Men hjälp!!!!

Mysaan

Trådstartare
Jag har blivit med en dressyrsadel vilket var helt otippat. Problemet är att det inte medföljer någon sadelgjord elelr stigbyglar.

Efter som detta blir den första dressyrsadeln i mina ägor så undrar jag över sadelgjord. Behöver man en speciell dressyrsadelgjord eller kan jag använda mina vanliga gjorda till min allroundsadel? Ska man ha en med resår på sidorna eller finns det "vanliga"?

Och sedan detta med voljock fungerar inte med allroundvoljockar eller? (Ja jag använder fortfarande voljock)

Så kan ni please hjälpa mig lite nu?

Sv: Men hjälp!!!!

Normalt sett fungerar inte vanlig gjord utan man behöver kortare, men chansen att det fungerar med normallång gjord på dressyrsadel är iaf större än att dressyrgjord fungerar på allround- eller hoppsadel :angel: om hålen går tillräckligt långt upp på stropparna.

Kusen som normalt sett har ca 110 i "vanlig" gjord har 60-65cm i dressyrgjord om det är till någon hjälp.
Själv föredrar jag gjord med resår i båda ändar (för att jag gillar resår -inbillar mig att det känns mildare för hästen när man ska dra så man vågar dra gjorden lite hårdare- och för att det borde vara risk för ojämnt tryck om man bara har på ena sidan).

Allroundvojlock fungerar. Ser inte så bra ut däremot. Allroundvojlockar är rundare skurna framtill än dressyrvojlockar som är rakt skurna. Det brukar sticka ut en del av vojlocken framtill! :p Det GÅR som sagt, men i längden vill man nog ha en vojlock som följer formen på sadeln.

jag har en vanlig 90cm med uttänjd resår..

ser ganska muppigt ut om man inte har dressyrchabrak/vojklock under ;)

Mät hur lång gjord du behöver när sadeln ligger på hästen. Jag föredrar läder med resår på bägge sidor, men visst kan man ha itan resår om man hellore vill det. Dressyrvojlock är nästan ett måste, allrounfmodellen har inte alls samma passform.

Kusen som normalt sett har ca 110 i "vanlig" gjord har 60-65cm i dressyrgjord om det är till någon hjälp.

Shit, snacka om att sådant akn skilja sig! Min pålle drar 130 - 140 på vanlig gjord beroende på sadel och han har 50 på dressyrgjorden till sin dressyrsadel och 65 till sin Espaniola... :D

Shit, snacka om att sådant akn skilja sig! Min pålle drar 130 - 140 på vanlig gjord beroende på sadel och han har 50 på dressyrgjorden till sin dressyrsadel och 65 till sin Espaniola... :D

:eek:

min har ca130-135 (140är för långt tycker jag) på vanlig å har nu 90+ (resåren uttänjd) på min griffin :angel:

Gammal griffin eller nyare griffin? De gamla har väldigt korta stroppar på sina dressyrsadlar, då hade jag 140 på vanlig och 75 på dressyrgjord, men på county, kieffer, nyare griffin, stubben osv så har jag kort gjord...

Det är nästan omöjligt att tipsa om längd på gjorden som du kanske sett i tråden. Olika sadelmärken har olika längd på stropparna. Du kan ju prova med din gamla gjord och sätta fast den på ena sidan och sen lägga den under magen. På så sätt får du ett litet hum om hur lång gjord du behöver eftersom du ser på den långa gjorden hur mycket för lång den är. Jag tycker att en med resår på båda sidor är bäst. Om gjorden inte har det så ska det vara en utan resår.

Allroundschabrak kan passa en dressyrsadel men en allroundvojlock är annorlunda skuren så beroende på hur den dressyrsadel ser ut så kanske den inte passar ordentligt. Prova!

men att mäta blir väl lite fel eller?? skulle jag mäta så hade den ju blivit alldeles för lång när man spänner sen...

Ja, sånt där kan nog skilja sig rejält! :crazy:
Ena kusen (eller båda för den delen efter att jag paddat upp extra under sadeln) var dessutom nära att behöva 70cm dressyrgjord! :eek: För att man skulle klara att spänna på sista hålet innan hästen spänt upp magen när den kommer ut och rör på sig.
På förra kusen kunde man ha 50cm och den hade också 110-120 i vanlig gjord.
Kanske skiljer sig mycet mellan olika sadlar också? Denna har inte så långa stroppar och fungerar att ha vanlig gjord till också, men någon dm kortare än vanligt.

men att mäta blir väl lite fel eller?? skulle jag mäta så hade den ju blivit alldeles för lång när man spänner sen...

Beror på hur bra marginaler man har.. Skulle jag mäta så skulle min gjord vara lagom (vilket den är, just nu) eftersom det är bra marginaler med hål uppåt om man behöver dra mer.

Precis som Totola säger så får man höfta lite marginaler. Mäter man att mitten på stropparna till mitten på stropparna på andra sidan är 65 cm så kan man köpa en 50 eller 55 gjord, det beror på hur mkt ens häst blåser upp sig, hur högt/lågt man vill ha stropparna, hur långa stroppar sadeln har osv.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
982
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka