med eller utan skor?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 734
U

Uddatyp

snart ska min häst släppas ihop med dom andra på betet och vi ska antagligen ta av bakskorna vid ihopsläppet.

är de stor skillnad om dom är på eller av? är de väldigt mycket mer skadrisk om dom är på?

för igentligen borde väl en spark även utan skor göra väldig stor skada om den träffar på fel ställe.

hur skulle ni göra?
efter några dagar ska skorna på igen för ja måste hålla igång hästen..de är just vid ihopsläppet och några dar framåt...tills de är lugnt i hagen.

usch..gillar inte ihopsläpp..:crazy:

Sv: med eller utan skor?

Det allra bästa är väl att ta av bakskorna vid hopsläppet. Visst kan en spark ta rätt illa även av en oskodd hov, men med skor blir det oftast värre.

Sen beror det lite på hur pass sparkglad din häst är också. Kickar den och är högre i rang så är risken större.

Utan tvekan så ska man ta av skorna, en spark med sen sko tar flera gånger hårdare än en som är utan. Det är ju inte för inte som "slåssglada" individer tar på sig knogjärn när dom spöar upp någon stackare.

Kicki :)

Håller med! Av med skorna! Järn är hårt!!!

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 817
Senast: cewe
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma