Mer ryggmuskler!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare M9s3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 130
M

M9s3

Hej :) Jag undrar om de finns några bra övningar för att hästen ska få lite bättre ryggmuskler:)
Klättrar redan (upp på ett berg, så de e en bit;) ) 1ggr i veckan, å sen så i dressyren så jobbar han igenom ryggen vissa stunder (ibland..) men han orkar liksom inte någon längre stund..:( nån som har nån bra övning för detta?
Kanske ska berätta att de e en kallis travare...:)
Tacksam för svar!

Sv: Mer ryggmuskler!

Hej!
Stutsserier!
Hoppa flera men låga stuts under ryttare eller löshoppning brukar vara både roligt och effektivt för att bättra på smidighet, ryggverksamhet och styrka. Lycka till!

Glöm inte kolla foderstaten så att den innehåller tillräckligt med protein för att bygga muskler. Tips på övningar: cavalletti, tömkörning, skolor. Lycka till ;)

cavaletti med varannan bom på backen och varannan upphöjd ca 20 cm.
Studsserier med 3-4 hinder
Fortsätta med dressyrträningen så orkar han mer och mer

Tackar så mkt för svaren! :bow: :D det kan ju ligga nått i fodret, just nu så går han på fri tillgång på hö, 1l betfor på kvällen och 0,25kg korn på kvällen.

Utöver det som folk redan skrivit: longering med chambon.

Dessutom tror jag inte hans foderstat tillgodoser proteinbehovet.
Om man vill bygga muskler behöver hästen mer foder (eller ja, en mer proteinrik foderstat rättare sagt) än bara för att hålla ett fint hull.

Sen är jag nyfiken på hur många gånger i veckan han arbetar.
För att en häst ska bygga upp sig behöver den mkt vila.

Och - om du inte redan gör så - se till att din häst får utfodring och vatten i lågt läge. Ju högre upp vatten och foder sitter desto mindre stimuleras hästen till en låg och naturlig form.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 563
Senast: Idaw83
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 327
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 890
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka