mer balans i galloppen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare semlis777
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 095
S

semlis777

rider en häst som har svårt med sin balans i galloppen.finns det några spec övningar som kan bättra på det?? kan det vara något som jag ryttare gör fel??

Hur balanserar hästen sig utan ryttare? Om han är lite obalanserad även där så är longering/tömkörning och löshoppning bra för dem att hitta balansen.

Hur är traven? Är han ordentligt musklad i traven blir det lättare att hitta en väl balanserad galopp.
Det du gör som ryttare är att försöka sitta så still som möjligt.

Hoppas jag har hjälpt lite iallafall. Lycka till

Allt beror ju hur obalansen visar sig. Vinglighet tillexempel brukar ju bero på att hästen bjuder för lite framåt alt. går i undertempo. (Dvs. hästen kan gå i bra tempo med för lite bjudning eller i undertempo med tillräcklig bjudning eller i undertempo med för lite bjudning) försök i sådana fall hitta det som fattas. Framåtbjudning genom långa galopper utomhus och där hittar man också lätt ett bra tempo. Kanske är det du som ryttare, kanske inte. Men om du provar att longera hästen, med inspänningar som fungerar på din häst och tittar efter om du fortfarande upplever hästen obalanserad så är det bästa att börja jobba den från marken. Annars är det antagligen dig själv du behöver jobba med. Be någon filma både från sidan, framifrån och bakifrån så du får se hur du sitter, ta hjälp av tränare och få rättat till sitsen. Ofta är obalans också en kombination av att hästen har lite dålig balans och ryttaren har lite dålig balans, en häst med bra balans skulle antagligen inte reagera på samma ryttare. Men som sagt frågan är var problemet ligger.

Om det är helt eller delvis hästen som är i oblanas jobba gärna i lina som är ett bra hjälpmedel och lätt att använda. Leta fram en inspänningstygel som passar just din häst, går den bra på chambon är det utmärkt eftersom den inte kan ta stöd i chambonen, men även andra typer av inspänningar kan fungera bra. Jobba med mycket galoppfattningar och se till att hästen inte hänger i linan. Se till att den går lugn, lugna fattningar, lugnt tempo i galoppen. Om hästen har svårt att bli kvar på volten och "drar" i linan longera hästen i ett hörn i ridhus, naturligt hörn (stenmur, vall etc.) eller intill ett stadigt trästaket, fatta galoppen lite innan hörnet och släpp efter på linan (den får självklart inte släpa i backen) så hästen får ta sig igenom hörnet själv, bryt av efter hörnet, gör om övningen.

Detta använde jag till en foderhäst som lutade som en motorcykel i kurvorna och inte kunde gå på 20 meters volter efter en dryg veckas intensivt jobb med detta klarade han 20 meters volter och efter några veckor med både ridning och longering klarade han 15 metersvolter

Longera,tömkör.
När du rider är fattningar och avbrott som jättebra.
Lycka till!

sen är det så att ibland så har hon börjat med att dra ner huvudet i traven, vad kan man göra så att hon slutar med det??

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Edla
·
Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
547
Senast: Blyger
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: Kajsalisa
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka