Masse

Trådstartare
En liten upptäckt jag gjort.
Jag har en häst som fått tre kurer Metacam nu i sommar. I paketen finns en doseringsspruta som är lila och grön.
Alla tre har gått sönder efter några gånger, dom bryts av under "plattan" man trycker på. Av en ren händelse har jag sparat en annan äldre spruta som är helt lila. Den ser annorlunda ut under plattan, kraftigare den är också lättare att fylla från flaskan än de nya. Den har klarat alla tre kurerna utan problem.
Så om ni har någon helt lila kvar spara den.
Jag har tala om det för apoteket men vet inte om det kommer att göra någon skillnad.
 
Hur gjorde du för att de skulle gå sönder?
Jag har använt två olika sprutor under våren som båda är hela.
 
Jag bara har fyllt från flaskan och sedan tryckt ut det i lite foder d v s ingen konstig belastning alls.
Men dom gröna är jättejobbiga att fylla från flaskan. Man får dra för kung och fosterland för att få ut till en stor häst. Den gamla är hur lätt som helst att fylla från flaskan.
 
Jag har använt båda varianterna nyligen och inte haft sönder någon.. Tycker de funkar likadant.
 
Jag bara har fyllt från flaskan och sedan tryckt ut det i lite foder d v s ingen konstig belastning alls.
Men dom gröna är jättejobbiga att fylla från flaskan. Man får dra för kung och fosterland för att få ut till en stor häst. Den gamla är hur lätt som helst att fylla från flaskan.
Jag brukar göra så att de första gångerna jag tar ur flaskan fyller jag bara sprutan till hälften och släpper sedan på trycket varpå jag fyller upp den. I början är det ju så lite luft i flaskan så det blir ett rejält undertryck när man ska dra ute en hel dos.
 
S
Jag brukar göra så att de första gångerna jag tar ur flaskan fyller jag bara sprutan till hälften och släpper sedan på trycket varpå jag fyller upp den. I början är det ju så lite luft i flaskan så det blir ett rejält undertryck när man ska dra ute en hel dos.
Så gör jag med men det gjorde ingen skillnad alls med de sprutorna som var lila och gröna. Funkade hur bra som helst med den lila.
 
Jag samlar på de gamla hel-lila varianterna då jag också upptäckt att de håller bäst! Särskilt när man har en häst som gärna tuggar på sprutan.
 
En möjlighet är ju att be veterinären att skriva ut Rheumucam (stavning) istället. Det är ju samma sak som Metacam. Det var vad Alliaria fick då hon hade fång och den sprutan höll utan problem.
 
Jag fick nu senast ett substitut till Metacam, den sprutan gick sönder på en gång... Det har aldrig Metacams gjort för mig, oberoende färg.
 
En liten upptäckt jag gjort.
Jag har en häst som fått tre kurer Metacam nu i sommar. I paketen finns en doseringsspruta som är lila och grön.
Alla tre har gått sönder efter några gånger, dom bryts av under "plattan" man trycker på. Av en ren händelse har jag sparat en annan äldre spruta som är helt lila. Den ser annorlunda ut under plattan, kraftigare den är också lättare att fylla från flaskan än de nya. Den har klarat alla tre kurerna utan problem.
Så om ni har någon helt lila kvar spara den.
Jag har tala om det för apoteket men vet inte om det kommer att göra någon skillnad.

Gjort samma upptäckt och mailade då till tillverkaren men fick aldrig något svar.
 
Jag har tala om det för apoteket men vet inte om det kommer att göra någon skillnad.
Apoteket är bara återförsäljare och de har inget med förpackningar (inkl sprutor som finns i förpackningen) att göra. OM du vill göra något så är det bättre att kontakta tillverkaren direkt.
Gå in på Metacam på Fass https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20031008000017
Där kan du klicka på tillverkarlänken för kontaktuppgifter.
33263
 
Apoteket kan dock ha extra sprutor att dela ut, och då kan de ju tänkas ha en extra av de gamla om man frågar. Och dom kan ju även påpeka för Boehringer att nya sprutorna är dåliga.

Har man tex. en väldigt liten hund (under 5kg) finns anpassade sprutor inte i förpackningen utan man måste be om den separat på apoteket.
 
Apoteket kan dock ha extra sprutor att dela ut, och då kan de ju tänkas ha en extra av de gamla om man frågar. Och dom kan ju även påpeka för Boehringer att nya sprutorna är dåliga.

Har man tex. en väldigt liten hund (under 5kg) finns anpassade sprutor inte i förpackningen utan man måste be om den separat på apoteket.
Generellt - apoteken har inga extra sprutor att dela ut numera. Det tillhör undantagen. (man kan fråga om de har extra sprutor, men räkna inte med det)
Och apotekspersonalen lägger ingen tid på att rapportera till tillverkarna att tillbehören i deras förpackningar är dåliga. Det är bättre om det kommer från konsumenterna.

MVH // jobbat extra på apotek...
 
Apoteket är bara återförsäljare och de har inget med förpackningar (inkl sprutor som finns i förpackningen) att göra. OM du vill göra något så är det bättre att kontakta tillverkaren direkt.
Gå in på Metacam på Fass https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20031008000017
Där kan du klicka på tillverkarlänken för kontaktuppgifter.
Visa bifogad fil 33263
Jag vet men mitt apotek har en väldigt dedikerad föreståndare som tar emot reklamationer och blir det flera tar han det vidare.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 601
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 631
Senast: hastflicka
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 255
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 460
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp