Meningsfulla nattjobb som inte är inom fabrik. Shoot!

purity_666

Trådstartare
Jag vill egentligen jobba natt, men är akademiker. Så jag vill inte jobba på fabriker eller liknande.

Nu inser jag ju själv vilken usel kombination det här är. Men lite av vad jag söker är:
Vaken natt, inte sovande
Gärna ett jobb där man faktiskt gör något. Har jobbat natt som behandlingsassistent = läste böcker hela nätterna för alla sov.
Gärna ett jobb där man använder hjärnan mer än man använder kroppen
Jag gillar skrivjobb/utredningar/jobba med människor

Har socionomutbildning. Har ingen sjukvårdsutbildning. Är nattmänniska deluxe. Stresstålig och lugn.

Min fantasi är superdålig så har ni några meningsfulla nattjobb så kör på och dela med er. Även om de inte är för en akademiker så kom med förslag. Kanske får jag nya idéer.

Det finns väl en hel hög med "vanliga kontorsjobb" som lika gärna går att göra på natten? Allt som inte innebär allt för många möten och där arbetsgivaren tillämpar generös flextid? Många företag jobbar ju t.ex. mot Kina och liknande och ser det därför som en fördel att ha personal på plats dygnet runt.

Det finns väl en hel hög med "vanliga kontorsjobb" som lika gärna går att göra på natten? Allt som inte innebär allt för många möten och där arbetsgivaren tillämpar generös flextid? Många företag jobbar ju t.ex. mot Kina och liknande och ser det därför som en fördel att ha personal på plats dygnet runt.
Finns det en hel hög? Jag frågar då jag också gärna skulle ha ett administrativt jobb natt eller i alla fall inte kontorstid?
Och jag har aldrig sett något sådant.

Jag tänker mig att den mesta bokföringen bör kunna skötas nattetid, men det måste förståss även innebära en del kundmöten dagtid. Borde funka med en flexibel arbetsgivare alt om man startar eget :)

Finns det en hel hög? Jag frågar då jag också gärna skulle ha ett administrativt jobb natt eller i alla fall inte kontorstid?
Och jag har aldrig sett något sådant.

Skulle inte tro att någon specifikt utannonserar ett sådant jobb som nattjobb, utan mer att man i så fall hittar en arbetsplats där det går att ordna. När vi har varit förbi makens jobb efter sena kvällar på stan (brukar parkera där) är det alltid några som sitter och jobbar mitt i natten. Min chef brukar aldrig synas till på förmiddagarna om det inte är något särskilt, men däremot får jag ofta mail och utskrifter som är skrivna nattetid. Jag tror att många arbetsgivare ser det som något positivt att de erbjuder "kontorstider" men att skrapar man lite på ytan så kan det i många fall gå att lösa på annat vis också.

Jag vill egentligen jobba natt, men är akademiker. Så jag vill inte jobba på fabriker eller liknande.

Nu inser jag ju själv vilken usel kombination det här är. Men lite av vad jag söker är:
Vaken natt, inte sovande
Gärna ett jobb där man faktiskt gör något. Har jobbat natt som behandlingsassistent = läste böcker hela nätterna för alla sov.
Gärna ett jobb där man använder hjärnan mer än man använder kroppen
Jag gillar skrivjobb/utredningar/jobba med människor

Har socionomutbildning. Har ingen sjukvårdsutbildning. Är nattmänniska deluxe. Stresstålig och lugn.

Min fantasi är superdålig så har ni några meningsfulla nattjobb så kör på och dela med er. Även om de inte är för en akademiker så kom med förslag. Kanske får jag nya idéer.
Socialjouren? Fältare?

Jag hade faktiskt kontorsjobb kväll och natt, eller fram till typ 01-02 började kl 15 men det fick jag ju ordna själv. Hade ju 4 hästar då och var trött på sena kvällar i ett kallt ridhus på vintern men på ett varmt kontor så gick det utmärkt :D

Det har jag faktiskt aldrig hört talas om och jag jobbar på ett företag som ägs av en kinesisk koncern. Telefonmöten/videomöten med Kina sker ju på vår förmiddag och deras eftermiddag, det skiljer sex timmar så det funkar ju fint. Det är ingen som jobbar på nätterna för att det ska funka även om man förstås får en hel del mail nattetid.

Förutom att det borde gå att hitta socionomjobb med jour eller avvikande tider så tänker jag på följande:

Läkare
Barnmorska på förlossning
Jurist med jour typ domare i förvaltningsrätten och åklagare
Polis

Skulle inte tro att någon specifikt utannonserar ett sådant jobb som nattjobb, utan mer att man i så fall hittar en arbetsplats där det går att ordna. När vi har varit förbi makens jobb efter sena kvällar på stan (brukar parkera där) är det alltid några som sitter och jobbar mitt i natten. Min chef brukar aldrig synas till på förmiddagarna om det inte är något särskilt, men däremot får jag ofta mail och utskrifter som är skrivna nattetid. Jag tror att många arbetsgivare ser det som något positivt att de erbjuder "kontorstider" men att skrapar man lite på ytan så kan det i många fall gå att lösa på annat vis också.
Ok. Jo jag har haft ett gäng jobb med generös flextid. Men det skulle aldrig ha accepterats på dom att jobba natt i huvudsak.
Men det är väl olika

Men passar det verkligen om man vill jobba med hjärnan snarare än kroppen och gillar att arbeta med exempelvis utredningar?
Normalt sett: nej. Lägger man till att man ska lösa en uppgift såsom att skriva instruktioner är det super att sitta med nattetid men då får man ju se det som projekt och lär få hoppa runt en del. Mycket dötid som standard dock. Det krävs att man faktiskt själv skaffar sig saker att göra som man är intresserad av och det är ju frågan hur kul det är och hur länge man står ut då :p

En del kontorsjobb går bra att göra nattetid. Maken har vissa tider han ska vara där med visst utrymme för flex men han har kollegor som kommer in mitt på dagen med sömngrus i ögonen och jobbar sent i stället där tider inte är lika noga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka