Medryttare - kostnad.

R

_Rosie_

Hoppas den här tråden hör hemma i det här forumet.

Jo, jag kanske ska bli medryttare på en häst, om hästen och jag visar sig fungera som ekipage. Då får jag rida 2ggr i veckan och betala 100kr gång. Det blir alltså 800kr i månaden.

Jag är inte vidare bra på det här med medryttarhäst kostnader, men tycker ni det är för mycket? Jag och mina föräldrar kommer hjälpas åt med betalningen. :)
 
låter rätt så mycket. Då kan du ju lika bra ta lektioner på ridskola och få utbildning med på köpet.
 
Jo, mina föräldrar tycker också att det är lite för mycket, men jag ska provrida hästen imorgon och kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra om jag och hästen funkar.

Mjo... jag rider ju lektion en gång i veckan, och kan inte ta mig till ridskola kommunalt eftersom busstider och sånt inte fungerar bra alls.
 
Jag betalar 400/månad då får jag rida en till två gånger i veckan (oftast en). Det finns ridbana (för tillfället utan lyse) och massa skog. Jag får göra i princip vad jag vill. Jag tycker att det är ganska bra då dom flesta vill ha 1000kr/mån för att få rida två dagar i veckan i skogen (kanske tom en skrittdag).
Lycka till imorgon!!
 
Jaa, 400 låter som ett klar rimligt pris :)
Jag vet inget om stallet, inte om det har ridbana, ridhus, bra ridvägar osv. Hoppas det finns ridbana och fina ridvägar i alla fall :)

Tackar tackar! :D
 
Om du köper en häst själv kommer du tvingas inse att 100:-/ dag tyvärr inte på långa vägar täcker kostnaden för häst i storstad. Nu vet jag ju inget om denna häst eller stallet den står i (kostnader etc.) Men om du inte har råd att köpa egen får du nog stå ut med att alla hästägare inte vill sponsra din ridning för det är faktiskt vad det handlar om.
// Tovan
 
Personligen letar jag med ljus och lykta efter en duktig medryttare som kan hjälpa mig GRATIS. Det är inte lätt.

För mig är pålitlighet och kunskap viktigare en ett par hundra i månaden.

/Frassa
 
Om 800:-/mån är för mycket är helt beroende på en massa
olika saker som t.ex.:
- hästens utbildningsnivä
- din utbildningsnivå
- kommunala förbindelser
- ridhus / paddock
- vilka friheter/skyldigheter du får
 
När jag haft medryttare så har dom fått betala vad hästen kostar mig i stallhyra per dag .

2000:-(hyra)/ 30 dagar är ca 66kr/dag

säg att du rider 2 ggr/v då blir det ca 8 dagar i månaden

66kr*8dagar =528 kr ( 500kr ) Så har jag gjort :)
 
Jag har 2 medryttare båda mkt duktiga. Den ena "nöjesrider" 2 dgr per vecka. när hon rider mockar hon också. För detta betalar hon 200 kr per månad ( vi delar på hovslagaren). Det finns belyst ridvolt, träningsmöjligheter för instruktör, jag betalar ridhuskort ( för hästen - gäller alla ryttare ). Sedan har jag en jätteduktig tjej som rider 1 ggr per vecka. Hon gör vad hon vill (inom rimliga gränser) men tanken är att hon skall rida hästen ordentligt i form, att hon får jobba rätt. Hon får tävla när hon vill (om hästen är ok). Hon mockar varje gång hon rider och jag kan ringa henne om det krisar för mig. Hon är 100 % pålitlig och guld värd. Denna tjej betalar inget. Jo sina egna startavgifter vid tävling men jag står för transport. Så beroende på vad du förväntas ställa upp på så tycker jag att det är ganska dyrt med 800kr. Skall väl också nämna att hästen står uppstallad i södra Stockholm.
 
Hittar du ingen fast du vill ha hjälp gratis? Oj! Jag trodde det var många människor(även duktiga som har kunskap) som nappade på det :)
 
Okej, det låter som ett jättebra sätt att räkna ut vad en medryttare bör betala! :)
 
Omöjligt att svara på om det är dyrt eller inte. Beror på som alla tidigare sagt, häst, ridhus, stall mm. Och på vad man ska göra med hästen när man är där, mocka? Jag står uppstallad med full skötsel, möjlighet till träning, ridhus, ridvolt och full skötsel. Skulle jag ha ha en medryttare skulle jag ta 1000:- i månaden/minst. Stallhtan jag har idag kostar ca 5000/mån
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 403
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 402
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 641
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp