Mer hälp - har hittat föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare doris
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 097

doris

Trådstartare
Hej alla avelskunniga.

Vet eg inte om tråden skall ligga här, eller om det kanske skall vara på hästvård.

Men, alla ni som svarde i min tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=805405 och givetvis alla ni andra som vet..

Jag har nu hittat ett föl. Hon är super på alla sätt och vis. DOCK visade vet.bes (som jag ej närvarade vid) att hon har ett mindre navelbråck. Själva svullnaden är ca 3 cm i diameter och själva hålet är ca 1-1,4 cm i diameter. Veterinären som besiktade ansåg att detta skulle växa ihop av sig själv, och intygade att hästen inte hade några fysiska problem som gör att han skulle avråda köp.

Nu är jag i valet och kvalet. Hur hade ni gjort?

Jag skulle vilja ta något föl efter henne senare i livet om det visar sig att hon skulle vara lämplig till det, kan bråcket ställa till besvär där?

Sen vet jag att vis försäkringstecknande så finns det bolag som sätter in en klausul mot bråcket. Någon som märkt av detta på något sätt?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att vet.besiktiga henne igen där jag själv är närvarande förren hon är köpt.

Mycket tacksam för svar,
doris

Sv: Mer hälp - har hittat föl

Jag vet ett föl som blev opererat, vet ej hur stort det var men distriktaren rek att man åkte till klinik för bedömning.

Veterinären på kliniken sa att det kan vara ärftligt och att man bör tänka på det ifall man vill avla.

Reservation blir det säkerligen om fölet blir opererat...

Vet ju inte alla parametrar här, som ålder på fölet eller hur det ser ut i verkligheten, Men med det jag vet så tror jag som veterinären som sett fölet irl. Det är i allafall inget som hindrat mig från köp om allt annat stämt med fölet.

Har en 1-åring som hade navelbråck opererades när hon var sju månader. Även min veterinär avrådde från att avla på henne efter som det är ärftligt.

hej,

fölet är 5 månader.
Om du har lust att hjälpa mig så kan jag skicka lite info + bilder om fölet i ett mail till dig. (jag behöver hjälp från någon mer kunnig i detta känner jag) skicka i så fall ett PM till mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka