Mer kontroll

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Scarlet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 2 450
Sv: Mer kontroll

Varför inte prova ett helt vanligt rakt bett, det är ju lite starckare än ett tredelat.

Annars finns det ju tredelat med fasta ringar dom blir oxå lite starkare än ett vanligt tredelat. Hellre prova det först än att hoppa på pelham m.fl. som är ganska mycket starkare än dom lite mera lättare allternativen som faktiskt oxå är billigare.

Jo det kan jag göra.

Jo, jag vill ju att det ska vara så enkelt som möjligt :)

Jag tror absolut att du är en ryttare med kunskap. Jag bara talar generellt över vad man bör tänka på. Själv red jag på stång ett litet tag och var definitivt inte mogen för det vilket jag insåg ganska snabbt. Jag tror att många ryttare gärna löser problemet med skarpare bett och nosgrimmor av diverse slag. Jag tycker helt enkelt att man ska tänka efter före och bedöma vad man kan klara av.

För övrigt finns ju bett som rullar, tex ett rostfritt bett som har små koppasrullar och d-ringar. Det är inte så lätt för hästen att få tag på bettet. Jag har positiva erfarenheter av det för hästarna verkar dessutom tycka att det är ganska behagligt och gott i munnen.

Det är inte alla som har en sådan självinsikt att dem kan inse att man inte klarar av vissa bett. "Tur" att du gjorde det.. eller hur jag ska uttrycka mig ;)
Självklart ska man tänka efter innan, själv vill jag ha det så enkelt som möjligt, och trivs hästen på tredelat, varför inte ha det så?

Rullar kanske vore en ide. Ponnyn gillar att pyssla med bettet och så fort den börjar tugga och ha sig så spänner den sig inte längre.

Jo precis, varför ta dom större å starkare betten på en gång för.

Har själv en ponny som lätt blir pigg i hoppning så jag har hunnit provat en hel del själv, dock aldrig något bridongbett elelr liknande, har helt enkelt inte behövts.

Men OM du vill ha hävstång och kedja (pelham/jaktkandar) bör du definitivt ha ett bett med rakt mundel annars blir hela grejen med kedja och hävstång fel. Och därför borde du kanske testa rakt innan du testar ngt med kedja (och rak mundel) för då märker du ju om hästen inte gillar raka bett = alla med kedja går bort = mindre att välja på.

Och OM du testar ngt bett med hävstång (pelham/pessoa) oavsett mundel så tycker jag att du borde rida med två tyglar, det är intesvårt i ditt fall. Du behöver bara hålla i "tränstygeln" normalt och lägga en smal lädertygel på hävstångseffekten och låta den löpa utanför (eller vad som passar din hand bäst) den vanliga tygeln lite löst. Dvs inte ha kontakt med den hela tiden utan bara ta i den när du känner att du håller på att tappa kontrollen. På så vis kommer hästen alltså inte känna av stångverkan förrän den tänker dra iväg och du kommer då heller inte bli "beroende" av det skarpare bettet (vilket du inte behöver blir annars heller men den blir det förmodligen lättare om du "små bromsar" med det hela tiden.)

Vill du absolut inte rida med två tyglar och vill ha så lite hävstångseffekt som möjligt - testa jaktkandar. Men tycker återigen att du borde testa ett bett med likadan mundel först för att skilja ut om hästen lyssnar/gillar/ogillar kedja, hävstång eller mundelen.

Andra tränsbett du kan testa är ju som ngn sa med rullar, svårt att få tag i bra tredelat (om det är det du vill ha) bara.

D-ringar sägs ge lite mer skärpa, aldrig testat själv.

Parerstänger ger dig mer kraft vid ledande tygeltag, vet ju inte direkt vad ditt "pigghetsproblem" är eller hur du vill lösa det men ex så ger ju parerstänger mer styrka att vända hästens huvud så den inte kan sticka rakt fram.

Waterford har 3 leder, alltså inte en enda jämn fläck på bettet som kan vila på lanerna vilket borde göra det skarpt...

Och OM du testar ngt bett med hävstång (pelham/pessoa) oavsett mundel så tycker jag att du borde rida med två tyglar, det är intesvårt i ditt fall. Du behöver bara hålla i "tränstygeln" normalt och lägga en smal lädertygel på hävstångseffekten och låta den löpa utanför (eller vad som passar din hand bäst) den vanliga tygeln lite löst. Dvs inte ha kontakt med den hela tiden utan bara ta i den när du känner att du håller på att tappa kontrollen. På så vis kommer hästen alltså inte känna av stångverkan förrän den tänker dra iväg och du kommer då heller inte bli "beroende" av det skarpare bettet (vilket du inte behöver blir annars heller men den blir det förmodligen lättare om du "små bromsar" med det hela tiden.)

Det där lät ju jättesmart :) Så har jag aldrig tänkt förut. Har funderat på att ha delta om jag skulle ha pessoa, men två tyglar blir ju bättre. Så du menar att jag har ena tygeln i stora ringen och sen en i andra eller tredje ringen? Att rida med två tyglar blir inga problem. Som jag nämde förut har jag tidigare ridit med graman några gånger.
Det låter ju bra. :D Tack för ideen.

Vad har du för nosgrimma förresten? Kanske funkar att sätta en rem under bettet om du inte redan har d? Min förra fltponny blev rätt pigg och "gå-påig" när vi galopptränade och konditionstränade i skogen och då fick hon gå på pullar (inte hårt spänd dock) ist för lös engelsk/ingen. Vad lydig som attan annars men för just den sortens träning så kunde man inte bryta av stup i kvarten för att bibehålla 100 % lydnand, då hade det ju liksom inte blivit ngn konditionträning.... Vid annan ridning i skogen gick hon minst lika harmoniskt som vid träning för då kunde man rida lite skolor/övergångar när hon började blir för framåt.

Hör väl inte till denna fråga direkt, men för en som inte kan så mycket om olika bett.. finns det någon bra sida där man kan se hur alla olika bett ser ut? Känner mig så här när jag läser denna diskussion.. :confused:

Orkade inte riktigt skriva det långa svaret första gången :p

Ja, på så vis så tycker jag näst det är ok att rida pessoa (ogillar väldigt mkt annars) just eftersom som du sa, har den vanliga tygeln i stora ringen och en annan i ngn av de nedre ringarna. Delta går tokbort och tygel i bara en nedre ring går ännu mer bort, då sitter du hela tiden och håller i hävstången (utan kedja!).

Så här så tycker jag inte pessoa borde ge ngn negativ effekt om man bara tar en förhållning när du känner det behövs och sedan lättar du helt igen.

Engelsk. Rem under bettet? Hur menar du? :confused:

Ylva_1970: Sök på google eller leta upp någon sida där dem säljer bett. T.ex. Hööks har jag suttit och kollat på en del ;)

www.hooks.se

Läste i en tråd igår att man inte får lägga in bilder hur som hellst så jag länkar till sidan ;)

Här kan du iaf se pessoa, pelham, fullcheek (bett med parerstänger), jaktkandar....

Alltså att du hade haft aachen/remont/pullar. Min dam blev iaf med lydig för förhållningar när hon vill ligga på i skogen.

Kanska kan testa det innan du byter bett? Hellst pullar för den stör inte tändrena, det gör inte heller remont men den kändes "hämmande" för mig som red flt i och med att den sitter så långte ned (även högt spänd lämnar pullar mer fritt att andas).

Om din tandläkare håller fritt fårn vassa kanter på yttersidan av överkäkens tänder kan du kanske ha aachen (den engelska delen måste ju sitta rätt hårt för att man ska kunna spänna den undre remmen) och lätta mer och mer på aachen remmen under bettet för att till slut ta bort den och sedan lätta på den engelska.

Rätt off topic men en annan grej jag märkte med ovan nämnda häst var att hon lyssnade bättre om man satte en rem (löst) mellan bettringarna under hakan när man red utan nosgrimma. Fattade aldrig varför... Ngn fundering på hur den kan inverka?? Hade den där bara för att kunna hindra henne att göra ett ryck iväg när jag red i sällskap, dvs kunda vända henne åt sidan utan att bettet gled igenom munnen.

the_connemara skrev:
www.hooks.se

Läste i en tråd igår att man inte får lägga in bilder hur som hellst så jag länkar till sidan ;)

Här kan du iaf se pessoa, pelham, fullcheek (bett med parerstänger), jaktkandar....

Tack.. Ja, tänkte ju inte så långt att det gick att leta så enkelt efter bilder..

the_connemara skrev:
Rätt off topic men en annan grej jag märkte med ovan nämnda häst var att hon lyssnade bättre om man satte en rem (löst) mellan bettringarna under hakan när man red utan nosgrimma. Fattade aldrig varför... Ngn fundering på hur den kan inverka?? Hade den där bara för att kunna hindra henne att göra ett ryck iväg när jag red i sällskap, dvs kunda vända henne åt sidan utan att bettet gled igenom munnen.

Det beror på att bettet blir mer stabilt, alltså ligger mer still i munnen. Dock är det inte uppskatat utav ridskolelärare vad jag har hört. Användandet är ganska vanligt inom western har jag för mig. En tjej som rider western som jag känner har sådan på sitt bett.

ylva_1970 skrev:
Tack.. Ja, tänkte ju inte så långt att det gick att leta så enkelt efter bilder..

Googla oxå, väldigt bra då kan man hitta en å annan sida där det står hur dom olika betten iverkar å hur starka dom är m.m.

Aha :idea: Du menar att det blir lite mer tydligt och exakt kanske? "skramlar inte runt" eller vad man nu ska säga... ;) Kan nog stämma, senare när vi bara red hemma (över 18) så ändrade jag rätt mkt på ridsättet och då visade hon sig vara en extremt känslig dam som rätt fort sket i allt när man la på för mkt tryck sas. Kan ju stämma om hon upplevde mig som tydligare när bettet låg still för sådan belönade hon alltid :love:

Jaså, varför gillar de inte de? För att det inte är tillåtet i tävlingsridning kanske?

Jag har ingen anning om varför dom inte gillade det, var inte min häst å det var inta jag som red med den. Men ridläraren hade sagt att hon skulle använda nosgrimma istället.

Jo precis, trycket blir jämnare oxå eftersom att det inte glider runt vilket kan störa en del. Jo är själv oxå över 18 så jag har medryttare som tävlar min. Har jobbat så jäkla mycket med min seddan jag köpte henne så det blir nog inte vem som helst som får köpa henne precis. Just nu så går hon det bästa hon någonsin har gått, pigg å framåt men ändå relativt lätt att ta in å otroligt lättarbetad. Jo precis ju tydligare man är desto bättre är det, min struntar totalt i att göra saker å ting om man inte är tillräckligt tydlig.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka