Men näe! Har han skabb nu också?

Blueberry

Trådstartare
Det kliar på Ivan.
Jag noterade det för några dagar sedan och har svårt att avgöra om det ökar eller förändras, men det ser ut såhär:

ivanskli_523c57c89606ee01f7807c90.jpg


Inga sår eller skorpor eller ens något rött.
Det är samma sak på samma ställe på andra sidan (på armbågen liksom), men högersidan är den som kliar mest och har fler "prickar".

Billy kliar sig inte alls, och de umgås dygnet runt så om det smittar borde det väl synas eller märkas vid det här laget?

Inga foderbyten eller annat konstigt.

Däremot hade Ivan tröja på sig när han var med på agilitybanan i onsdags, det var kallt (+8 grader) och blött och jag ansåg att det var befogat. Skav? Kli? Eksem? Känns otippat.

Och så har han fått bada två gånger den senaste veckan efter att ha ålat runt i något stinkande (och oidentifierat). I vanliga fall badar han väldigt sällan. Schampot är milt hundschampo, samma som jag alltid har haft använt.

Jag har smort in honom med viatop, och det är ju klådstillande och antiseptiskt men det är såklart inte en hållbar lösning i längden.

Vad tror ni?
 
Sv: Men näe! Har han skabb nu också?

Alltså, rävskabb blir sjukligt äckligt med såriga eksem som hunden verkligen inte kan låta bli. Så det tror jag iaf inte att det är.
 
Sv: Men näe! Har han skabb nu också?

Jag tror inte heller det är rävskabb. Däremot kan det vara det han rullade sig i som han reagerar på. Prova att tvätta ett par gånger samma dag med något antibakteriellt medel och bada honom sen en gång till. Tvätta även hans liggunderlag.

Oscar rullade sig en gång i fågelbajs. Jag badade honom och tyckte att nu var han ju ren. Tänkte inte på att kolla halsbandet. Pälsen försvann helt i nacken på honom och huden blev förtjockad innan jag kom på att det kanske satt något kvar på halsbandet som inte syntes. Till slut blev det vettebesök och antibiotika och så tvätt med antibakteriellt plus fler bad.

En annan sak som hundar kan få klåda av är gammalt mögligt bröd som folk kastar ut till fåglar. Inte många som vet om detta. Mina kastar sig över allt de hittar ute, men det gör kanske inte Ivan?
 
Sv: Men näe! Har han skabb nu också?

Rävskabb kan se ut lite hur som helst. Lite beroende på hur lång tid det har gått och hur känsliga hundarna är. En del kliar sig något vansinnigt och blir snabbt fula i huden och får utslag och vätskande sår medan andra kliar mer än vanligt fast utan att det syns något.
Just armbågar/armhålor är ett av de vanligaste ställen som drabbas/kliar, såväl som öronlappar och flanker/ljumskar.
Därmed inte sagt att det är det, kan finnas flera olika anledningar till att han fått utslagen och bulorna där. Om du avvaktar hade jag tvättat utslagen med klorhexidin tex och sett till att han inte kommer åt att slicka, vilket bara gör det värre.
Hoppas det löser sig snabbt!
 
Sv: Men näe! Har han skabb nu också?

Att smörja med Viatop hjälpte inte särskilt mycket, han har kliat sig ändå...
Men han kliar inte hela tiden, utan kommer till ro och är lugn och som vanligt. När han kliar gör han det dock väldigt intensivt. Han har fått någon enstaka liten skorpa sedan jag skrev inlägget i går.

Och jodå, han äter allt han kommer över. Och rullar sig i det mesta som luktar skunk. Han är för härlig... :banghead:

Han har inget kli i öronen, men jag har sett han kliar sig mer på magen och ljumskarna på sistone.

Planen just nu är ett bad med klorhexidinschampo ganska snart. Sen har jag en dos med Stronghold som jag kan ge honom under dagen. Vad tror ni om det?
 
Sv: Men näe! Har han skabb nu också?

Hmm, det påminner om det mi Lokis hade i våras, vilket antagligen var nån kontaktallergi som sen blev en hudinflammation. Iaf, då fick hon faktiskt käka antibiotika och badas i Malaseb 2 gånger i veckan, sen gav det med sig.
 
Sv: Men näe! Har han skabb nu också?

Kolla upp så det inte är demodex, det är ju inte helt ovanligt hos dvärgarna tyvärr. Demodex i sig kliar inte, men det kan leda till hudinfektioner som i sin tur kliar. Pingu fick en lättare hudinfektion för ett tag sedan till följd av lokal juvenil demodex, dvs den "ofarliga" varianten, trots att det var den "ofarliga" varianten fick han ändå hudinfektion och behövde äta penicillin. Och jag tycker du ska vänta med att ge stronghold innan du uteslutit demodex eftersom det annars kan vara svårt att ge en korrekt diagnos.
 
Sv: Men näe! Har han skabb nu också?

Kontaktallergi alltså.
Hmm... Det vore ju faktiskt inte så konstigt, egentligen.

Här är en ny prick som jag hittade i morse, den är ganska stor och syns jättetydligt. I övrigt har han ingenting på bakbenen, var lite irriterad i ena ljumsken i morse dock.

bild_3_523d896bddf2b32b26baea53.jpg


Nu är han i alla fall badad med klorhex-schampo, och än så länge tycker jag att kliandet har varit mindre än i går. I alla färre gånger. I går blev det mer framåt kvällen än under resten av dagen, så jag ska hålla koll på honom.

Nu ligger han och sover i godan ro, och vi har nyss kommit hem från agilitybanan - där tror jag inte att han kliade sig en enda gång. (Han är cheerleader, och tränar alltså inte agility utan är bara med och hejar på när Billy tränar.)
 
Sv: Men näe! Har han skabb nu också?

Alsolgel stillar klådan när vi människor får knott/myggbett. Prova o se om det gör nytta mot klådan. Dutta på det precis innan ni går ut så har det torkat tills ni kommer hem igen.

Ser mest ut som något slags allergireaktion, kanske på något som fanns i det han rullade i eller något ätbart han hittat ute. Eller kan han ha fått knottbett? Knotten är ju så små så de syns inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 072
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp