• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare WithTeeth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 487
W

WithTeeth

Min uppfödare har bokat in ett uppfödar-MH med vi bor en bit därifrån (60 mil ca) så jag hade lite funderingar om att försöka komma med på ett på lite närmare håll, tror att det skulle vara bättre för både hunden och mig.. Är det svårt att få en plats på ett MH?

Vad jag förstått så lottas platserna efter viss turordning. Kan man anmäla sig till flera för att sedan hålla tummarna och avboka de andra om man får en plats i ett, eller är anmälan bindande? Har aldrig varit på ett MH förut så kan ingenting om detta.

Sv: Mh

Brukshundklubbarna brukar anordna någon gång om året. Om du är medlem i SBK är det bara att kontakta de närmaste klubbarna och anmäla intresse. Här (där jag bor) är det ingen lottning, utan först till kvarn och sedan reservlista som gäller :)

Är medlem i SBK och det finns lite klubbar häromkring som anordnar MH, det jag är orolig för är om jag inte får någon plats, då har jag kanske avbokat en säker plats (om än långt borta) i onödan och står helt utan. Kan man anmäla till flera och hålla tummarna eller anses det vara dålig stil?

Kan man anmäla till flera och hålla tummarna eller anses det vara dålig stil?

Ja, om anmälan inte är bindande är det väl bara att anmäla :)
Du behöver ju inte göra MH samtidigt som uppfödaren, det kan vänta flera månader om så skulle vara. När hunden är 1-1,5 år är det ganska ultimat, men gör det i alla fall innan hunden fyller 2 :)

Vad har du för ras?

Jag tycker inte det låter riktigt schysst att boka in sig på flera men vet faktiskt inte hur man brukar göra.
Men jag har hört om många (med sällskapsras) som blivit avbokade i sista sekunden för att någon högre prioriterad har behövt göra MH..
Så jag hade nog begett mig ut på resa och tagit chansen att dessutom träffa kullsyskonen :)

Ja, nej jag tycker väl inte direkt heller att det låter juste, tänkte att man kanske brukar göra så, eller rättare sagt var nyfiken på hur man brukar göra. Men det lättaste är väl kanske att prata med klubbarna och se hur de brukar göra med MH och om de kanske skrapar ihop ett extra om intresset är stort..

Har en tervueren, så jag har ju en brukshundras iaf, dock så anordnar inte 'min' klubb några MH så där kan jag ju bli bortlottad antar jag.

Och självklart skulle det vara kul att träffa kullsyskon speciellt när nästan alla bor så långt bort, men då skulle jag bli ännu mer nervös och riktigt signalera till lillhoppan att det är konstigheter på gång :o

Jag hade inga problem att komma med på varesej MH:t eller MT:t och då anmälde jag mig själv till en klubb som låg närmare, jag ville inte köra fem, sex timmar även om det varit kul att träffa de andra i kullen.
Se till att anmäla dig någorlunda i tid, bara. Du får bekräftelse ett tag innan det är dags.
Jag tror också att Bruksraserna får företräde.
MH är störtkul!!!!!!! :bump:

Gör du MH för att din uppfödare vill det eller för att du ska tävla och behöver uppvisa känd mentalstatus? Är det bara för att uppfödaren vill ha ett så behöver du ju inte stressa ihjäl dig. Hade inte heller kört 60 mil för det provet.

Själv har jag inte bruksras men jag anmälde bara till ett och var ute i god tid med anmälan och skrev att jag ska tävla med hunden. Det var inte heller min klubb som arrangerade provet.

Beror ju lite på var man bor och hur många prov som görs i området samt vilken tid på året det är, för hur hårt tryck det är på platserna.

MH är inget är nervös för. Det är bara att gå med, lyssna på instruktionerna och stå på första parkett och se hur ens hund löser olika situationer. Det är ingen tävling och det finns inga "rätt eller fel".

Naturligtvis vill uppfödaren helst att kullen MHas tillsammans, men 60 mil skulle jag inte åka.
Du kan inte lottas bort från MH på din egen BHK, oavsett hundras.
För uppfödaren är det bäst om din hund är ungefär lika gammal som de andra hundarna i kullen när den gör MH.

mvh

Det stämmer att vissa har förtur till MH. De som är uppflyttade från appellklass till lägre klass har förtur för att de ska kunna starta i lägre klass oavsett ras. När dessa hundar har fått plats och det är fler hundar anmälda än vad som kan bedömas så ska resterande platser lottas rättvist bland alla anmälda. De som "blir över" kan sättas som reserver som kan kallas in med kort varsel vid återbud.

Det stämmer att vissa har förtur till MH. De som är uppflyttade från appellklass till lägre klass har förtur för att de ska kunna starta i lägre klass oavsett ras. När dessa hundar har fått plats och det är fler hundar anmälda än vad som kan bedömas så ska resterande platser lottas rättvist bland alla anmälda. De som "blir över" kan sättas som reserver som kan kallas in med kort varsel vid återbud.
Den egna klubben kan bara lotta bort hundar om de samtidigt garanteras plats på annat MH.

Vet inte om ni kommit överens om vid valpköp eller senare, men många uppfödare vill gärna göra MH på hela kullen samtidigt. Det är mycket man kan se som ändå missas eller int ekommer med i protokollet.

Det har båda mina hundars uppfödare velat. Jag håller själv på att anordna ett MH för goldenklubben men ska ändå iväg undegär samtidigt 90 mil för MH med uppfödaren :P
Men det beror ju på vad ni kommit överrens om :)

Nu har jag visserligen en icke bruksras, men som sagt så anordnar rasklubben ett eget MH och sedan finns de som bruksklubben själv anordnar. Vi hade iaf platser över förra året, så det kan vara värt att kolla på lite rasklubbsidor i närheten om de ordnar. Vi tog nämligen i sista hand emot andra raser.

Själv ville jag inte vänta på på klubbens nästa MH utan lät mig raggas upp (via ett hundforum) av en OG (OrtsGrupp Schäfer) i en annan stad, Leon o en Wipp var enda icke Sääfrar där.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 282
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 131
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 194
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 508
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka