mentaltest

A

aqua

vad är skilnaden mellan mentaltest/korning och mantalbeskrivning?
är det olika saker heller är det olika namn på samma sak??
/tack
 
Mentaltest/en del av korningen görs när hunden är 2-4 år. En hund av bruksras som har godkänt mentaldel och godkäna exteriösbeskrivning blir KORAD.

På ett MT så får du ett papper på hunden egenskaper. Man säger hur mycket/lite skärpa, dådkraft, försvarslust etc som hunden har. Där kommer de poängen ifrån också, från -3 till +3.

På en mentalbeskrivning så beskrivs bara hur hunden reagerar i de olika situationerna. Själva testerna är rätt så lika. Här får du aldrig reda på hur hård hunden är och sånna saker, utan helt enkelt bara en beskrivning över beteendet.
 
Jag har fått för mig att en hund av icke bruksras som har godkänd mentaldel och minst en 2:a eller 1:a på off. utställning också kan få titeln korad? Stämmer det?
 
Njä.. Inte vilka som helst... Det finns regler över vilka raser som är berättigad till titeln Korad.
 
tack för ditt svar!!
men vad är "nyttan" med att få hunden korad?
är det bara en titel att visa upp heller behövs det att hunden är korad i nån annan situation?

jag hoppas jag förstod det rätt nu.
en hund av bruks ras gör man MENTALTEST med som en del av korningen, men en MENTALBESKRIVNING kan vilken hundägare som helst göra som är intresserad av hur sin hund reagerar i olika situatoner.
har jag fattat det rätt?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 229
Senast: Kakis
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 235
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
971
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp