man lär sig alltid något nytt.

(Ska defragga och städa lite i hennes dator när jag kommer åt)

I och med att du får en mailstuds med information om att hennes mailkvota är fylld så är det inte Outlook Express som är problemet, för Outlook Express skickar inte såna mail. Problemet ligger i att hennes kvota på leverantörens mailserver är fylld på något sätt.

Idag är det ju så att man inte alltid hämtar mailen från servern när man läser dem i sitt Outlook Express, det är mycket vanligt att man läser dem direkt på mailservern istället. Så när hon deletar en handfull mail i sin inbox som hon ser i Outlook Express så är det kanske så att hon deletar dem direkt på mailservern vilket då ger plats för nya mail. Att man inte hämtar dem beror på fördelen att man då faktiskt kan läsa sin mail från flera olika datorer om man använder samma kontoinformation.

Men är det nu så att du loggat in på mailservern och där kontrollerat att den verkligen är tom så ligger det förmodligen mail någonannanstans på servern och skräpar. Ibland har email-leverantörer spamfilter som automatiskt lägger potentiella spam-mail i en speciell folder på servern. Är det lite dåligt uppsatt kan det vara så att denna spam-mailfolder har högvis med mail i sig om man inte raderar dessa mail. Kontrollera att det inte finns en sån folder!

Frågor:
*Är det det storleken på mailen som är knuten, dvs om hon rensar några mail me stora bilagor så löser hon det?
*Är det antalet mail som är probemet?
*Är det mail per mapp som gäller - dvs löser hon det om hon sorterar upp allt i mappar?

1) Generellt är det storleken som spelar roll. En mailbox kan bli knôfull av ett enda mail om det har en tillräckligt stor bilaga... Så instruera henne att radera alla bilagor hon inte behöver spara (för all del, radera alla mail som inte behöver sparas).
2) Troligen har hon en utrymmeskvota som gäller samtliga mailmappar. Dock kan hon ju välja att skapa lokala mappar i Outlook Express och flytta över mailen till. Då flyttas mailen fysiskt från servern vilket ger henne mer utrymme för nya mail. Då ska hon dock vara medveten om att om datorn kraschar, hon installerar om den eller liknande så kan mailen helt enkelt försvinna om hon inte samtidigt tar regelbundna backuper på dem.

Beräknat på ett genomsnitt av mailen i min mailbox, som har ganska varierande storlek och blandat stora bilagor, skulle 4000 mail ta upp ca 360MB. Det är en ganska snål mailkvota om det är så att den ligger däromkring, men fullt möjlig. Så lösningen på hennes problem är att antingen börja idka mer maildisciplin och göra regelbundna rensningar eller spara ner mail i lokala foldrar/bränna på skiva, eller också att skaffa en mailleverantör med mer frikostig kvota. Som jämförelse har exempelvis gmail en kvota på 7,3GB, då skulle hon kunna få plats med dryga 80000 mail i inboxen utan att behöva rensa... ;)

Och skulle problemet av någon oväntad anledning ändå ha sitt ursprung i Outlook Express så tror jag den effektivaste felsökningen sker om hon kan anteckna ordagrant vad det felmeddelande hon får på sin dator säger.

Senast ändrad:

Tack moiran, jag resonerar som du.

Hon HAR dock loggat in på webmailen och där finns inget i någon som helst mapp. Vi gick igenom dem allihop och hon är ingen ovan datoranvändare - långt därifrån. Problemet löser sig dessutom när hon rensar hemma i datorn.

En teori är att hon får fullt i sin mailbox hemma - programmet ger felmeddelande och då kan ju inte heller några meddelanden tas emot. Ungefär som förr när man bara fick ha några få SMS på mobilen och fick rensa för att kunna ta emot....
I det läget kan hennes mailbox på servern fyllas eftersom hon inte kan ta hem något.

När hon och jag har tid får vi sätta oss hemma hos henne och djupdyka i detta.

men.. 4' st i inboxen slår väl det mesta.....

Bekymret är att hon jobbar med manus och kan få filer på runt 10 MB ibland... En stor del av hennes mail innehåller bilagor, ofta stora.

Hennes leverantör har 10 MB i sin server åt henne.

Senast ändrad:

Hennes leverantör har 10 MB i sin server åt henne.

Oj, 10MB!?! Hon kan inte skaffa sig ett bättre avtal med sin leverantör om hon nu får så stora mail generellt? Då behöver hon ju inte hämta mailen så ofta för att inte riskera att mailen studsar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka