Medryttare.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Nobell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 1 985
N

Nobell

Hej!
Jag har en ponny på 6 år som jag har haft i två år. Jag har ridit in den o allting sånt. Men de första året vi hade honom så lånade jag honom bara oh då så bestämde vi att en "kompis" till mig som oxå rider skulle rida honom två dagar i veckan. Det hände mkt under de året jag började träna mer och mer. Det säger ju sig då att de blir lite större krav på att man sköter hästen nogrant och även utsrutingen nogrant(självklart så ska man alltid sköta utrustningen o hästen nogrant) Men de blir högre krav på att han ska gå bra o han ska ha den o den maten osv. MEN.. det är där problemet ligger..min medryttare är inte så mån om hästen o utrsutning mm. Hon betlar en liten summa för att hon rider två dagar i veckan och efter som hon betalar så ska hon alltid rida, hon måste "få valuta för pengarna". T.ex. så hade han knölar på ryggen osm jag hade sagt att vi skulle behandla genom at tvätta och hålla rent. Gjorde hon de? Nej hon brydde sig inte ens,,Likadant nu härom dan så hade jag varit o tränat som vanligt..och han hade gått jätte jättehårt på träningen..och hon skulle rida dan efter..(de säger sig självt att man tar de lite lungt och kanske bara rider i 30 min i lungt "joggintempo".) men vad gjorde hon..red ut i skogen i 20 min o sedan i paddock 40 min med mkt galopparbete (föresten han går inte i from en meter när hon rider)..det är väl väldigt tasikt mot hästen??..Vad ska jag göra..jag kan inte ha det så är längre..och det är väldigt känsligt att säga att hon inte får rida mer...ps. hon ska bara rida en dag i veckan från och med 1 maj..ds. :crazy:

Om det e din häst tycker jag att du kan sätta krav på hur hon rider alt. när hon ska rida. Om du vet att hon inte tar det lugnt när hon rider så kan hon ju byta dag och inte rida när du tränat. Jag förstår din känsla att du inte vill bli ovänn men du måste förklara för henne att det inte funkar för dig om hästen inte har det bra. Hoppas du lyckas.

som jag ser det har du två alternativ.
* Säg att du vill rida hästen alla dagar själv för att komma längre med träningen.
* säg att du vill ha en ryttare (duktigare än du) som kan utbilda hästen (rida den i en bra form), och om hon också skulle rida så skulle det bli för få dagar för dej.

Lycka till

Ansvar och respekt, fråga henne om hon hört dom orden innan. :mad:
Jag skulle "avskeda" den tjejen med en gång.

A de kan jag faktiskt fråga henne.. a i söndags va ja riktigt nära o skälla ut henne ordentligt,,..han hade gått jättehårt hela veckan,,hård träning torsdag o fredag..och hyfsat hårt resten av dagarna och så på lördag när hon skulle rida så red hon 1,5 timma..jag gick upp i taket..men måste ju se på hur han har gått och anpassa sig efter de.. så på söndag va han så trött i hela kroppen att han protesterade när jag red honom..(det blev tyvärr ingen vilodag den veckan,,men jag brukar låta han vila en dag..)..jag får nog ta ett snack med henne..Tack så jätte mkt för att ni förstår mig o ger tips på hur jag kan göra!...guldvärt" :bow:

Du kanske ska ta dig en funderare själv också. Vill du rida helt enligt eget huvud så kan du inte ha en betalande medryttare. Visst ska medryttaren ta hänsyn till vad du gör, men är det just att låta hästen gå stenhårt hela veckan och räkna med att medryttaren tar det lungt på sin dag. Det verkar ju som om du timat in hårdträningen före medryttarens pass, är det alltid så?

Sedan borde du skämmas, om du vet att hästen är trött och musklerna protesterar då är det definitivt dags för en vilodag oavsett vad du planerat, eller kanske en vilovecka vore på plats. Det kan inte vara roligt att vara medryttare med en ägare som tränar stenhårt och räknar med att man själv ska ta det lugnt. Det vore nog bäst att ha hästen helt själv eller skaffa dig en medhjälpare som mer är intresserad av att ta lugna korta skogsturer och pyssla med hästen. Varför är det bara medryttaren som ska visa hänsyn?

Antingen:
-ser du till att byta dag med träningen eller med medryttaren. Inte särskilt roligt att vara medryttare om man måste ta det lugnt med ridpassen enbart för att ägaren ridit så hårt dagen innan.
- pratar med medryttaren om att om hästen har sår eller något o du sagt att hon måste vårda det MÅSTE hon göra det med.
- så ser du dig efter en ny medryttare om du vill att hästen ska arbetas i rätt form, den medryttaren du har nu verkar inte ha tillräckligt me dkunskaper om detta.

Måste bara få undra varförih.....e du red honom på söndagen när han nu hade gått så hårt. Det verkar som inte bara medryttaren är obetänksam.

Det var medryttaren som ridit 1,5 timme på lördagen och då red ägaren på söndagen och DÅ protesterade han. :smirk:

till trådskaparen;
Varför kan inte DU ta det lugnt då? Om du hade varit den enda som ridit hästen skulle du tränat hårt varje dag då? Stackars häst, tycker att du kan trappa ner själv någon dag i veckan eller så.

Ne de är sant..han brukar inte gå stenhårt..det är kanske en vecka varannan månad som de blir så..Jag kan inte tima in träningen så att hon ska ta de lungt på sina dagar..men det är ju jag som äger hästen och jag måste ju anpassa mig efter hur jag behöver lägga upp träningen..jag kan ju inte anpassa mig så att hon ska få rida ordentligt..samtidigt så e de klart att hon inte bara ska rida ut varje gång...men en sak är säker..jag har fått vika mig under två års tid för att hon har ridit precis som hon vill..och då kan jag säga att det är inte många gånger hon har ridit ut...
jag kan hålla med dig om att han skulle haft en vilodag den veckan men nu blev det inte så..han har aldrig gått 7 dagar i veckan nån gång förut och om detta händer en gång så tycker inte jag att jag borde skämmas..och man kan inte lägga in en vilovecka mitt i tävlingsäsongen..jag ska tävla på lördag o hade jag lagt denna veckan med bara vila så hade de nog inte blivit så bra..han måste ridas för han har så mkt energi i kroppen..Bara så du vet så vila han TVå dagar denna veckan o de blir perfekt..

Jag tycker att du ska prata (vänligt men var bestämd) med medryttaren om saken och säga att om det fortsätter såhär så blir du tvungen att skaffa en annan medryttare. Då får du ju även veta om hon är intresserad eller ej för är hon det så kommer det att bli ändring.
Lycka till ! :)

Nej självklart inte..han går inte så hårt..om du vill så kan jag visa hur en typisk vecka ser ut..
Måndag:Ut i skogen skritt trav max 1h
Tisdag: träning varannan vecka ca 1h..ganska hårt.
Onsdag: Vila eller en lite skritt tur ut i skogen
Torsdag: hoppträning varannan vecka
Fredag. Ut i skogen i ca 30-40 min och efter ca 10-15 min i paddock eller på ängen
Lördag: Ut´eller vila
Söndag: ut 10 min paddock 40 min skritta av ute ca 15 min.

Det här är väl inte för hårt.???
Sen så kan ju inte jag bestämma vad min medryttare gör men de är ungefär så här de ser ut..

Ja de va en bra grej!..men jag vet inte..mamma får bestämma..hon vet bäst!..men de va ett väldigt bra tips på om man vet om hon ä :bow: :bump:r intresserad eller ej!

Jo du borde skämmas :mad:, man rider inte en häst som uppenbarligen behöver vila, inga men. Det är för övrigt betydligt viktigare med vila under tävlingssässongen. Träning i alla ära men är hästen utschasad så gör den mer skada än nytta. Varken du eller din medryttare verkar sätta hästens bästa i första rummet.

Om hästen skadar sig pga av att en är trött eller stel eller tröttnar pga all träning, ja då blir det inte mycket till tävlingssässong.

"inga men"..du låter ju som en sur mamma..jag tror nog att du har missförstått detta så jag orakr inte försöka försvara mig hela tiden..men en sak kan jag säga..tror du jag tvinga honom att gå in i paddocken när han protestera så tror du riktigt riktigt fel..och vila bygger upp det vet jag..och han ska fortfarande ha sina 1-2 dagar vila i veckan fast de är tävlingssäsong..

Låt mig uttrycka det på ett annat vis då. Den person som kommit på tanken att rida min häst efter att hon jobbat hårt nästan en hel vecka inklusive ett par stenhårda träningar och märkt att hästen verkade stel och ha ont i musklerna hade fått en ordentlig utskällning. Så gör man inte medvetet mot hästar.

Beklagar sig dessutom personen över att en annan ridit normalt och inte tagit det lungt dagen innan, dvs insett att hästen verkligen behövde vila ännu mer än under gårdagen ja då hade denne förmodligen inte fått komma i närheten av hästen igen.

Jag är ganska säker på att jag inte missförstått dig, eller menade du att du givetvis genast sadlade av och tog hästen på en liten promenad och sedan masserade de ömma musklerna? I så fall ber jag om ursäkt

Måndag:Ut i skogen skritt trav max 1h
Tisdag: träning varannan vecka ca 1h..ganska hårt.
Onsdag: Vila eller en lite skritt tur ut i skogen
Torsdag: hoppträning varannan vecka
Fredag. Ut i skogen i ca 30-40 min och efter ca 10-15 min i paddock eller på ängen
Lördag: Ut´eller vila
Söndag: ut 10 min paddock 40 min skritta av ute ca 15 min.

Ahaa så medryttaren rider alltså inte jättehårt galopparbete i 1,5 timme du bara skrev så? :smirk:

Nej jag skrev att jag inte kan bestämma hur hon rider..och hon rider väldigt olika från vecka till vecka..men han gick 1,5 timma..och galopparbete efter en träning..det är bara hur jag lägger upp det..hon har inte fasta dagar..

jag hade missat inlägg nr 2 av henne, därför fattade jag inget :crazy:

(ärligt talat har jag suttit här i 5 minuter och inte fattat nånting vad folk skriver om fram tills jag läste inlägg nr 2. Jag är nog lite seg :o)

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 654
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 219
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 813
Senast: Bullen22
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025