Bukefalos 28 år!

Medryttare vs halvfodervärd

boccia

Trådstartare
Som rubriken lyder, var går gränsen mellan dem?
Vad är skillnaden i era ögon? (Ansvar, frihet osv)
 
Jag spånar... och kan säkert spåna mer senare...

Medryttare kan vara allt ifrån 1 dag i månaden till ett par dagar i veckan och ansvarar, betalar utifrån det. Halvfodervärd är just vad det låter som halvfodervärd. Man har hästen "halva månaden var" även om hästen är ledig från ridning/jobb för dagen eller "sjukskriven" och ansvarar, betalar utifrån det. Halvfodervärd/fodervärd är så "nära egen häst" man kan komma.

Ansvarsbiten är lika stor oavsett om man är medryttare eller halvfodervärd anser jag, händer något i stallet, med hästen eller annat... är det den som hade hästen den dagen, som är ansvarig. På en ridskola och så vidare är det ju ridskolan som övertar ansvaret när saker och ting inträffar. Hästägaren har ALLTID det högsta ansvaret för sin häst och även för skötare, medryttare/halvfodervärd man behöver se över vilka försäkringar som gäller och komma överens vem som tar den biten. Hästägaren ska förhoppningsvis kunna lita på att medryttaren/halvfodervärden är rätt försäkrad och har den kunskap om hästhantering, stallskötsel/hantering, hästvård, att den ser om något inte stämmer och den eventuellt behöver ringa in lämplig hjälp, hästägare, stallägare, veterinär, hovslagare... utifrån vad som har hänt, den - de dagar medryttaren/fodervärden ansvarar för hästen. .

Frihet? Det är överenskommelse mellan ägaren och medryttare/halvfodervärden. Hästägaren äger hästen och har då även rätt att bestämma i stort eftersom den förmodligen köpte sin häst till ett visst ändamål, även om medryttaren har rätt till att kompromissa in egna önskemål.

Med vänlig hälsning

IngelaH
 
Halvfodervärd - delad kostnad och i vardagliga saker delat bestämmande och delat ansvar. Ägaren ytterst ansvarig.

Medryttare - man lånar hästen regelbundet (ofta 1-3 gånger i veckan men kan variera) man rider och har ansvar utifrån överenskommelse. Ofta är det gratis på mindre orter och man betalar genom att ta hand om hästen och stallsysslor som har med hästen att göra. I storstäderna så betalar man ofta i storleksordningen 50-250 kr per tillfälle men som en klumpsumma i månaden. Ansvaret sträcker sig oftast till att ta hand om det vardagliga och informera ägaren om något händer och ta hand om det akuta.
 
Hur ser ni på t.ex de uppgifter som finns i ett kollektivstall, dvs helgjourer/kvällsfodringar osv. Är det hästägare som ansvarar för dem på de schemalagda dagarna, eller medryttare/halvfodervärd? Ser ni någon skillnad på detta ansvarsområde om det är medryttare eller halvfodervärd?

Tävling/träning med hästen, och eventuellt träningsupplägg? Skiljer det något där på vad/hur mycket en medryttare vs halvfodervärd kan påverka upplägget (rent generellt)?
 
Hur ser ni på t.ex de uppgifter som finns i ett kollektivstall, dvs helgjourer/kvällsfodringar osv. Är det hästägare som ansvarar för dem på de schemalagda dagarna, eller medryttare/halvfodervärd? Ser ni någon skillnad på detta ansvarsområde om det är medryttare eller halvfodervärd?

Tävling/träning med hästen, och eventuellt träningsupplägg? Skiljer det något där på vad/hur mycket en medryttare vs halvfodervärd kan påverka upplägget (rent generellt)?


Ägaren kan diktera precis vad som helst sen gäller det att få någon att gå med på villkoren. Jag svarade generellt ovan hur det brukar vara men det finns ingen regel mer än att man ska komma överens. Vad man tillför vilket och hur man verkligen gör är helt upp till parterna och vad man kommer överens om.

Varför frågar du? Det handlar mer om vad man avtalar än vad man kallar det för?
 
Jag frågar för att jag är nyfiken på vad som generellt anses vara skillnaden mellan de olika "titlarna".

Jag personligen anser att halvfodervärd är mer ansvarsbetungande än medryttare, och ville se hur övriga hästmänniskor ser på det.
Givetvis finns det hur många variationer som helst, beroende på de individuella överenskommelser som görs.

Ren nyfikenhet alltså ☺
 
Jag frågar för att jag är nyfiken på vad som generellt anses vara skillnaden mellan de olika "titlarna".

Jag personligen anser att halvfodervärd är mer ansvarsbetungande än medryttare, och ville se hur övriga hästmänniskor ser på det.
Givetvis finns det hur många variationer som helst, beroende på de individuella överenskommelser som görs.

Ren nyfikenhet alltså ☺

I de stall jag varit har både medryttare och halvfodervärdar funnits och de har deltagit i de kollektiva stalljourerna. Och de har även haft möjlighet att träna och tävla enligt överenskommelse.
 
Hur ser ni på t.ex de uppgifter som finns i ett kollektivstall, dvs helgjourer/kvällsfodringar osv. Är det hästägare som ansvarar för dem på de schemalagda dagarna, eller medryttare/halvfodervärd? Ser ni någon skillnad på detta ansvarsområde om det är medryttare eller halvfodervärd?

Tävling/träning med hästen, och eventuellt träningsupplägg? Skiljer det något där på vad/hur mycket en medryttare vs halvfodervärd kan påverka upplägget (rent generellt)?
När jag varit medryttare har jag tagit de stallpass som infallit på min dag. Jag är ju där just för att ägaren inte hinner/orkar med.

Vad gäller träning/tävling tänker jag att det alltid sker i överenskommelse med ägaren, om man är medryttare/halvfodervärd.
 
Jag spånar... och kan säkert spåna mer senare...

Medryttare kan vara allt ifrån 1 dag i månaden till ett par dagar i veckan och ansvarar, betalar utifrån det. Halvfodervärd är just vad det låter som halvfodervärd. Man har hästen "halva månaden var" även om hästen är ledig från ridning/jobb för dagen eller "sjukskriven" och ansvarar, betalar utifrån det. Halvfodervärd/fodervärd är så "nära egen häst" man kan komma.

Ansvarsbiten är lika stor oavsett om man är medryttare eller halvfodervärd anser jag, händer något i stallet, med hästen eller annat... är det den som hade hästen den dagen, som är ansvarig. På en ridskola och så vidare är det ju ridskolan som övertar ansvaret när saker och ting inträffar. Hästägaren har ALLTID det högsta ansvaret för sin häst och även för skötare, medryttare/halvfodervärd man behöver se över vilka försäkringar som gäller och komma överens vem som tar den biten. Hästägaren ska förhoppningsvis kunna lita på att medryttaren/halvfodervärden är rätt försäkrad och har den kunskap om hästhantering, stallskötsel/hantering, hästvård, att den ser om något inte stämmer och den eventuellt behöver ringa in lämplig hjälp, hästägare, stallägare, veterinär, hovslagare... utifrån vad som har hänt, den - de dagar medryttaren/fodervärden ansvarar för hästen. .

Frihet? Det är överenskommelse mellan ägaren och medryttare/halvfodervärden. Hästägaren äger hästen och har då även rätt att bestämma i stort eftersom den förmodligen köpte sin häst till ett visst ändamål, även om medryttaren har rätt till att kompromissa in egna önskemål.

Med vänlig hälsning

IngelaH

Tycker till stor del som du skriver, MEN
halvfodervärden har ett större ansvar för ekonomin runt hästen. Då "hyr" man halva hästen med allt vad det innebär. Det vill säga man är medansvarig även om/när hästen inte kan användas, man är antagligen delansvarig för eventuell självrisk vid vård.
Och man tar självklart sin hälft av eventuella stallpass.
Jag tycker också att en halvfodervärd har större rätt att välja träningar och deltagande i tävlingar - och det är lika viktigt oavsett vilken uppgörelse man har, att skriva tydliga avtal.
 
Hur ser ni på t.ex de uppgifter som finns i ett kollektivstall, dvs helgjourer/kvällsfodringar osv. Är det hästägare som ansvarar för dem på de schemalagda dagarna, eller medryttare/halvfodervärd? Ser ni någon skillnad på detta ansvarsområde om det är medryttare eller halvfodervärd?

Tävling/träning med hästen, och eventuellt träningsupplägg? Skiljer det något där på vad/hur mycket en medryttare vs halvfodervärd kan påverka upplägget (rent generellt)?

En halvfodervärd tycker jag ska ta stallpass också om det infaller på hens dagar. En medryttare kan dock få slippa. I mina ögon har man medryttare för att man tidsmässigt inte hinner ha häst sju dagar i veckan. En halvfodervärd ligger mer ansvar på det ekonomiska området.

Jag hade som hästägare till en ANNAN häst i ett kollektivstall exempelvis inte alls uppskattat att en medryttare som är minderårig med okunniga föräldrar skulle sköta in och utsläpp för min häst. En halvfodervärd räknar jag nästan lite med att hen är så pass hästvan och vuxen att det inte är något problem.
 
En halvfodervärd tycker jag ska ta stallpass också om det infaller på hens dagar. En medryttare kan dock få slippa. I mina ögon har man medryttare för att man tidsmässigt inte hinner ha häst sju dagar i veckan. En halvfodervärd ligger mer ansvar på det ekonomiska området.

Jag hade som hästägare till en ANNAN häst i ett kollektivstall exempelvis inte alls uppskattat att en medryttare som är minderårig med okunniga föräldrar skulle sköta in och utsläpp för min häst. En halvfodervärd räknar jag nästan lite med att hen är så pass hästvan och vuxen att det inte är något problem.

Vad är det för skillnad på en minderårig medryttare med okunniga föräldrar och en minderårig halvfodervärd med okunniga föräldrar. Är medryttaren eller halvfodervärden minderårig är det föräldrarna som står för kontraktskrivande och ansvar... Man får inte skriva medryttaravtal, fodervärdsavtal eller köpeavtal när man är under 18 år. Det är alltid målsman som står för kontraktskrivande.

Och varför skulle en medryttare vara okunnigare än en halvfodervärd? Jag har varit medryttare ett antal gånger och halvfodervärd en gång innan jag skaffade egen häst. Och jag var i de flesta fall kunnigare än hästägaren, som medryttare.
 
Vad är det för skillnad på en minderårig medryttare med okunniga föräldrar och en minderårig halvfodervärd med okunniga föräldrar. Är medryttaren eller halvfodervärden minderårig är det föräldrarna som står för kontraktskrivande och ansvar... Man får inte skriva medryttaravtal, fodervärdsavtal eller köpeavtal när man är under 18 år. Det är alltid målsman som står för kontraktskrivande.

Och varför skulle en medryttare vara okunnigare än en halvfodervärd? Jag har varit medryttare ett antal gånger och halvfodervärd en gång innan jag skaffade egen häst. Och jag var i de flesta fall kunnigare än hästägaren, som medryttare.

I mitt stall har medryttarna varit minderåriga. Rejält. Runt tolv år. Då tycker jag inte det känns bra att släppa min häst till dem vid in- och utsläpp. Inte bara för hästens skull, utan lika mycket för deras eget. Vad de har för deal med hästägaren har ju egentligen inte jag med att göra, men påverkar det min häst tycker jag att jag faktiskt har det.

Den ekonomiska skillnaden som för mig ligger i begreppen, och som faktiskt är verklighet där jag bor (är man medryttare betalar man inget, därav att det är mycket barn och ungdomar), tyder på att det i alla fall är en vuxen individ som kommer ta passen. Jag hade säkerligen inte reagerat likadant om jag hade sett vuxna medryttare, men det har jag inte.

Vi har en i stallet, som dock har hästvan mamma. Det är mamman som tar pass, och jag litar mer på henne än på flera av hästägarna. Men om tolvåringarna skulle ta in och ut själva hade jag satt ner foten. En fodervärd tar mer ansvar för hästen i mina ögon, även ekonomiskt. Det har inte ett barn möjlighet till. Här skrivs inga kontrakt för medryttare. Jag säger inte att det är rätt, för jag tycker i ärlighetens namn att det är total galenskap, men jag har ingen medryttare själv och inga planer på att skaffa heller.
 
I mitt stall har medryttarna varit minderåriga. Rejält. Runt tolv år. Då tycker jag inte det känns bra att släppa min häst till dem vid in- och utsläpp. Inte bara för hästens skull, utan lika mycket för deras eget. Vad de har för deal med hästägaren har ju egentligen inte jag med att göra, men påverkar det min häst tycker jag att jag faktiskt har det.

Den ekonomiska skillnaden som för mig ligger i begreppen, och som faktiskt är verklighet där jag bor (är man medryttare betalar man inget, därav att det är mycket barn och ungdomar), tyder på att det i alla fall är en vuxen individ som kommer ta passen. Jag hade säkerligen inte reagerat likadant om jag hade sett vuxna medryttare, men det har jag inte.

Vi har en i stallet, som dock har hästvan mamma. Det är mamman som tar pass, och jag litar mer på henne än på flera av hästägarna. Men om tolvåringarna skulle ta in och ut själva hade jag satt ner foten. En fodervärd tar mer ansvar för hästen i mina ögon, även ekonomiskt. Det har inte ett barn möjlighet till. Här skrivs inga kontrakt för medryttare. Jag säger inte att det är rätt, för jag tycker i ärlighetens namn att det är total galenskap, men jag har ingen medryttare själv och inga planer på att skaffa heller.
Barn har inte den ekonomiska möjligheten i allmänhet, men de har föräldrar som kan betala så åldern är inget hinder för att betala för att vara medryttare eller för den delen fodervärd/delfodervärd.

Jag förstår inte vad du menar med total galenskap dock, vad är total galenskap?
 
Tack för era svar.
När jag själv funderat kring skillnaderna så är det framförallt det ekonomiska och arbetet runtom som jag har sett som skillnad.
Medryttare sköter sysslorna med hästen den dagen (mockning, fixa iordning foder, skötsel och ridning, ca 1-3 dagar/vecka), medans en halvfodervärd för mig delar allt ansvar, även det ekonomiska (bortsett från försäkringspremien), och även tar ansvar för övriga stallsysslor i större utsträckning (städdag, mockning av hage, in/utsläpp, kvällsfodringar osv), och detta i utbyte mot större inflytande på hästens träningsupplägg osv.

Intressant dock att se olika syn på det, hur det definieras olika beroende på vem som frågas
 
Tack för era svar.
När jag själv funderat kring skillnaderna så är det framförallt det ekonomiska och arbetet runtom som jag har sett som skillnad.
Medryttare sköter sysslorna med hästen den dagen (mockning, fixa iordning foder, skötsel och ridning, ca 1-3 dagar/vecka), medans en halvfodervärd för mig delar allt ansvar, även det ekonomiska (bortsett från försäkringspremien), och även tar ansvar för övriga stallsysslor i större utsträckning (städdag, mockning av hage, in/utsläpp, kvällsfodringar osv), och detta i utbyte mot större inflytande på hästens träningsupplägg osv.

Intressant dock att se olika syn på det, hur det definieras olika beroende på vem som frågas

Skötare och medryttare är något jag tycker man försöker bil, när man ridit ett antal år på ridskolan och vill utvecklas mera och testa sina kunskaper. Hästägaren har det absolut övergripande ansvaret och är skötaren/medryttaren minderårig ska hästägaren eller annan kunnig vuxen finnas i stallet eller dess närhet (hus) som stöd och backup..
 
Barn har inte den ekonomiska möjligheten i allmänhet, men de har föräldrar som kan betala så åldern är inget hinder för att betala för att vara medryttare eller för den delen fodervärd/delfodervärd.

Jag förstår inte vad du menar med total galenskap dock, vad är total galenskap?

Att inte skriva kontrakt om man ska vara medryttare. Och det kan ju inte ett barn heller göra, men föräldrarna. Jag har till och med sett fall där medryttaren/föräldrarna VILL skriva kontrakt, men ägaren vägrar eftersom hen vill kunna ändra upplägget lite som det passar henom.

Min syn på medryttare är rätt skadad av att hästägare beter sig illa, så medryttarna försvinner precis när de lärt sig rutinerna i stallen.
 
Inte läst igenom hela tråden, men håller med @Lobelia s tankar ang skillnader.
Ang stallpass :
Jag har varit stallansvarig i många år med inackorderingar som haft kollektiva pass. Det har för vår del endast varit aktuellt med att medryttare tagit stallpass istället för hästägaren om det varit en lämplig person som varit så engagerad och frekvent närvarande i stallet att denne ansetts vara fullt insatt och kompetent att ta pass. Det hade setts med mycket oblida ögon att allas div medryttare tex skulle ta in och utsläpp när de vare sig vistats i stallet frekvent eller ens känner hästar och folk osv.

Men som sagt - hur upplägget ser ut varierar rätt rejält utifrån situationer (och folk) i olika stall .Hur folk lägger upp det och vad folk tycker är ok/inte ok varierar. Men så enligt ovan har vi haft det i mitt stall .
 
Som rubriken lyder, var går gränsen mellan dem?
Vad är skillnaden i era ögon? (Ansvar, frihet osv)
Jag har haft både medryttare och delfodervärd, just nu delfodervärd. För mig är skillnaden att en medryttare inte har något egentligt ansvar och heller inga direkta skyldigheter medans en fodervärd har skyldigheter men också rättigheter. Min fodervärd har rätt att både träna och tävla hästen i de dicipliner och på den nivån som angivits i kontraktet. vilket en medryttare förvisso kanske också fått men det hade inte varit självklart. För mig funkar delfodervärd mycket bättre än medryttare då det verkar som den ekonomiska aspekten gör det mer seriöst. Medryttarna har varit rätt osäkra kort som bara kommit när vädret är fint och inget roligare dykt upp medans fodervärden kommer i ur och skur ,
 
När jag hade häst förr har jag haft både medryttare och halvfodervärd.
Medryttarna har haft kanske 1-2 dagar i veckan då de rider och ansvarar för nödvändig skötsel (dvs mockning, fylla på foderpåsar osv). De har inte varit delaktiga några jourer/stallpass. Betalning kan ha sett lite olika ut men om det varit pengar involverat så har det handlat om små summor, några hundra i månaden max.
Med medryttare har jag som ägare också dikterat lite fler villkor gällande vad de får och inte får göra med hästen. Hur de villkoren sett ut har berott på vem som varit medryttare, vad jag velat få ut av att ha medryttare och det är också kopplat till kostnaden.

När jag haft halvfodervärd har den personen betalat hälften av samtliga löpande kostnader (stallplats, hovslagare, foder osv). Alltså en betydligt större summa pengar än vad medryttare har betalat.
Halvfodervärden har då tillgång till hästen på halvtid och får i princip göra vad den vill med hästen. Eftersom personen betalar så mkt så måste ju friheten då bli större. Det är egen häst fast på halvtid.
Halvfodervärden har också tagit hälften av stallpass/jourer.
 
Fodervärd: Hela ansvaret, alla omkostnader förutom ev försäkring som ibland hästägaren fortf står för. Halvfodervärd: Halva ansvaret, halva omkostnader. Delfodervärd/betalande medryttare: Man betalar en del av kostnaderna enligt överenskommelse och har en del av ansvaret, och får tillträde till en del av hästen. Ikke betalande medryttare: Man rider helt på hästägarens villkor, och saknar rättigheter. Samtidig så ser de individuella överenskommelserna helt olika ut, beroende på häst, ryttare, behov osv .. Har träffat på folk som velat ha ganska mkt betalt (ekonomiskt behov) men som ändå inte varit beredd att ge bort rättigheter. Och det skulle jag aldrig gå med på eller utsätta någon annan för. Även om det i det specifika fallet faktiskt kom en tjej som var hel nöjd med sitt betalande och skrittande i skogen. Samtidigt som jag själv varit medryttare och velat betala för mig, utan att få betala. Detta trots att jag fått tillgång till välutbildad häst för träning och i viss mån tävling. Var medryttare där under många år tills jag köpte egen häst. I praktiken togs en hel del hänsyn till vad jag ville göra, och jag hade väldigt mkt frihet. Jag tog halva ansvaret, men äg motsatte sig pengars inblandning då hon ville ha kvar rättighetskänslan fullt ut. Egentligen är det nog inte så noga vad man kallar det, bara man är överens om vad det ska innebära när man inleder ett samarbete. Så ser jag på det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
Svar
18
· Visningar
783
Senast: Stergo
·
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
494
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 086
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Som rubriken lyder, går det att betala med cash på Dreamhack? Avkomman ska dit tillsammans med kompisens familj över dagen och avkomman...
Svar
2
· Visningar
634
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp