Medicinsk tjära

Cosy

Trådstartare
För många år sedan köpte jag en plastflaska med medicinsk tjära
(tror det var på Lantmännen) på rekommendation av veterinär för
sårvård sommartid. Detta var väldigt effektivt och man slapp ifrån alla flugor etc. samt att det torkade ut sår som vätskade sig.
Står nu i behov av det igen men kan omöjligt hitta denna tjära.:confused:
Någon som vet om den överhuvudtaget finns att få tag i och i så fall var?:crazy:

Sv: Medicinsk tjära

Tjära är inte det giftigt? Inte konstigt om flugorna inte trivs i det i så fall...

Skulle hellre rekomendera Procell, som är en receptfri proteinsalva av hästens egna enzymer och som påskyndar den naturliga läkningen. Skrev precis i en annan tråd om salvan... du får leta lite:rofl:

Känner inte till just den benämningen, själv köpte jag en flaska tjära hos en firma som säljer hovslagareutrustning för att torka upp strålen. Om den är medicinsk vet jag ej, annars har du tjärsalvan för just det ändamålet. (Skillingaryds)

Vet islandshäst folk som använder trätjära på sina exemhästar. Fick även en gång i tiden rådet av min veterinär att stryka på tjära på en solbränd hästmule, så jag har svårt att tro det är farligt. Hästen blev bra iaf på nån dag o blev aldrig bränd igen.

Det luktar ju iof inte gott o är väldigt kletigt, men det kan jag ta bara det hjälper.:crazy:

Ren tjära använder man inte på eksem, eftersom den är uttorkande och eksem är i behov av allt annat än uttorkande. Men jag vet att skillingaryds tjärsalva är populär för vissa med eksemhästar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 013
Senast: Calmiche
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 253
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
3 099
Senast: em-pirre
·
Hästvård Har ett fullblod född 2007 som har haft otur sen jag köpte henne under våren 2011. Hade henne ett par månader innan hon flyttades till... 2
Svar
22
· Visningar
3 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II