Visst är det inte ett perfekt system, men det är det bästa vi har. Det vore en katastrof om alla som anser sig förfördelade av systemet skulle ta saken i egna händer. jag tror ingen av oss verkligen vill ha den lynchjustis som skulle bli följden.
Jag håller naturligtvis med dig i sak. Men det är också en katastrof att det bara är att neka så går man fri trots att man är skyldig. Det är nog heller ingen av oss som egentligen vill ha ett samhälle där man kan droga, våldta och ärra en människa för livet och sen flinande luta sig tillbaka och vara oåtkomlig.

Jag kan helt ärligt säga att om jag hade blivit drogad och våldtagen, men bevisningen inte ansetts tillräcklig, hade jag troligtvis också gått ut och berättat. Jag hade inte tagit saken i egna händer och straffat gärningsmannen rent praktiskt, men jag hade berättat vad som hänt. Även om det är fel. Och jag hade tagit mitt straff för förtal.

Nu skriver AB lång artikel om vad jag gissar är Martin Timell.... nej inte namngiven i AB men alla vet ju sedan igår ändå...

Inte ett ljud om deras egne våldtäcktsman

Han är namngiven hos Expressen.

Fast nu verkar även Expressen ha tagit bort hänvisningen och artikeln om lille Fredrik.
Journalisterna på MSM är ett skrå där man håller sina egna om ryggen. Farlig utveckling för landet, vad kommer härnäst?

Det skulle vara ganska intressant om man vände på bevisbördan vid brott som just våldtäkt och övergrepp.. Vad skulle hända då, skyldig till motsatsen bevisas? Skulle män (jag skriver män även om det finns ett fåtal kvinnor..) då bli mer noga med att verkligen fråga och kanske till och med ha ett skrivet godkännande för att undvika åtal..
En tanke bara.. För hur många okynnesanmäler, väldigt få enligt min mening, gentemot hur många som blir utsatta och inte trodda, bevis saknas etc etc..

Spännande tanke. Alla skulle alltså behöva (vid varje träff med motsatta könet, jo även kvinnor) en underskriven lapp.
Beröring? JA/NEJ
Pussas? JA/NEJ
Hångla? JA/NEJ
SEX? JA/NEJ

Datum 00/00-00 Tid: 00.00 (för man kan ju ändra sig)

Namnteckning :

Kajsa Kavat ............ Nisse Hult.

Blir nog en trevlig kväll, kanske något för Dejtingtråden att ta upp?

Jag skrev att de är indoktrinerade av en sjuk kultur. En kultur som säger att det inte är så farligt att bli sexuellt trakasserad, att det är något man får räkna med och inte behöver haussa upp, en kultur som gör att man inte vågar anmäla - inte anser det värt att anmäla - för att man kommer att bli anklagad, ifrågasatt, inte trodd.

Så ja, jag är missnöjd med samhällets insatser. Det har absolut ingenting att göra med att jag skulle omyndigförklara kvinnor.
Om du då anser att de blivit indoktrinerade, att ta fel beslut (enligt dig) så måste antingen du eller samhället sätta sig över deras vilja för att kunna gå vidare. och enligt lagen så innebär det ju att samhället anser att individen inte är förmögen att fatta beslut för sitt eget bästa..i praktiken en omyndighetsförklaring. Vi har ju redan det systemet när en myndig individ tas in för tvångsvård mot sin vilja.

Att det är den som lämnar in en anmälan samtidigt tar med sig bevis eller möjliggör för åklagaren att ta in bevis som backar upp anmälan är en självklarhet.
Eftersom den som blir anmäld inte ska bevisa sin oskuld utan att den anklagade sidan är tvingad (och så ska det vara!!!)att plocka fram bevisningen.

Ja, jag kanske missförstod dig, jag tolkade ditt "du kan veta vem du ANSER ha våldtagit dig" som att det inte var en våldtäkt om det inte finns en dömd förövare. Om det inte var så du menade blir jag lättad och ber om ursäkt, och i såfall är ju den här diskussionen inte nödvändig.
Så bra de tär utrett :)

Jag håller naturligtvis med dig i sak. Men det är också en katastrof att det bara är att neka så går man fri trots att man är skyldig. Det är nog heller ingen av oss som egentligen vill ha ett samhälle där man kan droga, våldta och ärra en människa för livet och sen flinande luta sig tillbaka och vara oåtkomlig.

Jag kan helt ärligt säga att om jag hade blivit drogad och våldtagen, men bevisningen inte ansetts tillräcklig, hade jag troligtvis också gått ut och berättat. Jag hade inte tagit saken i egna händer och straffat gärningsmannen rent praktiskt, men jag hade berättat vad som hänt. Även om det är fel. Och jag hade tagit mitt straff för förtal.
Det är en svaghet i rättssystemet och en styrka. Att man kan neka till man gjort något om bevis saknas och anses som oskyldig till motsatsen bevisats. Motsatsen skulle vara möjlig, att man anses som skyldig tills dess att man bevisat att man är oskyldig och att bevisbördan ligger på försvaret. Det kommer dock att leda till att fler oskyldiga åker dit. Jag kan anklaga dig för våldtäkt och har du inget alibi så¨döms du till många års fängelse även om du aldrig träffat mig och bevisning saknas helt. Det är kanske inte så värst önskvärt.

Det är att ta saken i egna händer. Den anklagade kan mycket väl försvara sig på liknade vis och det kan bli en riktig tråkig förtalskampanj. Det har hänt tyvärr.

Det är att ta saken i egna händer. Den anklagade kan mycket väl försvara sig på liknade vis och det kan bli en riktig tråkig förtalskampanj. Det har hänt tyvärr.

Fast jag förstår att människor blir desperata. Hade någon gjort något mot min dotter hade jag och sambon gått ihop för vedergällning och sedan nekat och skyllt på varandra = vi hade antagligen gått fria.

Fast jag förstår att människor blir desperata. Hade någon gjort något mot min dotter hade jag och sambon gått ihop för vedergällning och sedan nekat och skyllt på varandra = vi hade antagligen gått fria.
Eller så hade det eskalerat/ dottern blivit av med er båda. Förövaren har också familj och rättssystemet gillar inte hämnd auktioner.

Vad som skulle hända? Ett stort antal skulle bli oskyldigt dömda. Och vad som kännetecknar en demokrati och ett demokratiskt rättssystem är just det att om man inte kan bevisa skuld så ska man fria. Vad du i praktiken säger, är att det skulle vara intressant att avskaffa vårt demokratiska system och därmed vårt demokratiska rättssystem...
Jag tror faktiskt inte att så många skulle bli oskyldigt dömda!
Någon kanske skulle få en falsk dom men det är ju inte så att våldtäckt ger livstids straff direkt och det är ju inte så att den anklagade inte skulle ha rätt att försvara sig! Karlarna kanske skulle tänka lite mer innan dom försatte sig i situationer som skulle kunna leda till att dom blir dömda..
Hur demokratiskt är nuvarande system då när offret blir våldtaget en gång till av vårt kära icke fungerande rättsystem där det ifrågasätts både vad man hade på sig och om man var onykter och kanske kunde ha gett sitt tillstånd till typ 6 karlar samtidigt......

Det ska man naturligtvis vara medveten om, men jag hade berättat ändå. Det skulle svida ytterligare för mig uppepå det gärningsmannen faktiskt gjort, men det skulle också svida en del för gärningsmannen. Mer rättvisa i praktiken (om än inte i rättsväsendets ögon). Om jag bara biter ihop, håller tyst och accepterar att det bara är jag som får lida trots att skulden helt är hans, hade jag inte bara varit utsatt för ett övergrepp av förövaren, jag skulle känna det som ett övergrepp på mig själv.

Igen - jag säger inte att det är rätt, men jag gör inte alltid rätt. ;)

Jag tror faktiskt inte att så många skulle bli oskyldigt dömda! Jag har lite mer tilltro till att folk inte vill andra illa. Någon kanske skulle få en falsk dom men det är ju inte så att våldtäckt ger livstids straff direkt och det är ju inte så att den anklagade inte skulle ha rätt att försvara sig! Karlarna kanske skulle tänka lite mer innan dom försatte sig i situationer som skulle kunna leda till att dom blir dömda..
Hur demokratiskt är nuvarande system då när offret blir våldtaget en gång till av vårt kära icke fungerande rättsystem där det ifrågasätts både vad man hade på sig och om man var onykter och kanske kunde ha gett sitt tillstånd till typ 6 karlar samtidigt......
Tänk ett steg längre.
Lisa lämnar in en anmälan om sextrakasserier som hon inte behöver bevisa.
Kalle som i sin tur inte kan motbevisa henne , gör detsamma och han behöver ju heller inte bevisa sin anklagelse.
Vad ska rätt och åklagare göra då?

Vårt nuvarande system är naturligtvis bristfälligt, men det system du förespråkar gör mig mörkrädd. Det öppnar dörrar som i Sverige inte varit öppna på ett par hundra år, samtidigt som det slår igen dörren till ett rättssäkert system.
Jag tror ingen jurist i Sverige skulle stödja den typen av rättskipning.

Så inställningen att ändamålen helgar medlet..ja den brukar leda käpprätt åt helvete när man är inne och tallar i rättskipningsapparaten.
Din inställning uppvisar en klar brist på insikt om ett rättssamhälles grundvalar och värderingar,

Jag tror faktiskt inte att så många skulle bli oskyldigt dömda!
Någon kanske skulle få en falsk dom men det är ju inte så att våldtäckt ger livstids straff direkt och det är ju inte så att den anklagade inte skulle ha rätt att försvara sig! Karlarna kanske skulle tänka lite mer innan dom försatte sig i situationer som skulle kunna leda till att dom blir dömda..
Du kan inte på riktigt tycka att om inte skriftligt samtycke finns så får man skylla sig själv om man sedan blir dömd för våldtäkt?

Det ska man naturligtvis vara medveten om, men jag hade berättat ändå. Det skulle svida ytterligare för mig uppepå det gärningsmannen faktiskt gjort, men det skulle också svida en del för gärningsmannen. Mer rättvisa i praktiken (om än inte i rättsväsendets ögon). Om jag bara biter ihop, håller tyst och accepterar att det bara är jag som får lida trots att skulden helt är hans, hade jag inte bara varit utsatt för ett övergrepp av förövaren, jag skulle känna det som ett övergrepp på mig själv.

Igen - jag säger inte att det är rätt, men jag gör inte alltid rätt. ;)
Det är så släkt och blodsfejder börjar.

En svaghet är dessutom att du själv inte kan veta med säkerhet vad som hänt om du nu inte var närvarande.

Tänk ett steg längre.
Lisa lämnar in en anmälan om sextrakasserier som hon inte behöver bevisa.
Kalle som i sin tur inte kan motbevisa henne , gör detsamma och han behöver ju heller inte bevisa sin anklagelse.
Vad ska rätt och åklagare göra då?

Vårt nuvarande system är naturligtvis bristfälligt, men det system du förespråkar gör mig mörkrädd. Det öppnar dörrar som i Sverige inte varit öppna på ett par hundra år, samtidigt som det slår igen dörren till ett rättssäkert system.
Jag tror ingen jurist i Sverige skulle stödja den typen av rättskipning.

Så inställningen att ändamålen helgar medlet..ja den brukar leda käpprätt åt helvete när man är inne och tallar i rättskipningsapparaten.
Din inställning uppvisar en klar brist på insikt om ett rättssamhälles grundvalar och värderingar,

Jaha så var vi tvungna att slänga in ett personligt påhopp... Trevligt!!

Det är så släkt och blodsfejder börjar.

En svaghet är dessutom att du själv inte kan veta med säkerhet vad som hänt om du nu inte var närvarande.
Så... en kvinna ska alltså hålla tyst om en våldtäkt för att inte uppröra släkten?

Skulle naturligtvis aldrig outa någon om jag inte vore 100% säker, vilket man kan vara på många sätt. Man vaknar upp under övergreppet, man är medveten om vad som händer, men har inte kraft att försvara sig osv.

Personerna som gillar hur det är nu och som skulle få mindre makt och inflytande? Kvinnor som attraheras av machokulturen? Det kan inte vara så svårt att tänka ut personer som skulle förlora på en förändring.
Mona Sahlin är en, hon är en stark anhängare till ultimate fighting som nog kan sägas vara ganska macho.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka