Mer protein?

Pancakes

Trådstartare
Jag och en bekant diskuterade min hästs form idag (rund :D :o). Jag tycker nog att han behöver mer protein medan bekanten tyckte att hans mat behövde skäras ned på och att formen på ryggen beror på åldern. Ponnyn är 21 år men rids fortfarande som vanligt, inga andra ålderstecken mer än lite tjocka ben när han stått inne en natt. Det är dock helt klart att han behöver gå ner i vikt (han är i princip på ständig bantning).

Bilden blev inte så bra som jag trodde, var svårt att se skärmen i solskenet men någon kanske törs säga något?



Just nu äter han 7 kg hö och ca 0,2 kg Speedi-Beet för att hjälpa magen, enligt värdena ligger han lite högt i MJ men annars bra.

Edit: Det jag vill med mer protein är alltså att förbättra överlinjen.
 
Senast ändrad:
Sv: Mer protein?

hästen kommer inte att gå ner i vikt bara för att man pumpa in mer protein som den inte behöva.
Vet inte vad vanliga ridning är för dig men hästen behöva mer "Trail Time" innan vintern.
 
Sv: Mer protein?

Det kan ju vara så att han får i sig för lite protein och därför ser ut sådär, man även vara så att han inte arbetar korrekt.
Min 21 åring hade jättefin välmusklad rygg, så bara för att dom är gamla så behöver dom inte få en "ful" rygg.

Vad ligger han på för kvot?
 
Sv: Mer protein?

Hur har han de med mineralerna? Selen? Lite extra E-vitamin, kanske? Andra mineraler?
Jag hade nog minskat lite på energin och gett en något högre kvot protein.
 
Sv: Mer protein?

Håller med, min 19-åriga ponnytant har massor med ryggmuskler. Hon tränas inte särskilt mycket men när hon går så går hon bra. Mycket skrittarbete, mycket skolor. Ibland från ryggen, ibland från marken. Hon får ca 3 dl kraftfoder per dag för att ha nåt att blanda vitaminer och andra tillskott i. Ridning i ojämn terräng och klättring t.ex. är ju bra om man vill bygga upp ryggen.
 
Sv: Mer protein?

Skulle kunna vara proteinbrist, en del gamlingar kräver nog mer på den punkten.
Skulle också kunna vara något helt annat, t ex brist på bukmuskulatur, sadeln, tänderna, andra småkrämpor med ryggen som visar symptom (eller t o m hovarna om dom går och är obekväma med fötterna).
Jag tycker inte ryggen ska behöva se ut sådär för att hästen är gammal. Inte för att den såg extrem ut på något vis, menar bara att något är det ju symptom på och gamlingarna ska man gärna vara lite petigare med så då försöker jag eliminera tänkbara anledningar! :)
 
Sv: Mer protein?

Tror LHR menar terrängridning. :)

TS: hänger buken så hänger ofta ryggen.
Tränar du den så att den kommer upp med buken så får de ofta också bra ryggmuskler.
Man får muskler av träning, om man äter rätt mat. Men inte bara en av sakerna, båda måste till.
 
Sv: Mer protein?

Fast du kan ha sån rygg med tränad buk också, jag lovar! ;) Går fort om dom t ex behöver fixas tänder på eller man plötsligt råkat ställa om kosten.
 
Sv: Mer protein?

Vad ligger han på för kvot?

Kvoten är strax under 7.

Till alla: han har haft fyra veckors vila i sommar pga sjukdom i min familj men sätts igång igen just nu. Men det är bra att veta att jag inte är ute och cyklar med att ryggen bör se bättre ut. Jag får kanske öka på ridningen i kuperad terräng och lägga på mer muskelbyggande på banan. Frågan är ju om jag ska öka på proteinet?
 
Sv: Mer protein?

Yes, up och ner för backerna, som Taup sa terrang ridning.

Hästen se bra ut utanför att det saknas lite musklar.
Som jag sa mer protein hjälpa inte, det krävs mer an bara det!
Hästen måste har likvärdig balans av protein-vitamin-mineral.
Behöva hästen extra läs det har om Havres Närring:
www.halsosidorna.se/Spannmal.htm
 
Sv: Mer protein?

Fast då får den inte i sig rätt näring vilket var något jag antog man skulle fatta av "äta rätt mat".
Självklart får inte en individ som är defekt på något vis och har specialbehov nog av normal behandling.

men en gammal häst ska inte behöva vara insjunken muskulärt.
Då har den antingen brist av något eller tränas fel.

Sen om bristen beror på matväran, kassa tänder, sjukdom i tarm, stress etc är ngt man får utreda.

Men faktum kvarstår: en frisk häst går att hålla i ok form med rätt käk och rätt träning.

Absolut kan en äldre som inte tränas normalt mer bli sänkt i ryggen. Men innan man behöver lagga ner träningen, den normala, så bör man nog alltid fundera kring hur man tränar, utöver utfodring.
 
Sv: Mer protein?

Havre är nog inte till nån hjälp, mer energi är nog inte det som behövs med tanke på hur magen ser ut. Vitaminer och mineraler är i balans.
 
Sv: Mer protein?

Havre är mycket energi vilket hästen inte behöver då den är lite rund. Det var protein som efterfrågades.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
880
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 655
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 577
Foder & Strö Behöver hjälp med att räkna ut en foderstat till ponnyn som jag har på foder. Här är analysen på hösilaget: Ts 68% smält bart...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp