eneleh

Trådstartare
Hur smärtstillande är metacam?
Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas med metacam?
 
Min erfarenhet är att metacam är rejält smärtstillande och ganska långtidsverkande, men en del saker kan göra så ont att det inte räcker till. Ibland funkar butta bättre.

Vad säger din veterinär?
 
Hur smärtstillande är metacam?
Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas med metacam?
Metacam fungerar ungefär som Ipren gör för människor. Vissa slags smärtor hjälper den inte emot, eller fungerar delvis emot. Man kan använda det som bekräftelse - om du märker en positiv skillnad om djuret får Metacam så kan det hänga samman med att man har minskat en smärta.
 
Hästen är inte direkt halt. Mer lite stel i båda bak och visade en minimal markering båda bak vid böjprov. Men jag tycker att hästen ser besvärad ut och vill gärna röra sig långsamt. Har nu ätit metacam i en vecka och jag märker ingen skillnad. Ska tillbaka till kliniken igen om en och en halv vecka och grubblar om man kan testa om det är något annat som kan vara fel. Kunde tyvärr inte lägga några bedövningar vid besöket då hästen sparkades när dom försökte. Skulle prova med metacam och se om det blev någon skillnad.
 
Vid ex ledinflammationer (kotleder, knäleden osv) har jag märkt noll skillnad på metacam. Vid fång har metacam varit guld.
 
Vid ex ledinflammationer (kotleder, knäleden osv) har jag märkt noll skillnad på metacam. Vid fång har metacam varit guld.
Och för mig tvärtom, vid fång har det varit som sockerpiller (men butta har hjälpt) men i övriga fall har metacam gett skillnad om hästen haft ont. Dock allt från liiiten skillnad till jättestor.

Skulle dock inte utesluta smärta bara för att metacam inte ger skillnad.
 
Tack för svaren.
Misstänker att det är ganska individuellt då. När hästen hade fång fick hon butta och det hade verkligen effekt i det läget.
Den här gången misstänker jag att det sitter i bakknän eller haser. Skulle det vara pålagringar kanske inte metacam har riktig effekt på det?
 
Tack för svaren.
Misstänker att det är ganska individuellt då. När hästen hade fång fick hon butta och det hade verkligen effekt i det läget.
Den här gången misstänker jag att det sitter i bakknän eller haser. Skulle det vara pålagringar kanske inte metacam har riktig effekt på det?
Nej troligen inte. Om du tänker själv vilka saker som ipren funkar för så är det ju mest ganska milda saker.
 
Metacam är inte smärtstillande i sig, utan antiinflammatorisk. Beror smärtan på inflammation och Metacam dämpar inflammationen så minskar smärtan.
Får man alltså på köpet alltid en inflammation postoperativt t ex?
Jag har faktiskt trott det har en viss "egen" smärtstillande effekt så blev lite nyfiken nu iom att det är så vanligt det används t ex efter op. Eller är det att det blir smärtlindring för det motverkar att det blir en inflammation då?
 
Får man alltså på köpet alltid en inflammation postoperativt t ex?
Jag har faktiskt trott det har en viss "egen" smärtstillande effekt så blev lite nyfiken nu iom att det är så vanligt det används t ex efter op. Eller är det att det blir smärtlindring för det motverkar att det blir en inflammation då?
När sår läker genomgår såret alltid en inflammationsfas. Det kan finnas en mindre smärtlindrande effekt, men det stora är att det lindrar genom att minska inflammationen.
 
När sår läker genomgår såret alltid en inflammationsfas. Det kan finnas en mindre smärtlindrande effekt, men det stora är att det lindrar genom att minska inflammationen.
Jo det vet jag ju. Men har nog inte tänkt att läkning/inflammation börjar direkt efter operationen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 332
Senast: CarroT
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
1 955
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 450
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp