Mer protein = mer mjölk?

milly

Trådstartare
Visst fodrar man väl avelsston med mycket kraftfoder (hög protein framförallt) för att de ska bilda mycket mjölk och sen när man ska avvänja fölet minskar man på kraften så att mjölken ska minska?

Kan man dra slutsatsen att ju mer protein desto mer mjölk producerar stoet? Mjölkproduktion går igång mer på det?
Och tvärtom (vid minskning av protein går den ner).

Bara en fundering jag har.......

Sv: Mer protein = mer mjölk?

Nja delvis är det väl så oxå. Men man ger stona mer kraftfoder för att de själva ska hålla hullet samtidigt som de ger di. Det finns många ston som klarar både hålla sig själv i hull samt ge bäbisen tillräckligt med mjölk med bara bete.

Nja delvis är det väl så oxå. Men man ger stona mer kraftfoder för att de själva ska hålla hullet samtidigt som de ger di. Det finns många ston som klarar både hålla sig själv i hull samt ge bäbisen tillräckligt med mjölk med bara bete.

Jo det förstår jag men påverkar den stora mängden protein hur mycket mjölk som produceras?

Njä... Kossor ger mer mjölk om det får mycket mat.
Hästar funkar inte så. De ger inte mer mjölk för att man fodrar dem mer, där styrs tillgången av efterfrågan, dvs fölets diande.
Sen är vissa ston bättre mjölkkossor åt sina avkommor än andra och det är bara för oss ägare att trycka i stoet det foder hon behöver för att hålla hullet.

Borde det inte vara mängden energi som avgör om stoet producerar mer mjölk (även om det mest är efterfrågan som styr) och proteinet har med mer mjölkens kvalité att göra, eller har jag fel?

Lånade ett år ett sto som jag tog föl på, hon var en "mjölkko", fölungen diade mer än hon behövde eftersom det fanns väldigt gott om det, med resultatet sprutande diarré i flera veckor, diarrén avtog direkt när stoets kraftfodergiva halverades och fölet mådde då mycket bättre!

Jag tänkte på att jag hört att man börjar minska på kraftfodret innan avvänjningen "för att mjölken ska minska" ?

Men okej, det var inte riktigt så som jag trodde. Att ju mer protein =desto mer mjölk bildas. Tack för svaren!

Det finns en del studier som visar att det produceras mer mjölk vid hög proteingiva. Så finns andra som visar att det är proteininnehållet enbart och inte mängden som påverkas. Så – det kan nog vara både ock. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag... 2
Svar
39
· Visningar
4 976
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Går och funderar, har satt igång min fång ponny igen efter vintern, hon har dock tunnat ur. Vi fodrar med fritillgång på hösilage med...
Svar
12
· Visningar
4 597
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Har ett hö som jag verkligen inte får ut en vettig foderstat ur. Nu har jag testat alltihop båda fram och tillbaka, men det går bara...
Svar
10
· Visningar
1 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka