Micklem och Kimblewick, går det att kombinera?

whippetzilla

Trådstartare
Vi blev tipsade av tandläkare att använda träns med bettclips såsom Micklem. Nu funderar jag på om det går att kombinera med ett Kimblewickbett? Eller funkar det inte på denna typ av bett?
 
Jag har lite svårt att se vart man skulle kunna fästa clipsen på ett sånt bett.
Går det inte att rida på ett vanligt tränsbett så att ni kan använda clipsen?
 
Hon kan bli ganska stark på uteritt och i hoppning och vi bytte därför upp oss till Kimblewick vilket har funkat jättebra. Så vi skulle helst vilja behålla det,men jag tänker också att det kan bli klurigt om vi vill kombinera med Micklem.
 
Hon kan bli ganska stark på uteritt och i hoppning och vi bytte därför upp oss till Kimblewick vilket har funkat jättebra. Så vi skulle helst vilja behålla det,men jag tänker också att det kan bli klurigt om vi vill kombinera med Micklem.
De gångerna ni rider ut kanske ni kan ha kimblewicket som vanligt men försöka fasa över tex hoppningen till tränsbett med clips med tiden.
Clipsen kan ju göra skillnad det också.
 
De gångerna ni rider ut kanske ni kan ha kimblewicket som vanligt men försöka fasa över tex hoppningen till tränsbett med clips med tiden.
Clipsen kan ju göra skillnad det också.
Tydligen får man inte ha clipsen på tävling (ponny) så då vet jag inte riktigt om detta träns är rätt ändå..använder vi dem alltid annars så blir det kanske dumt om vi måste plocka av dem på tävling tänker jag..
 
Tydligen får man inte ha clipsen på tävling (ponny) så då vet jag inte riktigt om detta träns är rätt ändå..använder vi dem alltid annars så blir det kanske dumt om vi måste plocka av dem på tävling tänker jag..
Man kan ju varva med och utan, inget man måste ha jämt. Precis som man kanske varvar bett.

Vad var anledningen till att det rekommenderades?
 
Man kan ju varva med och utan, inget man måste ha jämt. Precis som man kanske varvar bett.

Vad var anledningen till att det rekommenderades?
Hon hade två små sår på tungan,ungefär där bettet ligger och vi blev rekommenderade att byta till bett utan port och därför tänkte jag mig ett rakt kimblewick då hon går så bra på detta. Micklem med clipsen var för att lyfta bettet lite eftersom tandläkaren trodde att såren kunde komma av att hon ville få upp bettet lite. Säkert otroligt dåligt förklarat av mig..;-)
 
Lär inte bli något vidare bra att ha clips med kimblewick. Delen där man isf skulle fästa clipsen är för tjock på normalkimblewick, det som säljs "överallt". Nyare och varianter på märken finns tunnare dock men blir svårt att fästa dem på ett bra sätt oavsett.
Men varför kombinera de två? när man tar i tygeln på ett kimblewick så åker överdelen (dåligt förklarat..) på bettet lite fram, så då lär clipsen bli helt utan verkan ändå :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 787
Senast: Gimlan
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp