Hela hästen är svullen plötsligt

quarterranchen

Trådstartare
Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad, åt som vanligt.
Ringde ut veterinär direkt och hon visste inte riktigt vad det kunde bero på, hjärta, lungor och allt lät bra.
Blodprover togs och nu fick jag behandlingsbeviset på mail där det står bland annat:

"Han mår generellt bra, är pigg och äter med god aptit, har ingen feber och övriga kliniska parametrar var vid
undersökningen också normala.
Han fick lugnande och vi gjorde rent hans skap - han hade ingen "snoppsten".
Blodproverna idag visar att han har ett lindrigt förhöjt akutfasprotein (är en indikator på en inflammation någonstans i
kroppen), samt att han har lindrigt lägre proteinhalt i blodet än normalt, vilket svullnaderna är ett resultat av - vad total
orsak är är svårt att säga i dagsläget.
Vi har ordinerat behandling med Metacam (antiinflammatoriskt och smärtlindrande) i 1v samt nya blodprover kan
rekommenderas om 2v.
Viktigt att hålla fortsatt god tempkoll, samt generell allmäntillstånds- och aptitkoll, + gärna lite
extra kisskoll närmsta tiden".

Någon som varit med om liknande? Några idéer? Vad innebär provresultaten? (Ska såklart fråga veterinären, men vill gärna höra om någon vet eller varit med om liknande ändå).
 
Jag har råkat att vaccinera en av mina hästar när hon var lite förkyld (dagen efter blev flera hästar i stallet snörvliga inklusive min). Svullnade massor i alla fyra och även någon form av vätskeödem på halsen. Berodde enligt vet. antaligen på att immunförsvaret reagerade lite väl mycket på vaccinet när det redan var aktiverat av förkylningen.
 
Jag har råkat att vaccinera en av mina hästar när hon var lite förkyld (dagen efter blev flera hästar i stallet snörvliga inklusive min). Svullnade massor i alla fyra och även någon form av vätskeödem på halsen. Berodde enligt vet. antaligen på att immunförsvaret reagerade lite väl mycket på vaccinet när det redan var aktiverat av förkylningen.
Ojdå, han vaccinerades 2/4. Men det är åtta dagar sedan.
 
För många år sen kom min häst in med 4 jämntjocka ben, inget fel i övrigt eller nedsatt allmäntillstånd. Detta var mitt i vintern och de hade då inte fri tillgång på mat i hagen vilket gjorde att hon gick och grävde lite i marken efter ätbart. I hagen stod en ek så sannolikt hade hon fått i sig gamla ekollon eller nån rot eller liknande. Hon fick metacam nån vecka och svullnaden var betydligt bättre redan dag 2 och försvann sedan helt.
Så gissningsvis kan hästen ha fått i sig något olämpligt och fått en reaktion.
 
Fast inte hos häst, där tar det flera veckor innan albuminet sjunker öht och knappt ens då ska det gå ner såpass att man riskerar ödem pga hypoproteinemi.

Fast ”lindrigt lägre” låter ju som att det är precis nedom ref intervall och behöver ju inte betyda så speciellt mycket i det stora hela men det beror inte på att hästen ätit för lite protein vilket var det jag svarade på.
 
Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad, åt som vanligt.
Ringde ut veterinär direkt och hon visste inte riktigt vad det kunde bero på, hjärta, lungor och allt lät bra.
Blodprover togs och nu fick jag behandlingsbeviset på mail där det står bland annat:

"Han mår generellt bra, är pigg och äter med god aptit, har ingen feber och övriga kliniska parametrar var vid
undersökningen också normala.
Han fick lugnande och vi gjorde rent hans skap - han hade ingen "snoppsten".
Blodproverna idag visar att han har ett lindrigt förhöjt akutfasprotein (är en indikator på en inflammation någonstans i
kroppen), samt att han har lindrigt lägre proteinhalt i blodet än normalt, vilket svullnaderna är ett resultat av - vad total
orsak är är svårt att säga i dagsläget.
Vi har ordinerat behandling med Metacam (antiinflammatoriskt och smärtlindrande) i 1v samt nya blodprover kan
rekommenderas om 2v.
Viktigt att hålla fortsatt god tempkoll, samt generell allmäntillstånds- och aptitkoll, + gärna lite
extra kisskoll närmsta tiden".

Någon som varit med om liknande? Några idéer? Vad innebär provresultaten? (Ska såklart fråga veterinären, men vill gärna höra om någon vet eller varit med om liknande ändå).
Min häst fick samma symptom i slutet av en stor penicillinkur. Tog inga prover då jag misstänkte att det var kuren, ett par dagar senare såg han normal ut igen.

Min gissning i ditt fall är som någon redan skrivit att det kan vara en reaktion på vaccination.
 
Hoppas ni hittat vart det var.
Min häst fick ödem liknande och det vart cancer. Fick ta bort henne ganska omgående efter att det upptäcktes. Blodvärdena var fina, Hon vart pigg och glad men det tog snabbt på henne.
 
Fast ”lindrigt lägre” låter ju som att det är precis nedom ref intervall och behöver ju inte betyda så speciellt mycket i det stora hela men det beror inte på att hästen ätit för lite protein vilket var det jag svarade på.
Jo men du skrev att det är normalt att det är lägre vid en inflammation. Den effekten är inte lika tydlig hos häst som andra djurslag så det stämmer inte riktigt i praktiken. Men som du säger spelar det nog ingen roll i detta specifika fallet, jag svarade allmänt på ditt påstående :)
 
Fast ”lindrigt lägre” låter ju som att det är precis nedom ref intervall och behöver ju inte betyda så speciellt mycket i det stora hela men det beror inte på att hästen ätit för lite protein vilket var det jag svarade på.
Det stämmer, värdet är precis nedanför referensintervallet.
 
Hoppas ni hittat vart det var.
Min häst fick ödem liknande och det vart cancer. Fick ta bort henne ganska omgående efter att det upptäcktes. Blodvärdena var fina, Hon vart pigg och glad men det tog snabbt på henne.
Vad tråkigt ☹️

Vi ska ta nya prover och hoppas att det har rättat till sig. Ingen vet orsaken, ena veterinären tror mer på att han har fått i sig något eller något litet foderbyte, men jag vet inte vad det skulle vara. Och han får samma foder, grovfoder, uppblött müsli med psylliumfrön och mineraler. Saltsten och friskt vatten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp