Mera gångarter!

Polly_Mulle

Trådstartare
Hur viktiga är hästens gångarter vs. utförandet av rörelserna och lydnaden när man tävlar dressyr.
Kan tänka mig att det på låg nivå inte spelar någon jättestor roll hur hästen rör sig så länge form och lydnad är bra. Men när (vilken nivå) måste även rörelserna bli BRA för att duga något till?
 
Vet en korsning (av vad vet i fasiken), som det syns att hon har ardenner i sig, som är väldigt väl utbildad (Svår dressyr och snart mer än det).

Som när hon tävlades bara tävlades LA:5 som mest eftersom det inte var någon idé att starta MSV p.g.a att henne gångarter inte räckte till.

Tanken var ju inte att ha en tävlingshäst så de nöjde sig med att vara ute och ha kul lite då och då eftersom det ändå inte skulle vara lyckat att starta högre.


Min erfarenhet, men jag kan tänka mig att det ligger där vid MSV.
 
Hästen bör ha bra gångarter redan i lätta klasser.. Jag tycker personligen att det fokuseras nästan mer på hästens gång i lättare klasser jämfört med de svårare klasserna där det ingår fler rörelsemoment.

Nirak
 
Till skillnad från NiraK så tycker jag att vikten av gångarter i lätta klasser överdrivs alldeles kopiöst. Självklart måste hästen röra sig rent och taktmässig. Gör den det så får man en sexa. Är den dessutom lösgjord och visar ett schysst register (dock utan exceptionella gångarter, men en viss elasticitet) så tycker jag ofta att det blir en sjua "där nere". Är hästen lösgjord och går stadigt och korrekt på tygeln så räcker det ofta för att bli placerad i lätt klass (i alla fall häromkring) för kvaliteten på hästar och ryttare är inte högre än så, tyvärr.

Jag såg delar av en medelsvår klass tidigare under våren, och kan inte tänka mig något annat än att man hade blivit placerad om man hade en häst som rörde sig rent och taktmässigt, samt var lösgjord och på tygeln med åtminstone minimal samling.

(Disclaimer: Nej, jag rider inte bättre själv, men jag vet att bristen på placeringar beror inte på att hästen inte har fantastiska gångarter, utan på att jag inte rider tillräckligt bra.)
 
Jag ser rätt ofta hästar som har riktigt bra gångarter men som inte rids i stadig form eller utför programmet noggrannt efter programlinjerna placera sig i lätt klass faktiskt. Jag kan bara uttala mig efter vad jag har sett.
Jag har en häst som rör sig över medel, inte exeptionellt, men bra. Dock är jag inte nog duktig som ryttare för att förvalta det ännu. Men förhoppningsvis kommer det! :)

Nirak
 
Det hör visserligen inte till tråden, men jag såg bilderna på ditt halvblod. Han ser ut att röra sig riktigt trevligt! Vad är det för stam på honom? Och kallblodet är ju bara :love:!
 
Jomen självklart, det ser jag också! Men jag ser dem sällan placera sig framför hästar med medelbra gångrter (naturligtvis rena och taktmässiga, det måste ju vara grundkrav) som går korrekt. Jag tycker det är helt i sin ordning att hästar med bättre gångarter placerar sig framför hästar med mediokra gångarter, om det går ungefär lika bra.

Jag uttalar mig ju också bara efter vad jag ser här nere! :) Ni kanske rider bättre i Norrland? ;)
 
Nej det gör vi nog inte. Särskilt inte jag :cool:
Ang. det här med att arbeta korrekt för bra poäng så vet jag inte riktigt vad jag ska tro om det. Alla hästar som placerade sig i toppen i dagens tävling gick inte korrekt (i mina ögon). Alla gick bakom lod, många flera decimeter och de flesta reds framifrån och bak. Det gick utmärkt att placera sig ändå på bra poäng :confused: .
Iofs. ska man inte kasta sten i glashus, jag är glad att jag kom undan med livet i behåll och fick med hästen hem också :o :D

Nirak
 
Var det någon häst som arbetade korrekt som var med då? För om ingen går riktigt bra så måste ju de halvdana placera sig.

Hur gick det för dig? :) Hade du med F eller J?
 
Det fanns ett par hästar som jag tyckte såg jättefina ut, men (med några undantag) placerade de sig inte (Nu såg jag inte alla klasser iofs.). Men antagligen är jag helt fel ute och kan inte se vad som efterfrågas. Jag blev mest förvirrad av att sitta och se från läktaren. :p Skulle nog behöva gå en kurs :D Hade faktiskt varit riktigt intressant! Det är antagligen jag som inte vet vad jag ska se efter. Försökte jämföra med vad som skrivs i TR men blev bara förvirrad.
Hur det gick för mig ska vi inte tala om! :angel: Men jag är tacksam att jag överlevde! :o :D

Nirak
 
Innan nån nu tycker att jag inte borde uttala mig så kan jag säga att alla självklart var jätteduktiga på alla sätt. Jag blev bara lite fundersam över domarens bedömning kontra TR när jag satt och försökte leka läktarryttare (vilket jag nog borde hålla mig till att göra :angel: )

Nirak
 
Jag brukar själv hamna väldigt fel när jag ska gissa poäng... :crazy:

Min mamma däremot måste vara en naturbegåvning. Hon brukar hamna väldigt nära. Jag kanske ska fråga henne vad hon kollar på! ;)
 
Gör gärna det! :D Jag ska försöka snacka lite med några dressyrdomarapsiranter här i närheten och höra lite. Det vore kul att ha iallafall lite hum om vad man ska kika efter! :D

Nirak
 
Jag har placerat mig med en häst som har väldigt usla gångarter :crazy:
Han var markbunden,och i mellan åt släpig i rörelsera.Så jag tycker inte att gångarterna har så stor betydelse inte här i dalarna i allafall.På lokal nivå så går det plättlätt att harvar runt programen med en häst utan gång och plasera sig.Och så tycker jag det är från LC till LA i allafall sen börjar det arta sig.Min föra häst hadde inte mer gång än att klara sig t.o.m LA:5 på sin höjd. Så här såg han ut..Det är bara att titta på bogarnas lutning för att förstå att det inte fanns mycket rörelse i honom.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 125
Senast: Jerseyite
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 769
Senast: Cambrie
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp