medicinvägrande barn

Har ringt vårdcentralen och sköterskan sa att man inte fick krossa eller dela tabletten.

Felaktig information gällande kåvepenin och delbarhet.
Det vore ju märkligt att ha en "brytskåra" på en tablett som inte får delas...
Står dessutom inget i FASS om att tabl inte får delas eller krossas.

Det är mig veterligen vanligt råd att dela eller krossa tabletten (skulle dock inte rekommendera att krossa, eftersom det då blir väldigt beskt, utan hellre dela i ganska små bitar och lägga i lite yoghurt)
 
Felaktig information gällande kåvepenin och delbarhet.
Det vore ju märkligt att ha en "brytskåra" på en tablett som inte får delas...
Står dessutom inget i FASS om att tabl inte får delas eller krossas.

Det är mig veterligen vanligt råd att dela eller krossa tabletten (skulle dock inte rekommendera att krossa, eftersom det då blir väldigt beskt, utan hellre dela i ganska små bitar och lägga i lite yoghurt)
Ja jag kände det med, verkar ju vara många som delar tabletterna. Sköterskan har fortfarande inte ringt tillbaka så jag får väl ringa ner igen nu
 
Efter att ha pratat med två st sköterskor så ringde läkaren upp nu. Han skrev ut tabletter och enligt honom så var det inga problem att dela. Hellre dela än att inte få i henne medicinen alls.
Så nu gör vi ett försök med tabletterna och hoppas att det går bättre.
Tusen tack för alla tips och råd!
 
Dottern på 4 år har lunginflammation och har därmed fått flytande kåvepenin utskrivet samt Mollipect för hostan (igår).

Problemet är (som kanske de flesta vet) att båda smakar skitilla.
Vi har försökt förklara för henne att det är viktigt att ta den så hon blir frisk igen, men det är lättare sagt än gjort.
Jag har provat att blanda den med nyponsoppa, sylt, halvsmält glass, kräm men ungen får panik av att att känna smaken eller lukten av den.
Spyr hon upp inte upp det så spottar och fräser hon allt vad hon kan och inte ens en fjärdedel sväljs ner :(

Alternativet är ju att hålla fast och tvinga i henne det, men det känns som att vi skulle kränka henne rejält om vi gjorde så.
Samtidigt är det ju viktigt att hon får i sig ffa penicillinet. Hostmedicinen kan jag leva med om hon inte vill ta.
Läkaren var väldigt tydlig med att kåvepenin var det hon skulle ha, så att ringa och be om en annan sort känns rätt meningslöst :(

Hur gör ni andra? Finns det något man kan blanda med som döljer både smaken och lukten nästan helt?
Be att få tabletter i stället! Antingen fixar hon att svälja dem hela med vatten eller saft eller så krossar ni dem och blandar med lite sylt e d. Blir inte riktigt samma gräsliga smak även fast det är beskt. Funkade fint på vår då 4- åring.
 
Min pappa hade efter cancersjukdomar stora svårigheter med tabletter. Han spydde som en gris vad jag förstod. Det han fick var såna där kapslar som han tömde på en stor sked med sylt (sylt-medicin-mer sylt). Om det inte går att svälja med vatten så hade jag sagt sylt och delade tabletter.
 
Min pappa hade efter cancersjukdomar stora svårigheter med tabletter. Han spydde som en gris vad jag förstod. Det han fick var såna där kapslar som han tömde på en stor sked med sylt (sylt-medicin-mer sylt). Om det inte går att svälja med vatten så hade jag sagt sylt och delade tabletter.
Tabletterna går tack o lov ner delade. Var en hel del krångel igår att få i henne dem, men nu verkar hon ha insett att det inte är så farligt så länge vi lägger tabletterna lååångt bak i munnen och hon får svälja direkt.

Men de där sköterskorna jag fick prata med igår ger jag inte mkt för. Dels så sa de ju att tabletterna inte kunde delas och dels att de är större än en alvedon. Tack o lov att läkaren var vettigare.
Hon ska ha 1,5 tablett, så dela hade jag ju varit tvungen oavsett, men de där tre små bitarna åker ner rätt kvickt nu tillsammans med lite saft :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp