Mer hull - hur då?

Sv: Mer hull - hur då?

Sen tycker jag absolut du ska pröva safe and sound. Det är som lucern fast mkt mindre proteiner och mer mineraler o vitaminer! Jag skulle tro att cirka 10 dl om dan skulle passa din lite större ponny, men gör en hö analys, om du är osöker kan du ju alltid ringa till exempelvis kraft foderrådgivning på krafft.nu finns telefonnr=) Dem hjälper järna till!
Lycka till!
:banana:

Jo fast Safe and Sound är Dodson o Horrell så Krafft kommer att rekommendera något annat...:crazy:

Min B-ponny (också haft fång) står på S&S och jag tycker INTE att det är att rekommendera om man vill få upp en häst i hull. Min står på maxgivan och är bukig och tunn över revbenen, så jag har nu skrivit till D&H och frågat om dom har några rekommendationer utöver S&S eller om dom tycker han ska byta till något annat.

Min äter också lucern. Undrar om inte din (TS) vet. har gamla kunskaper, lucern ska vara bra för fånghästar. Viktiga är att dom inte får för mycket av något så att dom blir i överhull, lucern är ju kraftigt. Men man kan byta ut en del av höet mot lucern.

Sen får min en skvätt betfor bara för att det är gott men det verkar han tåla, fånghästar är ju så olika.

Jag har ökat högivan med typ 2 kg/dag. Hur pass mkt olja skulle ni ge?
Vågar inte gå upp på lucernen men hon står på 1,5 liter X 3/dag och det funkar bra (löspackat alltså).

Sojaolja brukar fungera bra på hästar som man inte kan ge mer i grovfoder eller kraftfoder..

hellu!

Jag har själv en fång ponny (dock en mindre variant b ponny) Han fick en lättare hovbensrotoration i oktober i höstas pga av kraftfodret. Jag har nu kommit igång och tränar honom så han behöver lite mer energi. Han få just nu 7 kg hö (med dåliga protein värden och dåligt enerig) Sen får han ett jätte bra foder från dodson o horell som heter safe and sound. Det inehåller massor med vitaminer och mineral samt antioxidanter. Men ytterst lite av allt annat så som energi, proteiner.
Mina tips till dig är att göra en hö analys, om du inte redan har någon, utifrån det kan du också se vad som saknas, är det energi rikt? behövs det ens tillskott av kraftfoder? En sak att tänka på är att fång hästar klarar mycket bättre hö än hösilae, ett bra tips är att du köper ett bra fjolårs hö. Titta på blocket tex;)
Sen tycker jag absolut du ska pröva safe and sound. Det är som lucern fast mkt mindre proteiner och mer mineraler o vitaminer! Jag skulle tro att cirka 10 dl om dan skulle passa din lite större ponny, men gör en hö analys, om du är osöker kan du ju alltid ringa till exempelvis kraft foderrådgivning på krafft.nu finns telefonnr=) Dem hjälper järna till!
Lycka till!
:banana:

Detta låter ju intressant! Var köper du det fodret?

Vet upplyste om att man istället kunde ge morötter som har samma positiva effekt på magen. Och det tålde hon.

Så ja, jag har både hört och upplevt det ;)

Min får ganska mkt morötter och det funkar fint. Vågar mig inte på betfor...

Detta låter ju intressant! Var köper du det fodret?

Om du Googlar på kombinationen Dodson Horrell foder site:se så hittar du återförsäljare.

Men OBS min post ovan, ang S&S.

Jag har faktiskt nu fått svar av D&H ang att våran ponny har för lite hull, de tyckte jag skulle fortsätta med S&S pga att han är fångponny, men att jag ska lägga till upp till 2 hekto betfor för energins skull. Då har dom en melassfri variant som ska vara bra för fånghästar, som heter KwikBeet. Jag har kollat upp KwikBeet och jämfört med vanliga betforen - den vanliga har 23% socker och deras har endast 7%. Ganska stor skillnad faktiskt. Så jag tänker beställa den.

Hon säger också att det är en bra idé att vara noga med täcke eftersom de behöver så mycket extra kalorier för att hålla värmen. Min veterinär har också sagt något om det, så jag ska nog börja täcka ponnyn oxå fast han har bra päls.

Ska kolla upp det fodret.
Låter ju bra med betfor nästan utan kolhydrater....:)
De har inga priser på sina foder, vad kostar det - finns det återförsäljare nån annan stans?
Får väl Googla vidare...
Tack för dina tips!

Min häst är klippt så hon har alltid täcke och fryser garanterat inte så det behöver jag inte oroa mig för iaf.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 988
Senast: tanten
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 354
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 224
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka