E
Eliiin_
Sv: Metod för häst som reser sig?
hej!!
om hästen reser sig när du rider så ska du ha ett spö i handen å slå till mellan öronen när den reser sej. det gör att den går ner igen. prova det funkar 
hej!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mahogney skrev:Håller med!!!! min unghäst har också tendenser till att ställa sig upp och jag har ett spö och smachade det mellan öronen, det hjälper hon har nästan helt slutat med de dumheterna!
Om jag hade en unghäst som regelbundet stod på bakbenen, skulle jag nog ta o se över min egen ridning, hantering och fundera på om jag inte gått för fort fram i utbildningen och krävt för mycket av hästen.Mahogney skrev:Håller med!!!! min unghäst har också tendenser till att ställa sig upp och jag har ett spö och smachade det mellan öronen, det hjälper hon har nästan helt slutat med de dumheterna!
Claudia2 skrev:Böj halsen, då kan inte hästen resa sig lika lätt. Gå runt på en liten volt om det är så att hästen inte vill gå framåt. Gör det obekvämt att stegra och bekvämt att gå fram.
Platspåsar med vatten och dyligt tror jag inte på.![]()
Psykskaft skrev:om man ska ha en påse med vatten så ska den vara ljummen så att hästen tror att det är blod, då törs den inte resa sig. annars ta i ena tygeln bara så kan den ju inte resa sig...
Åska skrev:Om du håller i en tygel och förböjer halsen mycket när hästen är på väg upp så kan du hålla ner den även med martingal. Så vida inte remmarna med ringarna som går till tygeln är för korta så kan jag inte tänka mig att det inte går att ta ledande tygeltag med en martingal på..