• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare skrocken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 994
S

skrocken

I helgen gjorde jag MH med min "lille valp" (1.5 år) och det är ganska intressant att se reaktionerna. Hur många av er har gjort MH med era hundar? Har era hundar reagerat som ni förväntat er?
Vad anser ni om testet?

Sv: Mh

Har gjort MH på alla mina. Mest för att det krävs för att få tävla och för att det är kul att se resultatet.

Men mer än så är det inte. Tycker det är ett ganska "fjantigt" test, med tanke på att det handlar om hundens dagsform under en dag i dess liv.

Men det är alltid kul att diskutera hur man tror att den kommer reagera och sedan verkligen få se hur det blev.

Har "gissat" rätt på alla mina, utom tiken nu senast. Hon visade inte riktigt upp det jag förväntade mig att få se på alla moment. Men jag har varit mkt nöjd med alla mina "resultat".

Håller med om att det handlar mkt om hundens dagsform.

Sen tycker jag att MH är lite överreklamerat. Jag tycker oxå att vissa moment inte är så verklighetstrogna. Beror väl lite på var man gör provet oxå kanske.... ;)

Det är just en av de saker jag tycker är intressant att diskutera, om och hur mycket dagsformen styr.
Det sägs också att en bra miljötränad hund bör klara testet "bra", men miljöträning syftar väl egentligen till att hunden ska låta bli att engagera sig i det som händer omkring? Att helt enkelt lita på föraren och inte att fara iväg på eget bevåg.

Tanken med MH är att det ska utvärdera föräldradjuren. Då är det bra om hela kullen gör MH:t så att inte en hunds MH ska betyda så mkt - ju fler avkommor som gör testet desto jämnare blir det (även om en enstaka hund får spunk...).

Min tik skallmarkerade på avståndsleken. Det sade jag till domarna att hon skulle göra eftersom jag tränade sök. De trodde inte på mig eftersom hon bara var ett år, men då hade jag ju redan kört sök i 4 månader ca en gång i veckan. Mycket riktigt så skallade hon och eftersom det är ett förtryckt protokoll så står det att "hunden går fram med fördröjning". Läser man bara papperen så kan man ju dra slutsatsen att hon tvekat att gå fram pga rädsla men så är det ju inte....

skrocken skrev:
I helgen gjorde jag MH med min "lille valp" (1.5 år) och det är ganska intressant att se reaktionerna. Hur många av er har gjort MH med era hundar? Har era hundar reagerat som ni förväntat er?
Vad anser ni om testet?

Men vad kul! :)

Berätta nu, hur gick det? Hur reagerade herrn?

*nyfiken i en strut*

Det är vår tur i oktober!

Excellent skrev:
Tanken med MH är att det ska utvärdera föräldradjuren. Då är det bra om hela kullen gör MH:t så att inte en hunds MH ska betyda så mkt - ju fler avkommor som gör testet desto jämnare blir det (även om en enstaka hund får spunk...)

Tja, jag förstår vad du menar, men om testet är ett utslag av respektive hunds dagsform, så kan det inte säga så mycket om föräldradjuren väl? Och hur mäter man resultatet? Låt säga att kullen är mycket ojämn, vad beror det i så fall på?

Jag ser MH som en rolig aktivitet/utvärdering på min hund och fäster inte så stor vikt vid det. Det skall bli spännande att se om hunden reagerar som jag tror att han kommer att göra. Lite av "hur väl känner du din hund"-test. :D

Senast ändrad:

Jag ser MH som en rolig aktivitet/utvärdering på min hund och fäster inte så stor vikt vid det. Det skall bli spännande att se om hunden reagerar som jag tror att han kommer att göra. Lite av "hur väl känner du din hund"-test.

Precis så känner jag med.

Nej, inte riktigt. Hunden ska i flera moment agera utan att föraren gör något. Tex lilla bytet, där hunden ska jaga ifatt och gripa trasan. Eller som i avståndsleken, där hunden helst ska springa ut börja leka med figgen. Även på spökena så ska den ju agera och gå ut mot figgarna.

Det är det som är lite konstigt. Har man som jag haft för hög lydnad på hunden i MH så får man inget "bra resultat". Mina hundar har aldrig fått springa på hare, eller springa fram till främmande folk. Vilket de ska göra på testet. Men får man inte göra det annars så är ju testdagen inget undantag. Det är inte ok där heller. Så på tex lilla bytet så sitter mina hundar kvar när trasan går iväg. Så jag säger varsågod och tar ett steg fram på dessa test. Då springer de ut i full fart och griper fullt.

Så dessa MH beror ju mkt på lydnaden Du har på hunden.

Vi har inte gjort det ännu, men i höst är det dags. Men jag håller med om att det är bara ett test för just den dagen. Det säger inte så speciellt mycket.

Han reagerade precis som jag hade förväntat mig. DVS han tyckte att jag kunde gå fram och ta smällarna först... Inga problem med att avreagera, blev egentligen inte särskilt rädd. Jag trodde nog förstås att han skulle springa på lilla jakten, men rullarna som linan löpte mellan lät så väldigt så han undersökte dessa istället! Testledaren var impad att en så liten hund hade så mycket kamp i sig, det hade dom inte sett tidigare hos rasen. Konstigt, de allra flesta dvärgar jag känner älskar kamplekar av alla de slag! Han visade lite skärpa/försvar vid avståndsleken och spökena, men växlade direkt när han insåg att det var människor. På skotten släppte han trasan första gången, men hade sedan inga problem med det. Har nog aldrig haft en så skottotränad hund!

GA Det jag menade var just det att man ju tränar hunden att INTE ta egna initiativ, när man miljötränar. I alla fall för mig innebär miljöträning att vänja hunden vid att det händer en massa runt omkring, men som inte hunden behöver vara rädd för eller bry sig i öht. Har man däremot kört tex sök eller skydds har man fördel därför att hunden är van och tränad att gå ut från föraren och få leka med trevliga figurer. Därför undrar jag om man verkligen kan jämföra resultaten mellan "svenssonhundar" och "brukshundar".

Diskuterar man med de som utformat testet så menar dom att det är det bästa man idag kan göra, men att det är just som någon annan sa, det är framförallt när man testar hela avkommegrupper man kan ha användning för det. Det har ju visat sig att vissa egenskaper har ganska hög arvbarhet och detta kan man ju se på de diagram som tas fram. Och visst kan det vara intressant att titta på diagrammen när det är dags att avla/ köpa hund! Man kan ju se olika tendenser för olika avelshundar och raser.

Ja, fast brukshundarna har ju kommandon. Jag tävlar ju i bruks och kör bla skydds, men där har Du ju hela tiden kommandon. Mina hundar ska inte gå ut till figgar, spöken i skogen eller vilket som, oavsett det är på tävling eller i vardagen. Mina hundar satt fot under hela spökena, vilket inte ger så bra resultat. Men jag är nöjd, för det är så jag tränat. Sedan ser det ju inte bra ut om någon tittar på min tiks resultat och funderar på en valp efter henne. Samma sak vid dumpe, skrammel. Hon reagerade lite grann men lämnade inte min sida för att undersöka detta självmant. För att hon inte får gå fram utan ett kommando. Ser inte heller bra ut i resultatet, men jag är nöjd! Så när valpköparna undrar så får man förklara att allt handlar om lydnad. Nu säger jag kommandon för mina hundar i nästan alla moment, men är det rättvist!? Då har ju hunden inte "agerat" själv i alla fall. Nä, jag tycker det är svårt. Allra bästa är om man kan göra detta test på en hund innan miljöträning och lydnadsträning, men vem vill leva med en sådan hund i nästan 2 år. :smirk:

De jobbar för fullt för att göra om dessa test, men det tar naturligtvis tid. Själv tycker jag att man ska dela upp testen beroende på om man har jakthund, vallhund osv.

Men som Du säger ,det är ju spindeldiagrammen man tittar på, gärna över en hel kul. Men jag lägger personligen inte så stor vikt på hur MH ser ut när jag väljer valp/hund.

Nej, det är svårt det där med hur mycket kommando man ska ge. Men ett "varsågod" eller vad man nu har för frikommando kan väl inte vara fel? Det har i alla fall jag gjort tidigare på korningar, annars får man ju precis som du säger, ingen reaktion på en tränad hund. Visst har man kommandon i brukset men inte från början väl? Här bygger vi ju på hundens naturliga nyfikenhet fån början. Både i skyddet och söket. Hela situationen och retningen blir sas kommandot. Men, min "lille" har inte varit med om sån träning heller...

Tycker också att man skulle dela upp beroende på användningsområde hos hunden. Jag har också hört att man håller på att omarbeta testerna, men det är väl främst korningen? Vi har genomfört en testkorning enligt det nya förslaget och jag är inte imponerad, kan jag säga! Tycker det verkar vara en stor backlash! Hoppas att det inte går igenom. Jag vet flera domare som menar att dom tänker sluta döma korningar om förslaget godkänns. Verkar ju lite vanskligt om man inte ens har sina "egna" med sig...

Sen är det som sagt alltid vanskligt att döma mentalitet, en speciell dag på en speciell plats, med en speciell domare. Men som utgångspunkt för diskussioner och även till viss del för aveln, kan jag tycka att det är intressant. Det är på intet sätt avgörande när jag köper valp, men visst sneglar jag lite på tidigare avkommor tex. I de större raserna finns det ju även diagram för enskilda avelsdjur och det kan vara kul att titta på vad de tilltänkta föräldrarna gett tidigare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 664
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 069
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 425
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka