Varför står inte avstånden på banskissen?

Deck-deck-tiv

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på klubbnivå typ.

Men varför står inte avstånden utskrivna på banskissen, så man slipper stega? Ser ju på bangången oavsett om det är 1* eller världscupen hur alla går och stegar mellan hindren.

Så onödigt att man ska behöva göra det när avstånden givetvis är kända av banbyggaren? Eller vad missar jag? 😄
 
Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på klubbnivå typ.

Men varför står inte avstånden utskrivna på banskissen, så man slipper stega? Ser ju på bangången oavsett om det är 1* eller världscupen hur alla går och stegar mellan hindren.

Så onödigt att man ska behöva göra det när avstånden givetvis är kända av banbyggaren? Eller vad missar jag? 😄
Varför ska ryttarna få allt serverat för?
 
Haha, ja bra fråga. Vana som stannat kvar? Spontant tänker jag att det kan vara bra att gå banan, känna underlaget, se svängarna och få en egen känsla för hur många galoppsprång det kan bli för just ens egna häst/ponny. I teorin är x meter y antal galoppsprång, men man vill kanske stega för att få en egen känsla för det? Att behöva samla eller länga galoppen kommer påverka antal språng till exempel. En skiss säger ju inte allt. :)
 
Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på klubbnivå typ.

Men varför står inte avstånden utskrivna på banskissen, så man slipper stega? Ser ju på bangången oavsett om det är 1* eller världscupen hur alla går och stegar mellan hindren.

Så onödigt att man ska behöva göra det när avstånden givetvis är kända av banbyggaren? Eller vad missar jag? 😄
Jag håller helt med, jag hade antagligen stegat själv ändå (särskilt på böjda linjer) men förstår inte heller varför det ska vara hemligt?

För orutinerade ryttare tycker jag det är ypperligt att ha "facit" när de ska lära sig stega och för halta tanter som jag är det skönt att slippa.

Ännu en sån där omodern grej som lever kvar tycker jag.
 
Vilket fånigt svar, är det inte bättre att ffa orutinerade ryttare får de bästa förutsättningarna för att ge sina hästar en bra runda tex?
Lite ot, men tävlar man låga klasser, så stämmer ju avstånden alltid. Dvs, det är aldrig kort eller långt, utan alltid jämna galoppsprång. Så lite krasst behöver man inte räkna, håller man jämn galopp med lagom stora språng, så kommer det stämma.
 
Lite ot, men tävlar man låga klasser, så stämmer ju avstånden alltid. Dvs, det är aldrig kort eller långt, utan alltid jämna galoppsprång. Så lite krasst behöver man inte räkna, håller man jämn galopp med lagom stora språng, så kommer det stämma.
I låga klasser har man ju sällan relaterade avstånd heller men det är ju då man ska börja lära sig mäta, för att veta hur man gör när man kommer upp i klasserna. 🙂
 
I låga klasser har man ju sällan relaterade avstånd heller men det är ju då man ska börja lära sig mäta, för att veta hur man gör när man kommer upp i klasserna. 🙂
Jo, det är oftast relaterade avstånd, faktiskt. Brukar vara ett par-tre varje bana. Med låga klasser menar jag alltså lätt klass.

Och det är ju inte sagt att man kommer upp i klasserna. Ska man tävla 120 och högre ställer det andra krav på resurser och hästmaterial. Det är många som tävlar utan att nånsin gå 130.
 
Okej, tack för svar! Jag fattar att man kanske kan ta lite olika vägar osv, men banskissen hade väl kunnat innehålla avstånd tillsammans med ritade linjer för dessa avstånd då? 😄 det är bara en sån sak som man utifrån sporten kan se som lite onödig!
 
Okej, tack för svar! Jag fattar att man kanske kan ta lite olika vägar osv, men banskissen hade väl kunnat innehålla avstånd tillsammans med ritade linjer för dessa avstånd då? 😄 det är bara en sån sak som man utifrån sporten kan se som lite onödig!
Det är ingen dum idé. :) För de som är i uppstarten av att tävla lätta klasser kan det kanske till och med vara behjälpligt och vägledande.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 728
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 187
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp