Medryttare

Jag tolkade @Morces som "normalt slitage" inte oaktsamhet.
Jag tror aldrig jag gjort permanenta märken i en sadel, varesig som medryttare eller hästägare. Tyglar har gått sönder i en olycka, de erbjöd jag mig naturligtvis att ersätta.
Just sadlar kan ju vara olika känsliga. Är man tex inte van vid kalvskinn kanske man inte tänker på situationer där sadeln riskerar märken. Tex långa dragkedjor som skrapar framvalvet eller om man glider längs med sadeln när man hoppar av.
 
Men alltså va? Nu har jag inga dyrgriper till sadlar, men bland annat en som kostade ca 20' vid inköp och jag skulle nog bli ganska lack om en ev medryttare gjorde märken i den oavsett anledning. Usch, ännu en anledning att vägra ha medryttare om folk har samma attityd som dig ang ens grejer.
Alltså jag menar självklart normalt slitage som folk hävdar är det värsta som händer när man använder hästens utrustning och att man därför ska ha en betalande medryttare.

Råkar man ha sönder något ska det såklart ersättas. Som med bilar så får de ju också märken du inte kan göra något åt eftersom den används till det den ska. Samma gäller utrustningen. Har ibland sett annonser där man hävdar att utrustningen slits för att medryttaren använder den... Men man tänker ju inte på att den skulle ha använts i alla fall. Slitage sker ju oavsett menar bara att man inte kan använda det som en hållhake för att man ska betala som medryttare.
 
Just sadlar kan ju vara olika känsliga. Är man tex inte van vid kalvskinn kanske man inte tänker på situationer där sadeln riskerar märken. Tex långa dragkedjor som skrapar framvalvet eller om man glider längs med sadeln när man hoppar av.
Absolut så är det :)
Men det borde ägaren informera om tycker jag, om något kräver "specialbehandling" oavsett om det är häst eller saker. En normal människa anpassar sig ju
 
Alltså jag menar självklart normalt slitage som folk hävdar är det värsta som händer när man använder hästens utrustning och att man därför ska ha en betalande medryttare.

Råkar man ha sönder något ska det såklart ersättas. Som med bilar så får de ju också märken du inte kan göra något åt eftersom den används till det den ska. Samma gäller utrustningen. Har ibland sett annonser där man hävdar att utrustningen slits för att medryttaren använder den... Men man tänker ju inte på att den skulle ha använts i alla fall. Slitage sker ju oavsett menar bara att man inte kan använda det som en hållhake för att man ska betala som medryttare.

Då missförstod jag dig 🙂
 
Jag tolkade @Morces som "normalt slitage" inte oaktsamhet.
Jag tror aldrig jag gjort permanenta märken i en sadel, varesig som medryttare eller hästägare. Tyglar har gått sönder i en olycka, de erbjöd jag mig naturligtvis att ersätta.

Det har inte jag heller gjort. Men normalt slitage får man ju acceptera.

Sen tycker jag att sker en olycka så är det ju just det. En olycka. Då hade ju inte jag som medryttare velat punga ut med 20000 kr för en sadel för nåt jag inte kunnat hjälpa och som lika gärna kunde hänt när ägaren red.
 
Hoppas inte det är jag som gjort dig opepp, för isåfall så va det iaf inte meningen med tråden, men helt enkelt behövde jag ventilera. För min del snackar vi summor mot 200 k kronor i inköp av häst och utrustning, och att folk då tycker dom gör en en tjänst att komma och rida ens häst, nah då drar jag öronen åt mig fullständigt. :crazy:

Om jag inte hade haft några svar på min annons, så hade det varit en annan femma, men att behöva ha folk som slösa ens tid med provridningar för sen vilja rida gratis. Plus attityden med dom gör "en tjänst" att sköta om hästen på sina dagar i utbyte mot ridning, för mig är det bara en väldigt oattraktiv attityd, som jag aldrig kommer hålla med om- om man då inte är en super duktig ryttare som faktiskt kan utbilda hästen, då är det en helt annan femma för min del, men ingen av dom som jag haft att göra med har det varit så (eller folk jag sett svara på annons på fb). Inte heller några av ryttarna i stallet jag stod innan, skulle snart om säga tvärtom att jag fick se en del ridning som i mina ögon inte såg särskilt harmonisk ut. (mycket slit och dra i munnen, men en sådan ryttare hade aldrig fått rida min häst).
Jag kan tycka att vad hästen samt utrustning kostar i inköp är irrelevant då det är helt upp till den enskilde hästägaren att avgöra hur mycket pengar hen vill lägga på det. Att ha häst plus utrustning för 200 tusen är inget ovanligt idag. Och personligen kan jag inte se varför en medryttare ska ”straffas” pga att jag som hästägare tex valt att köpa en sadel för 50 tusen i stället för 10 tusen.

De gånger jag har haft någon som hjälpt mig med hästarna (skötsel och ridning) har det varit för att jag varit i behov av det. Jag har behövt avlastning. Jag har därmed sett det som att vi båda gör varandra en tjänst och får vad vi efterfrågar. Jag får avlastning gratis och personen i fråga får rida och ta hand om hästar gratis. Jag har därmed inte krävt någon ersättning utan varit tacksam att få någon dag per vecka ”ledig” och hjälp om vi åker bort någon helg tex.
Sedan kan jag absolut köpa tänket med att medryttaren blir mer pålitlig om hen behöver betala en slant. Jag själv har dock inte upplevt att jag haft problem med detta.

Jag tänker att frågan om att ta betalt eller inte handlar dels om tillgång och efterfrågan men även om varför du som hästägare vill skaffa medryttare.
 
Men lägga massa tid med negativa kommentarer det är ju helt en annan sak? Du vill gärna bestämma då om folk skall vilja starta en tråd om saker dom vill prata lite om och då fortsätta komma med negativa kommentarer. Jag tycker det har kommit många bra input och erfarenheter i tråden, vilket är precis anledningen till folk startar trådar som denna på ett forum. Men att du tycker DU skall diktera vad folk skulle vilja prata om eller diskutera och kommentera på att @princessfeminist lägger en kommentar och säga mer eller mindre att hon inte får skriva en sådan kommentar för hon inte är i behov tycker jag faktiskt är värre än allt som du anklagar andra för. Hon har och alla andra har väl rätt att kommentera vad dom vill, men du sittar redo med mothug varje gång folk säger något. Jag tror alla har förstått din åsikt, så jag undrar verkligen vad syftet isåfall är att fortsätta i det oändliga med det och trycka på folk "du tycker fel så du skall inte uttrycka dig om detta". Jag håller inte med dig och tror faktiskt det är väldigt sällan jag håller med dina åsikter här på forumet, men inte orkar jag sitta i en tråd och trycka till varje inlägg på detta viset. Tycker det leder till en väldigt tråkig ton faktiskt.
Du började tråden i en mycket negativ anda genom att klaga på folk som vill rida gratis på dyra hästar med dyr utrustning och kallar det kulturen inom ridsport. Sen har du fortsatt att klanka ner på medryttare och talat om din dyra fina häst som minsann har dyr utrustning och stallhyra också.

Där satte du tonen, en riktig tråkig ton i mina ögon och ja, du har fått svar i lika tråkig ton, vad förväntar du dig liksom?
 
Det har inte jag heller gjort. Men normalt slitage får man ju acceptera.

Sen tycker jag att sker en olycka så är det ju just det. En olycka. Då hade ju inte jag som medryttare velat punga ut med 20000 kr för en sadel för nåt jag inte kunnat hjälpa och som lika gärna kunde hänt när ägaren red.
Precis. I min värld får man acceptera normalt slitage och olyckor om man ber någon ta hand om sin häst. Då är denne personen min ställföreträdare och gör det jag skulle gjort. Har man en bra försäkring kan den täcka en del kostnader.

Jag skulle aldrig ha en medryttare som jag bedömde som vårdslös, visst skulle det kunna ske att någon slänger sadeln i en hög boxen istället för att hänga upp den eller använder den som piltavla eller pall (alltså hanterar den vårdslöst) men jag har liksom aldrig stött på det, men visst det finns folk till allt och då borde personen få betala - lättare sagt än gjort i och för sig att få ersättning där, men då får jag vara tacksam om det är utrustningen och inte hästen som råkat illa ut.
 
Jag kan tycka att vad hästen samt utrustning kostar i inköp är irrelevant då det är helt upp till den enskilde hästägaren att avgöra hur mycket pengar hen vill lägga på det. Att ha häst plus utrustning för 200 tusen är inget ovanligt idag. Och personligen kan jag inte se varför en medryttare ska ”straffas” pga att jag som hästägare tex valt att köpa en sadel för 50 tusen i stället för 10 tusen.

De gånger jag har haft någon som hjälpt mig med hästarna (skötsel och ridning) har det varit för att jag varit i behov av det. Jag har behövt avlastning. Jag har därmed sett det som att vi båda gör varandra en tjänst och får vad vi efterfrågar. Jag får avlastning gratis och personen i fråga får rida och ta hand om hästar gratis. Jag har därmed inte krävt någon ersättning utan varit tacksam att få någon dag per vecka ”ledig” och hjälp om vi åker bort någon helg tex.
Sedan kan jag absolut köpa tänket med att medryttaren blir mer pålitlig om hen behöver betala en slant. Jag själv har dock inte upplevt att jag haft problem med detta.

Jag tänker att frågan om att ta betalt eller inte handlar dels om tillgång och efterfrågan men även om varför du som hästägare vill skaffa medryttare.
Precis därav jag tycker det är en konversation som varit i denna tråden, som sagt så är det många olika åsikter, men om man får ta del av något som står folk varmt om hjärtat och kostat mycket pengar så tycker jag faktiskt man får vara lite ödmjuk. För mig är det inte en tjänst att rida någon annans häst och det kommer jag aldrig tycka. Angående sadel så är det ju så att ibland får man betala vad en sadel som passar hästen kostar, jag hade fint varit nöjd med en sadel till halva priset, men ingen av dom modellerna på marknaden passade min häst, så då får man betala vad det kostar. Sen finns där ju en del folk som inte tänker så men rider i sadlar som inte passar sin häst, det ser man ju tyvärr oftare än man vill, för det inte skall kosta pengar. Men det är en annan konversation såklart.

och sista punkten, ja så är det väl.
 
Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande:

Att hålla häst kostar mycket pengar och jag är faktiskt lite trött på alla folk som tror dom skall få rida gratis på hästar som inte varit billiga i inköp, kostar mycket tusenlappar varje månad och dessutom oftast har utrustning som är värt en hel del pengar. Hela den attityden och kulturen gällande detta inom hästvärlden behöver enligt mig ändras lite. Att ha häst är faktiskt inte många som har råd med, men om dessa personer behöver medryttare så blir det oftast så att dom då skall göra detta gratis och då sponsra någon annans ridning.

Jag har varit medryttare i Stockholm innan och då betalade jag en hel del för detta. Jag vet vad det kostar att hålla häst och båda hästarna blev faktiskt så att jag utbildade dom inom dressyren för min tränare, men ändå betalade jag. Utgiften att betala som medryttare är ingenting vad det kostar att hålla häst.

Nu blev det lite rant, men jag har totalt gett upp på den fronten med medryttare och fast jag kanske i grunden hade tyckt det va roligt att dela min fina häst med rätt person (som kanske inte har råd att ha egen häst, som jag har) med rätt attityd och ridning, så känns det omöjligt. För folk som inte är särskilt bra ryttare, tror dom skall få rida gratis, på en häst som står mig varmt om hjärtat och som jag är väldigt mån om, kostat 100k + i inköp i en sadel för 46k. Bara nej. Det blir inte så.

Samtidigt som folk klagar på tillgången till fina medryttare hästar, vilket jag förstår för blir ingen medryttare på min häst något mer. Hade en super bra tjej på min förra häst och hade jag bott kvar hade jag haft kvar samma tjej, tyvärr den enda vettiga personen jag har stött på detta sammanhang tyvärr.

Jag har haft folk som varit och provridit min häst, fast jag tydligt skrivit i annonsen att jag tar betald för medryttare och då i efterhand skrivit "jag har aldrig betald för mina medryttare hästar, så vill inte betala nu, men vill gärna rida din".

Två stycken bekanta till mig som har hästar i städer en bit bortom mig har haft samma upplevelse, ena hade ute en person som precis fått bebis och frågade då om denna verkligen skulle ha tiden till att rida, svar "jajamen inga problem" sen efter några gånger att denna tyvärr inte hade tiden och då inte kunna fortsätta.

Kanske det låter överdrivit, men jag har inte haft någon vidare positiv erfarenhet av att försöka, så nu rent av för min del blir det inget mer sådant med medryttare alls.


Dessutom håller jag helt med dessa funderingar kring detta:

https://ponnymamman.se/gardsliv/hokassar-racker-inte-darfor-bor-medryttare-betala/

https://ponnymamman.se/gardsliv/medryttartyper-mardromsmedryttarna-och-guldkornen-har-ar-de/

Kanske det bara är jag som är dryg och andra har haft en mer positiv upplevelse med detta ;) som skrivit hade jag haft samma tjej som där jag bodde innan, så hade jag nog känt annorlunda, men det kändes som tur att jag ens hittade henne och tyvärr flyttade jag sen till helt annan ort.

Det är lätt att bli raljant. Nu har jag folk jag är meganöjd med, som har olika villkor beroende på hästens utbildningsnivå och den egna ekonomin. Men det är superviktigt att den som rider mina hästar ser ett värde i det och inte bara gör mig en tjänst som jag egentligen borde betala för.

Det är inte så mycket hjälp som folk tror. Lätt att lösa det runt om på annat sätt och låta hästen vila. Har blivit rätt bra på att sortera folk nu.
 
Precis därav jag tycker det är en konversation som varit i denna tråden, som sagt så är det många olika åsikter, men om man får ta del av något som står folk varmt om hjärtat och kostat mycket pengar så tycker jag faktiskt man får vara lite ödmjuk. För mig är det inte en tjänst att rida någon annans häst och det kommer jag aldrig tycka. Angående sadel så är det ju så att ibland får man betala vad en sadel som passar hästen kostar, jag hade fint varit nöjd med en sadel till halva priset, men ingen av dom modellerna på marknaden passade min häst, så då får man betala vad det kostar. Sen finns där ju en del folk som inte tänker så men rider i sadlar som inte passar sin häst, det ser man ju tyvärr oftare än man vill, för det inte skall kosta pengar. Men det är en annan konversation såklart.

och sista punkten, ja så är det väl.
Känner igen det där med sadel, den kostade dubbelt mot hästen. Sedan är det inte säkert den passar medryttare. Har faktiskt medryttare som köpt egen sadel.
 
Så skulle det nog absolut kunnas upplevas utifrån skrivna ordet, då jag ärlig talat har tröttnat, men iaf inte det uppfattningen som folk runt mig verkar ha, iaf inte dom jag samtalat med. Som skrivit va det nog en kombo att skriva av mig och irritation, som sagt har min upplevelse varit det jag skrivit ovan, folk som inte dyker upp som avtalat, eller skall försöka förhandla sig till att rida gratis fast det tydligt framgår av annonsen eller dom andra tråkiga exempel jag åkte ut för. Plus då dom 10 stycken tonårstjejer som jag hört från (vi snackar 11-13åriga tjejer) som gärna vill rida eller en morsa som blev arg när jag sa att det inte är aktuellt då jag enbart söker vuxna.

För min del så är det inget som "behövs" utan hade några tankar kring det hela när jag la ut annons, men jag behöver ingen medryttare så därav jag faktiskt slutade söka sedan länge.

Dock verkar denna upplevelsen jag har haft inte vara ovanlig, har som sagt två andra kompisar i andra stall som mer eller mindre upplevd samma sak och därav inte söker medryttare heller. Ingen av dessa personer skulle jag uppleva som dryga, (tvärtom) medryttaren jag hade innan verkade väldigt nöjd, men eftersom jag flyttade till helt annan ort och min förre häst togs bort så fick hon ju då sluta.
Du är inre ensam om den upplevelsen. Det enda jag kan tillägga är att om du får tag på ngn som är sjukpensionär eller liknande kan det va värt att avstå från betalning om hen kanske hjälper till 3 dagar och rider 1
 
Är väl upp till var och en hur en vill göra.
Själv skulle jag inte ta betalt om jag letade medryttare och har aldrig behövt betala för att vara medryttare.

Skulle jag leta medryttare så hade det varit för att få avlastning och det hade varit betalning nog för mig.
 
Har läst hela tråden men varit ganska tyst. Vill man ta betalt eller inte får man väl ta med potentiell medryttare. Det som stör mig lite är dock undertonen att dyr häst och dyr utrustning innebär att då har man mer rätt att ta betalt av en medryttare. Jag har två hästar, den ena kostade 15 gånger mer än den andra i inköp. Men båda mina hästar kostar ganska lika i vardagen och framför allt kostar båda lika mycket att ta till veterinären om något händer. Jag är inte 15 gånger mer rädd om min dyrare häst och hon är inte 15 gånger finare - hur ”fin” hästen är avgörs ju verkligen inte bara av inköpspriset. Och för att återkomma till kostnadsdiskussionen - jag är inte 15 gånger mer benägen att ta betalt av en medryttare till henne jämfört med min andra. Det är alltid ett privilegium att få hålla på med hästar, oavsett inköpspris på dem. Jag kan ju ha missuppfattat undertonen i vissa inlägg, men som jag uppfattat den tycker jag att den är lite tråkig.
 
Har läst hela tråden men varit ganska tyst. Vill man ta betalt eller inte får man väl ta med potentiell medryttare. Det som stör mig lite är dock undertonen att dyr häst och dyr utrustning innebär att då har man mer rätt att ta betalt av en medryttare. Jag har två hästar, den ena kostade 15 gånger mer än den andra i inköp. Men båda mina hästar kostar ganska lika i vardagen och framför allt kostar båda lika mycket att ta till veterinären om något händer. Jag är inte 15 gånger mer rädd om min dyrare häst och hon är inte 15 gånger finare - hur ”fin” hästen är avgörs ju verkligen inte bara av inköpspriset. Och för att återkomma till kostnadsdiskussionen - jag är inte 15 gånger mer benägen att ta betalt av en medryttare till henne jämfört med min andra. Det är alltid ett privilegium att få hålla på med hästar, oavsett inköpspris på dem. Jag kan ju ha missuppfattat undertonen i vissa inlägg, men som jag uppfattat den tycker jag att den är lite tråkig.
Om det uppfattades så va det inte meningen, jag anser att ha häst kostar pengar och att få tillgång till en häst ser jag som ett privilegium. Men det är ju klart att när saker varit dyra så blir man ännu lite mer rädd om dom. För mig är det ju helt klart en tanke som kommer in när man väger in situationen. Ärlig talat kan jag även förstå andra som även skrivit precis som jag, landar i sina beslut på det viset. Största problemet i det hela för mig är tyvärr att jag sett 20 gånger om hur folk inte sköter det snyggt när dom fått rida gratis tyvärr. Förutom dom som har haft egen häst i samma stall och man ridit varandras hästar.
 
Men det är ju klart att när saker varit dyra så blir man ännu lite mer rädd om dom. För mig är det ju helt klart en tanke som kommer in när man väger in situationen.
Som sagt, om man vill ha betalt eller inte tycker jag är mellan en själv och ens medryttare. Det som stör mig är precis det jag citerade. Vi håller på med levande djur, som vi har ett enormt ansvar för. Jag anser att oavsett hur mycket just den hästen kostade ska man vara lika rädd om den som vilken annan häst som helst.
 
Har läst hela tråden men varit ganska tyst. Vill man ta betalt eller inte får man väl ta med potentiell medryttare. Det som stör mig lite är dock undertonen att dyr häst och dyr utrustning innebär att då har man mer rätt att ta betalt av en medryttare. Jag har två hästar, den ena kostade 15 gånger mer än den andra i inköp. Men båda mina hästar kostar ganska lika i vardagen och framför allt kostar båda lika mycket att ta till veterinären om något händer. Jag är inte 15 gånger mer rädd om min dyrare häst och hon är inte 15 gånger finare - hur ”fin” hästen är avgörs ju verkligen inte bara av inköpspriset. Och för att återkomma till kostnadsdiskussionen - jag är inte 15 gånger mer benägen att ta betalt av en medryttare till henne jämfört med min andra. Det är alltid ett privilegium att få hålla på med hästar, oavsett inköpspris på dem. Jag kan ju ha missuppfattat undertonen i vissa inlägg, men som jag uppfattat den tycker jag att den är lite tråkig.
Det är ju större chans att en dyr häst är välutbildad. Det är något qtt ta betalt för.
 
Om det uppfattades så va det inte meningen, jag anser att ha häst kostar pengar och att få tillgång till en häst ser jag som ett privilegium. Men det är ju klart att när saker varit dyra så blir man ännu lite mer rädd om dom. För mig är det ju helt klart en tanke som kommer in när man väger in situationen. Ärlig talat kan jag även förstå andra som även skrivit precis som jag, landar i sina beslut på det viset. Största problemet i det hela för mig är tyvärr att jag sett 20 gånger om hur folk inte sköter det snyggt när dom fått rida gratis tyvärr. Förutom dom som har haft egen häst i samma stall och man ridit varandras hästar.
Menar du på allvar att du varit mindre rädd om din häst om den kostat 100.000 eller 50.000?

Du min senaste medryttare betalade först för att rida en annan häst i stallet, sen red hon min häst gratis. När jag flyttade till ett dyrare stall med ridhus fick hon börja betala en slant men fick lite mer frihet. Hon började rida två andra hästar i stallet, den ena betalade hon genom att ta stallpass - den andra vet jag inte riktigt men jag tror hon betalade först och tog stallpass senare. Menar du att hon skötte och red hästarna olika väl eller? Eller skulle skött hästarna olika beroende på inköpspris/aktuellt värde?

Ja kanske är det så att bland folk som betalar finns större andel sköter sig, men ärligt så är jag övertygad om att det mer handlar om att hitta rätt person med eller utan betalning. Många har ju dessutom både ridit gratis och betalt. En sak är dock säker, jag vill inte ha en medryttare som tycker dyra hästar är värd bäst skötsel. De går bort helt även om min häst skulle vara snordyr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 396
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 230
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp