Sv: Mh
Ja, fast brukshundarna har ju kommandon. Jag tävlar ju i bruks och kör bla skydds, men där har Du ju hela tiden kommandon. Mina hundar ska inte gå ut till figgar, spöken i skogen eller vilket som, oavsett det är på tävling eller i vardagen. Mina hundar satt fot under hela spökena, vilket inte ger så bra resultat. Men jag är nöjd, för det är så jag tränat. Sedan ser det ju inte bra ut om någon tittar på min tiks resultat och funderar på en valp efter henne. Samma sak vid dumpe, skrammel. Hon reagerade lite grann men lämnade inte min sida för att undersöka detta självmant. För att hon inte får gå fram utan ett kommando. Ser inte heller bra ut i resultatet, men jag är nöjd! Så när valpköparna undrar så får man förklara att allt handlar om lydnad. Nu säger jag kommandon för mina hundar i nästan alla moment, men är det rättvist!? Då har ju hunden inte "agerat" själv i alla fall. Nä, jag tycker det är svårt. Allra bästa är om man kan göra detta test på en hund innan miljöträning och lydnadsträning, men vem vill leva med en sådan hund i nästan 2 år. :smirk:
De jobbar för fullt för att göra om dessa test, men det tar naturligtvis tid. Själv tycker jag att man ska dela upp testen beroende på om man har jakthund, vallhund osv.
Men som Du säger ,det är ju spindeldiagrammen man tittar på, gärna över en hel kul. Men jag lägger personligen inte så stor vikt på hur MH ser ut när jag väljer valp/hund.