Medel att ge häst med inre stress?

charmant

Trådstartare
Läste i en annna tråd lite om vissa natur medel(eller vad jag ska kalla det)som man kan ge för lugnande effekt på hästar med stress symptom.
Nu vart jag lite nyfiken på vilka det är och vad de har för verkan osv.
Har ett travsto i stallet som iofs har blivit mkt lugnare sen hon kom men hon har ändå en del kvar.
Hon går ute i flock 12-16 timmar per dygn,fri tillgång på hö,äter korn,morötter,chevinalplus och lite betfor inne.
Vi har lagt bort ridningen ett tag nu låtit henne vilat och ska precis börja jobba henne från marken igen.
Vi startar liksom om på nytt kan man väl säga.
Hon är mkt snäll att hantera i hage,box och i stallet men i ridningen blir hon stirrig när man ber henne om nåt,biter sig i bogen,stressar ner i diken och annat.
Hon"snurrar runt"med huvudet ibland i boxen men äcven det har blivit bättre.
Kanske ska tillägga att hon haft 7 hem på 7 år innan oss.Men hos oss kommer hon att få stanna:love:

Så alltså med lite bakgrund så av vad det är för häst så undrar jag vad det finns för natur preparat man kan ge för en lite lugnande effekt?
Vet inte ens om man ska ge sånt eller mine man av ren nyfikenhet och ev användning så;)

Sv: Medel att ge häst med inre stress?

Promenera med henne och låt henne följa med på allt möjligt. Hon kommer att lugna sig ännu mer ju längre ni har henne. Dra ner på kraftfodergivan. Om hon inte arbetar behöver hon troligtvis inte något annat än lite "skrammel" i krubban. Ge mycket hö så att hon hålls sysselsatt. Mat har lugnande effekt på hästar precis som på andra djur. Ha fasta rutiner så att hon lär sig vad som kommer att hända. Några preparat (typ lugnande) är inget jag rekommenderar oavsett om de är naturläkemedel eller annat.

Håller varmt med a1agnlju.. Hade ett sto för ett par år sedan, som var totalt sönderstressad. Veterinär rekommenderade magnesiumtillskott i fodret, som inte bara var svindyrt, utan det skulle matas mycket av det. Visst, det hjälpte till en viss grad, men efter en tid började vi märka vissa ändringar i beteendet. Stoet blev på något sätt "beroende" av magnesiumet, och så fort hon inte fick en daglig dos av det blev hon stressad. Vet inte om hästar kan bli beroende av olika preparat, men så var det i det här fallet. Så hamnade min familj i en ekonomisk kris, och enda sättet för oss att kunna behålla hästen var att skära ner på allt "onödigt". Så vi började mata henne med massor av hö, lite havre och lite müsli för smakens skull. Även lite uppblött melass. Först var hon alldeles tokig, man kunde knappt skritta henne till ridplan så vart hon genomsvettig, men efter en tid började vi lägga märke till att hon lugnade ner sig och blev gladare :) Nu har hon ett nytt hem där hon trivs jättebra, käkar hö mest hela dagarna och inte ett spår av stress någonstans :p

Hon verkar vara stressad helt enkelt.Så svårt att förklara.

Har fått reda på av en människa som jobbade hos tränaren där hon stod att hon blivit hårt behandlad med slag osv.Det förklarar hennes rädsla för huvudet ibland och hennes ärr lite här och var.

Jag tror inte lösningen är en massa medel som kan ha en lugnande effekt utan att acceptera att en häst är på ett visst sätt, antingen personligheten eller att den varit med om saker som gjort den till vad den är.

Sen kan man börja bearbeta problemet & låta hästen bygga upp sitt självförtroende samt förtroendet till ryttaren.
Vissa hästar blir inte balanserade någonsin & passar kanske helt enkelt inte till det man köpt den för eller tänkt sig.
Finns många såna hästar som mått bättre av att vandra vidare istället.
Ja fy vad jag låter hemsk nu, men i det långa loppet får man göra det som är bäst för hästen & att behöva proppa i den diverse lugnande medel/örter/pulver/mediciner kan väl aldrig vara det bästa?

Just ja, om hästen är pigg när du rider den så ta bort betforet & kanske det mesta av kraftfodret & ge hö samt mineraler om denna kan hålla hullet på det samt få i sig det den behöver.

Det gör vi redan.Hon har fri tillgång på hö som är bra värden på.
Vi rider henne inte då vi ska till tandläkaren först då hon är väldigt orolig i munnen.Sen har jag inte skrivit att jag SKA ge henne massa medel jag bara var lite nyfiken.
Jag har gett min ana hund lugnande natur preparat då han kom från väldigt dåliga omständigheter med god verkan så det är klar man är lite nyfiken.

Hur vi ska fodra och hantera henne var inte frågan,det gör vi så bra vi kan med hjälp av kunnigt folk om det skulle köra ihop sig.

Skulle inte tro det då hon har blivit lugnare och lugnare sen hon kom till oss.Hon verkar trivas mkt bra.

att ge tex blomstermedel har ingen som helst lugnande effekt, det hjälper kroppen att komma i balans igen. och det är väl ingen som säger att hästen ska få något resten av livet?? den ska ju förhoppningsvis bli bättre..

jag använder blomstermedel på alla mina djur med utmärkt resultat, så att det funkar är jag övertygad om. hur det funkar spelar mindre roll...

och att djur med magnesiumbrist blir oroliga är inget hokus pokus.
det är inte det samma som att droga hästen. :crazy:

Om jag tänker efter så var det nog några slags blomster droppar jag fick ge min hund i hans vatten när han var lite för k*t när det var löptikar.Det hjälpte jätte mycket.

torkade kamomill blommor sägs ska ha en lungnade effekt.

Jag funderar bara lite, eftersom kamomillen är det sista som hästen äter i hagen, kanske det är så att den kanske inte mår så bra av att äta den? Men det är ju klart, att i så små doser som man i så fall skulle ge hästen är det väl knappast någon större risk. Jag tror dock fortfarande att ni ska fortsätta som ni gjort hittills så kommer hon nog varva ner så småningom. Lite sviter efter travarlivet kommer väl alltid att sitta kvar, men det är nog inget man kan bota med "medicinering". Jag har en connemaraponny som blev illa behandlad av hovslagaren när han var unghäst t ex. Det har inte riktigt gått över ännu (kan resa sig och stressa upp sig vissa gånger)och nu är han 29 år gammal. Vissa saker får man leva med och jobba med hela hästens liv, men mycket kan också ändras med tålamod och kärlek. Tänk också på att de knepigaste individerna ofta är de man minns med gläje senare:smirk:.

Jag tycker bara det är lustigt att så många skriver att deras hästar är heta tex & skriver att de ger betfor, betfor är till för att ge snabb energi så det är bara korkat, ursäkta franskan.

Man ger iaf det för att få mer energi i hästen,det är en stor mängd energi i det skulle jag skrivit istället.
Samma som korn & havre, samma mängd energi fast snabb & långsam.
Men tack för att du påpekar det.

Vad menar du med inre stress o hur har du ställt den diagnosen.
PL

Jag har hört många tala om inre stress på senaste tiden. Och jag har funderat över vad det egentligen är... Finns det då en "yttre"...? Stress är väl en funktion som tar sig olika uttryck, eller...?

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Behöver lite råd. Har endast två hästar hemma i stallet just nu. I morgon måste jag åka iväg med den ena för en kort veterinärkoll. Iväg...
Svar
11
· Visningar
2 120
Senast: Anna11
·
Hästvård Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det... 2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka