Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om hälften av de fall som nu rullar runt i #metoo som verkligen handlar om rena övergrepp vore anmälda till polisväsende, skulle inte #metoo blivit så stort.
Allt som dras upp i me too-ljuset är inte våldtäkter eller sexuella trakasserier, så jag tror att @honung avser de som me too:ar friskt i kategorin "ett nyp i rumpan för 20 år sedan".
I min bok gjorde hon det jag tycker att sååå många i #metoo skulle göra - och som jag hoppas världens kvinnor kommer att göra - anmäl till polis och sitt inte på sociala medier med offerkofta på och halshugg halva världens befolkning.
Har du varit med om en våldtäkt själv?
Jag tappar hakan lite här. Dels för att du alls ställer frågan och tror att jag ska svara på det på ett forum. Dels för att den vittnar om "har du inte blivit utsatt så har du inte rätt att säga något". Om jag, min familj, mina vänner blivit utsatta för sexuellt våld eller inte är inte relevant för diskussionen - du har inte med det att göra, du har inte rätt att kräva mig på svar på den frågan men jag har all rätt i världen att svara på den precis hur jag vill.
. Vi har ett stort och omfattande socialt skyddsnät i sverige, om en inte säger ifrån och anmäler så accepterar man villkoren och har ett ansvar för nästa offer.
Jag vet inte om du och dina gillare av inlägget inte tänkte alls eller bara hade otur när ni tänkte, för @Gnist och jag säger samma sak.
Om den del av #metoo som är utsatta för sexuella övergrepp hade anmält sina förövare hade i många många fall kanske andra kvinnor sluppit utsättas av samma personer. Många många av de berättelser som nu flödar från #metoo handlar också om vad jag skulle säga är skitsaker men som heller inte är okej. Säg ifrån, stå upp för er själva - och andra. Om en människa utsätter mig för obehag är jag troligen inte den första eller den sista att utsättas av den pesonens beteende.
I #metoo ser jag tyvärr inte så många starka kvinnor, något som gör mig arg. Vi lever i ett land som slår sig för bröstet internationellt som ett land med världens mest jämställda land och - som ett feministiskt sådant med en regering som förklarat sig som varande feminister. Och nu sitter vi här som det land som reagerat starkast med #metoo som visar att svenska män är sexistiska kräk, och svenska kvinnor är offer. Jag får inte ihop detta riktigt. Jag läser berättelser om kvinnor som blir utsatt för systematiska våldtäkter inne i sina äktenskap, berättelser om åratal av våltäkter men man stannar i det förhållandet/äktenskapet och skaffar sig fler barn - wth? VAD är det som säger att dessa kräk till män som utsätter sin flickvän/partner/fru inte gör det mot andra i varierande grader? Lämna, och ANMÄL för faen. Jag skulle hellre bo på gatan än att leva i ett förhållande där jag blir utsatt. Om chefen eller kollegan tafsar eller trakasserar eller utsätter mig för övergrepp - gå därifrån och ANMÄL för faen. Vi har ett stort och omfattande socialt skyddsnät i sverige, om en inte säger ifrån och anmäler så accepterar man villkoren och har ett ansvar för nästa offer. Nästa kvinna som hamnar under dessa mäns radar hamnar också under #metoo och #allavi eller vilken hashtag det än gäller.
Eller hur!! Det är för att du kan så lite om våld i nära relationer och sexualbrott!!Jag får inte ihop detta riktigt.
Jag vet inte om du och dina gillare av inlägget inte tänkte alls eller bara hade otur när ni tänkte, för @Gnist och jag säger samma sak.
Om den del av #metoo som är utsatta för sexuella övergrepp hade anmält sina förövare hade i många många fall kanske andra kvinnor sluppit utsättas av samma personer. Många många av de berättelser som nu flödar från #metoo handlar också om vad jag skulle säga är skitsaker men som heller inte är okej. Säg ifrån, stå upp för er själva - och andra. Om en människa utsätter mig för obehag är jag troligen inte den första eller den sista att utsättas av den pesonens beteende.
I #metoo ser jag tyvärr inte så många starka kvinnor, något som gör mig arg. Vi lever i ett land som slår sig för bröstet internationellt som ett land med världens mest jämställda land och - som ett feministiskt sådant med en regering som förklarat sig som varande feminister. Och nu sitter vi här som det land som reagerat starkast med #metoo som visar att svenska män är sexistiska kräk, och svenska kvinnor är offer. Jag får inte ihop detta riktigt. Jag läser berättelser om kvinnor som blir utsatt för systematiska våldtäkter inne i sina äktenskap, berättelser om åratal av våltäkter men man stannar i det förhållandet/äktenskapet och skaffar sig fler barn - wth? VAD är det som säger att dessa kräk till män som utsätter sin flickvän/partner/fru inte gör det mot andra i varierande grader? Lämna, och ANMÄL för faen. Jag skulle hellre bo på gatan än att leva i ett förhållande där jag blir utsatt. Om chefen eller kollegan tafsar eller trakasserar eller utsätter mig för övergrepp - gå därifrån och ANMÄL för faen. Vi har ett stort och omfattande socialt skyddsnät i sverige, om en inte säger ifrån och anmäler så accepterar man villkoren och har ett ansvar för nästa offer. Nästa kvinna som hamnar under dessa mäns radar hamnar också under #metoo och #allavi eller vilken hashtag det än gäller.
Sverige är inget feministiskt land. Bullshit, "Fakenews" , skitsnack. gt. Feminism definieras då som "att kvinnor är i underordnad ställning i samhället och att en då vill ändra det" . Speciellt när vi i Sverige har lyckats få en så otroligt stor mängd människor med extrem konservativ livsåskådning.Jag vet inte om du och dina gillare av inlägget inte tänkte alls eller bara hade otur när ni tänkte, för @Gnist och jag säger samma sak.
@Seabaz dels har flera grupper/upprop skapat uppgifter för företag, förbund och kollegor inom deras bransch. De (vi) vill veta vilka konkreta åtgärder som ska till för att ändra strukturerna.
- Fast hur svårt är det? Sluta taffsa och använda ovårdat språk till varandra. Sluta våldta både fysiskt och psykiskt.
Det andra är att dessa upprop är organiserade
- organiserade på vilket sätt?
och kommer sitta i möten med tex ministrar och andra politiska tjänstemän för att driva det här vidare.
- vem kommer sitta i möte med vem?
Vi ses också grupper från flera branscher och hjälper varandra juridiskt och med andra tips om hur vi går vidare för en sundare struktur där kvinnor inte behöver vara rädda.
- jag vet inte vilka grupper du pratar om men det låter bra om det fungerar i praktiken med!
Det ska inte vara så att mäns rätt till ett arbete på samma plats där han våldtagit eller trakasserat en (eller flera) kvinnlig (-a) kollegor är större än kvinnornas rätt till ett arbete där de känner sig säkra. Så är det tyvärr på vissa ställen idag.
- ja fy fan. Även i skolor har jag läst!
Och för utom skam ska man veta att mänga kvinnor (eller icke-binära) inte pratar om vad de har varit med om för i dagens strukturer saknas det tydlighet och det finns ingen transparens om vad som händer med förövare och offer. Därför känner dessa kvinnor ingen tillit och känner de/vi inte det, då är det extremt få som talar om vad som hänt. Och eftersom vi inte har tillit till strukturen har en tystnadskultur skapats. Nu har den börjat brytas, för vi har fått tillit till varandra, i grupperna och ute i medierna och i samhället.
- håller med! En bra sak metoo kampanjen fört med sig.
Dock undrar jag hur rättsväsendet ska komma åt förövrarna. Vad är planen där (inte menat till dig att svara på, mest bara nämner det). Många orkar ju inte anmäla idag för man vet att ärendet läggs ner. Eller chansen att få någon fälld är så liten trotts bevis.
Undrar vad de utsatta tänker när de läser om händelsen i fittja som är på tapeten nu.
Jag tror att det är svårare för dig @Seabaz att se vad som händer eftersom du inte är hemma i Sverige
- helt klart är det så!
men när jag får frågan om varför det blivit så stort här jmf med andra länder så svarar jag: för att vi kan! För att vi i Sverige faktiskt kommit längre. Vi hade en hög % anmälningar redan innan (i jämförelse) för att vi vågat anmäla vissa saker. Och nu ska vi ta steget och ändra så strukturen ändras och statistiken ska gå ner.
- jag hoppas verkligen det blir konkreta saker gjorda och inte bara prat
Om den del av #metoo som är utsatta för sexuella övergrepp hade anmält sina förövare hade i många många fall kanske andra kvinnor sluppit utsättas av samma personer.
Många många av de berättelser som nu flödar från #metoo handlar också om vad jag skulle säga är skitsaker men som heller inte är okej. Säg ifrån, stå upp för er själva - och andra. Om en människa utsätter mig för obehag är jag troligen inte den första eller den sista att utsättas av den pesonens beteende.
I #metoo ser jag tyvärr inte så många starka kvinnor, något som gör mig arg.
Och nu sitter vi här som det land som reagerat starkast med #metoo som visar att svenska män är sexistiska kräk, och svenska kvinnor är offer. Jag får inte ihop detta riktigt. Jag läser berättelser om kvinnor som blir utsatt för systematiska våldtäkter inne i sina äktenskap, berättelser om åratal av våltäkter men man stannar i det förhållandet/äktenskapet och skaffar sig fler barn - wth?
VAD är det som säger att dessa kräk till män som utsätter sin flickvän/partner/fru inte gör det mot andra i varierande grader?
Lämna, och ANMÄL för faen. Jag skulle hellre bo på gatan än att leva i ett förhållande där jag blir utsatt. Om chefen eller kollegan tafsar eller trakasserar eller utsätter mig för övergrepp - gå därifrån och ANMÄL för faen. Vi har ett stort och omfattande socialt skyddsnät i sverige, om en inte säger ifrån och anmäler så accepterar man villkoren och har ett ansvar för nästa offer. Nästa kvinna som hamnar under dessa mäns radar hamnar också under #metoo och #allavi eller vilken hashtag det än gäller.
Män ÄR sexistiska kräk.