Merlefärgad

Just detta att blandraser skulle vara friskare är en skrämmande myt. Jag har haft två Chihuahuahanar och blivit tillfrågad om att avla på dom trots att båda hade allvarliga hälsoproblem såsom allergier, patella, tandproblem, öppen fontanell samt iaf den ena mentalt inte lämplig att föra sina gener vidare. Men båda var söta och hade fina färger.. Jag tackade ju naturligtvis nej.

Såg även en annons om en som lånade ut sin Chihuahua hane till avel och jag frågade då om hunden var patella kollad. Personen visste inte ens vad det var och så kröp det fram att hunden ganska ofta hoppade på tre ben...

Också min erfarenhet med mycket blandrasavel där ute. Blandraser med massa allergier, aggressioner, höftproblem, korsryggsproblem, hjärtproblem, rädslor, andningsbesvär (och något av det värsta i andingsbesvär jag hört). Det syns dock sällan på papper för det är inte direkt som detta antecknas i någon databas eller register.
 
Färgen finns inte i chihuahua förutom chihuahuas i klubbar som AKC där merle-färgen korsades in via pomeranian. Blandraser alltså.

Och att TS verkar helt obryende om hur friska valparna är rätt så synd för den delen.

Ah, jag förstår. Eftersom färgen enligt rasstandarden benämns som icke tillåten/godkänd tog jag för givet att färgen dyker upp även inom renrasiga.
 
Hej!
Min fråga var bara vilken färg man ska undvika på en hane som inte är bra att para med min tik, när jag fått ett svar på det, kommer jag göra ett test om merlegener finns på den hanen och ja, min hund är frisk från från sjukdomar och den tilltänkte hanen ska naturligtvis också uppvisa kvitto på det.

Du skriver att din hund är frisk och fri från sjukdomar, vilka tester har gjorts för att vara säker på detta? Hur är det med hennes syskon? Har du gått BPH med din hund för att få en oberoende utvärdering av hennes mentalitet?

Det här är sådant som en seriös uppfödare tar hänsyn till. Om man inte är noga med att kolla upp både hälsa och mentalitet både hos den aktuella hunden och hos dennas släkt innan man genomför en parning är man bara en valpproducent. Det gäller både renraser och blandraser. Men för renrasiga hundar finns åtminstone minimikrav att uppfylla och det är lättare för valpköpare att själva kolla upp hälsan ser ut och välja bort valpkullar som är osäkra kort.
 
Det gör det,har flera vänner/bekanta som har merle chihuahua och dom är alla skk/fci reg

Tyvärr hade färgen börjat dyka upp i FCI pga importer från AKC. Merle finns inte i rasen från början utan skedde via inkorsning i USA som inte var godkänd av moderklubben.

https://www.kitacokennels.com/post/2017/05/25/what-breeders-of-merle-chihuahuas-wont-tell-you Vissa klubbar har t.om vägrat registrering av merle chihuahuas och dom som lämnar sig efter merlevalpar.
 
Senast ändrad:
Dessutom, "Jag har massvis i släkten och vänskapskretsen som vill ha en valp/kattunge!" är något jag har hört miljontals gånger och sen står personen där med en hög valpar/kattungar. Seriösa uppfödare vet att många lär backa ut eller så är det lätt att säga att man vill ha en men följer inte genom sitt beslut, kanske ville ha just en merle men bara få eller inga alls blev merle och därmed inte intressant att ha en längre, alltid bra att ha flera spekulanter per valp.

Amen. När jag tog min första kattungekullm (renrasigt, testat, seriöst och genomtänkt) ville alla mina kompisar och släktingar ha en kattunge. Av fyra kattungar gick absolut ingen till alla som absolut ville ha en kattunge. Det var dålig timing, allergisk pojkvän, för dyr och en mängd olika ursäkter.
 
Amen. När jag tog min första kattungekullm (renrasigt, testat, seriöst och genomtänkt) ville alla mina kompisar och släktingar ha en kattunge. Av fyra kattungar gick absolut ingen till alla som absolut ville ha en kattunge. Det var dålig timing, allergisk pojkvän, för dyr och en mängd olika ursäkter.
Känner igen det. Varje gång jag hade valpkull så fanns det folk på klubben mm som sa "oj, den kombon måste jag ha en valp efter".
Köpte de någon?
NEJ.
Likaså så hann typ hälften på valplistan hitta nått mer intressant.
 
Amen. När jag tog min första kattungekullm (renrasigt, testat, seriöst och genomtänkt) ville alla mina kompisar och släktingar ha en kattunge. Av fyra kattungar gick absolut ingen till alla som absolut ville ha en kattunge. Det var dålig timing, allergisk pojkvän, för dyr och en mängd olika ursäkter.
Det där "för dyr" är så spännande. Kan de möjligtvis ha räknat med ett kompispris? Eller, som en sa när hen ville köpa kattunge av mig, jo men jag ger dig absolut en krona tassen! He, här säljs inga kattungar för en krona tassen!
 
Om man bara ska svara på frågan om färg, så ska en merle hund inte paras med en annan merle och för att vara säker på att det inte sker av misstag så bör den heller inte paras med hundar som har röd/gul/sobel färg heller, då sådana hundar kan vara merle utan att det syns. Vill man veta vad som kan hända om man parar två merle med varandra så finn det en hel del om man googlar på "double merle".
 
Jag har en blandrastik chihuhua/papillon som är bluemerle färgad. Min tanke är att para henne, vilken färg ska hanen ha, vet att han inte får ha ngn merlefärg.
Avel med merle hundar bör i största möjliga mån genomföras med hundar som är brun med tan eller svart med tan.
Det finns en liten risk att röda eller gula hundar som mönstras in kan vara merle och ha anlag för Merle.
Så ska man para en Merle så ska man titta på Black & Tan eller Brown & Tan.
 
Hej!
Min fråga var bara vilken färg man ska undvika på en hane som inte är bra att para med min tik, när jag fått ett svar på det, kommer jag göra ett test om merlegener finns på den hanen och ja, min hund är frisk från från sjukdomar och den tilltänkte hanen ska naturligtvis också uppvisa kvitto på det.
Undvik, Röda och gula. Sikta på Black & Tan och Brown & Tan..
 
Avel med merle hundar bör i största möjliga mån genomföras med hundar som är brun med tan eller svart med tan.
Det finns en liten risk att röda eller gula hundar som mönstras in kan vara merle och ha anlag för Merle.
Så ska man para en Merle så ska man titta på Black & Tan eller Brown & Tan.

Undvik, Röda och gula. Sikta på Black & Tan och Brown & Tan..

Hej och välkommen till Bukefalos! Tips; tråden är 3 år gammal och användaren du svarat har inte varit inloggad sen 2021, det kan man se om man hovrar med musen över användarens profilbild. :)
 
Först och främst för att det är en blandras utan historik vad gäller hälso- och mentalitetstester.

Hade någon kommit och frågat om råd kring parning av en frisk och sund merle-chihuahua hade jag inte riktigt höjt på ögonbrynet. Färgen är inte godkänd eftersom man inte vill riskera att man korsar med dold merle, men idag finns det gentester för det.
Hur vet du att inte föräldradjuren är renrasiga och hälsotestade? Nu antar du en massa bara och kör bara på med antaganden som blir väldigt fel. För att en hund är "blandras" behöver det inte betyda att man inte har parat renrasiga fullständigt hälsotestade hundar med varandra och att den individen som blir avkomman också testas för allt som man kan testa för. Så även blandraser KAN faktiskt vara fullständigt testade och att man vet långt bak i leden hur friska deras förfäder är!

Det är så okunnigt att bara sitta och tro att bara för att man har en kull med blandrasvalpar att man inte tar ansvar och inte hälsotestar sina djur?
Om båda föräldrarna sedan dessutom är renrasiga och säg att dom även är utställningschampions och friska via alla tester möjliga.. Och om man sedan även då testar avkomman för allt som går.. Är inte det att ta minst lika mycket ansvar som om det vore renrasigt?
Sedan om vi ska vara fruktansvärt petiga... Så är egentligen INGEN hund RENRASIG! Utan ALLA raser är framtagna genom en kombination av OLIKA "raser" för att komma fram till just den hundens precisa utseende, temperament, färger och drifter.

Så alla raser i hela världen är "blandraser" från början... Innan någon bestämde att just den kombinationen av raser/utseenden m.m ska komma att kallas för ett precist namn som då bestämmer att dom som ser ut och är som den bestämda individen ska kallas för ett "rasnamn"!

Ganska roande att se alla som pratar om renrasiga hundar som om dom bara dök upp i den form som dom har!
Men att dom egentligen framkommit genom experiment på en blandning av utseenden, färger och temperament.

Huvudsaken är att man hälsotestar sina hundar.

Om det funnits ett sätt att registrera ALLA hälsotester och stamtavlor även för blandraser så hade detta också kunnat hållas stenkoll på! Så det är mer för att ingen faktiskt tagit sig ann den uppgiften mer än att det är något "fel"!

Har sett att det nu finns en sida man kan lägga upp sin blandrashund och lägga in stamtavlor och hälsotester på deras hundar.
Så jag hoppas att det kan vara början på något stort och att SKK inte längre har monopol på att vara dom som "bestämmer" hur hundvärlden ska se ut.
 
Hur vet du att inte föräldradjuren är renrasiga och hälsotestade? Nu antar du en massa bara och kör bara på med antaganden som blir väldigt fel. För att en hund är "blandras" behöver det inte betyda att man inte har parat renrasiga fullständigt hälsotestade hundar med varandra och att den individen som blir avkomman också testas för allt som man kan testa för. Så även blandraser KAN faktiskt vara fullständigt testade och att man vet långt bak i leden hur friska deras förfäder är!

Det är så okunnigt att bara sitta och tro att bara för att man har en kull med blandrasvalpar att man inte tar ansvar och inte hälsotestar sina djur?
Om båda föräldrarna sedan dessutom är renrasiga och säg att dom även är utställningschampions och friska via alla tester möjliga.. Och om man sedan även då testar avkomman för allt som går.. Är inte det att ta minst lika mycket ansvar som om det vore renrasigt?
Sedan om vi ska vara fruktansvärt petiga... Så är egentligen INGEN hund RENRASIG! Utan ALLA raser är framtagna genom en kombination av OLIKA "raser" för att komma fram till just den hundens precisa utseende, temperament, färger och drifter.

Så alla raser i hela världen är "blandraser" från början... Innan någon bestämde att just den kombinationen av raser/utseenden m.m ska komma att kallas för ett precist namn som då bestämmer att dom som ser ut och är som den bestämda individen ska kallas för ett "rasnamn"!

Ganska roande att se alla som pratar om renrasiga hundar som om dom bara dök upp i den form som dom har!
Men att dom egentligen framkommit genom experiment på en blandning av utseenden, färger och temperament.

Huvudsaken är att man hälsotestar sina hundar.

Om det funnits ett sätt att registrera ALLA hälsotester och stamtavlor även för blandraser så hade detta också kunnat hållas stenkoll på! Så det är mer för att ingen faktiskt tagit sig ann den uppgiften mer än att det är något "fel"!

Har sett att det nu finns en sida man kan lägga upp sin blandrashund och lägga in stamtavlor och hälsotester på deras hundar.
Så jag hoppas att det kan vara början på något stort och att SKK inte längre har monopol på att vara dom som "bestämmer" hur hundvärlden ska se ut.

Hej igen och välkommen. Jag tipsar dig om att söka runt på forumet angående blandrasdiskussioner så ser du nog snart hundforumets övervägande ståndpunkt i diskussionen kring ren- eller blandras.
 
Hur vet du att inte föräldradjuren är renrasiga och hälsotestade? Nu antar du en massa bara och kör bara på med antaganden som blir väldigt fel. För att en hund är "blandras" behöver det inte betyda att man inte har parat renrasiga fullständigt hälsotestade hundar med varandra och att den individen som blir avkomman också testas för allt som man kan testa för. Så även blandraser KAN faktiskt vara fullständigt testade och att man vet långt bak i leden hur friska deras förfäder är!

Det är så okunnigt att bara sitta och tro att bara för att man har en kull med blandrasvalpar att man inte tar ansvar och inte hälsotestar sina djur?
Om båda föräldrarna sedan dessutom är renrasiga och säg att dom även är utställningschampions och friska via alla tester möjliga.. Och om man sedan även då testar avkomman för allt som går.. Är inte det att ta minst lika mycket ansvar som om det vore renrasigt?
Sedan om vi ska vara fruktansvärt petiga... Så är egentligen INGEN hund RENRASIG! Utan ALLA raser är framtagna genom en kombination av OLIKA "raser" för att komma fram till just den hundens precisa utseende, temperament, färger och drifter.

Så alla raser i hela världen är "blandraser" från början... Innan någon bestämde att just den kombinationen av raser/utseenden m.m ska komma att kallas för ett precist namn som då bestämmer att dom som ser ut och är som den bestämda individen ska kallas för ett "rasnamn"!

Ganska roande att se alla som pratar om renrasiga hundar som om dom bara dök upp i den form som dom har!
Men att dom egentligen framkommit genom experiment på en blandning av utseenden, färger och temperament.

Huvudsaken är att man hälsotestar sina hundar.

Om det funnits ett sätt att registrera ALLA hälsotester och stamtavlor även för blandraser så hade detta också kunnat hållas stenkoll på! Så det är mer för att ingen faktiskt tagit sig ann den uppgiften mer än att det är något "fel"!

Har sett att det nu finns en sida man kan lägga upp sin blandrashund och lägga in stamtavlor och hälsotester på deras hundar.
Så jag hoppas att det kan vara början på något stort och att SKK inte längre har monopol på att vara dom som "bestämmer" hur hundvärlden ska se ut.
Så du menar att det räcker att hälsotesta mamma och pappa?
Hur ofta i blandrasavel hälsotestar man hela kullarna? Var hittar köparna resultaten? Hur vet man om släktingar är hälsotestade?
Dessa hemgjorda sidor för resultat, vem garanterar att resultaten är korrekta?

Skk bestämmer ingenting över hur raser ska se ut. Det gör rasklubbarna för respektive ras i rasens hemland.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 682
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 569
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 319
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 257
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp