Mikmar bett.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 249
A

Aeternum

Varför är de flesta emot dessa?
Hur ser de ut?
Inverkan?
För- nackdelar?

Hjälp en okunnig människa.:banana:

Sv: Mikmar bett.

Varför folk är emot det?
Det är väl bara att titta på hur bettet ser ut? :smirk:
Combo-SHot-HI2-copyS.jpg

Hög mundel som riskerar att slå i gommen på hästen, smalt snöre över hästens nosrygg som inte fördelar trycket för 5 öre och rätt långa hävstänger, inte konstigt att hästarna blir superkänsliga.
Inget jag skulle sätta på min häst, men har man en häst som trivs på det så visst... Dessutom kostar det 2800 pix... Det får du ett helt bett-bibliotek för om man nu gillar att testa sig fram.. :crazy:

Största anledning till att vara emot det enligt mig är att okej om duktiga ryttare vill rida på det, men det finns så himla många ryttare även högre upp i klasserna som tittar på våra "stjärnor" och tänker "Åh, det där bettet är säkert jättebra" utan att fundera över om dom kan hantera ett så skarpt bett eller inte. Problemet ligger ju inte i bettet utan i dom som håller i det. I övrigt håller jag definitivt med föregående talare.

Tillverkaren kontruerade detta bettet till nybörjare som var okänsliga i handen. (Western) Kolla hemsidan www.mikmar.com

training-bit_03.jpg

Det som används av hoppryttar nu är någon kombinationsvariant där man kan ta i bara snöret (som alltså tydligen är väldigt mjukt för hästen...) eller i stången också. Så har iaf. jag förstått det.
Men jag är skeptisk, minns först gången jag såg det på nån mässa och jag såg ut såhär :eek:... ;)

popeye skrev:
Varför folk är emot det?
Det är väl bara att titta på hur bettet ser ut? :smirk:
Combo-SHot-HI2-copyS.jpg

Hög mundel som riskerar att slå i gommen på hästen, smalt snöre över hästens nosrygg som inte fördelar trycket för 5 öre och rätt långa hävstänger, inte konstigt att hästarna blir superkänsliga.
Inget jag skulle sätta på min häst, men har man en häst som trivs på det så visst... Dessutom kostar det 2800 pix... Det får du ett helt bett-bibliotek för om man nu gillar att testa sig fram.. :crazy:
Det finns många olika modeller av det bettet, men mundelen är densamma på alla, själv förstår jag inte riktigt hur det får plats i hästens mun............:banana: :banana: :banana:

Det var en intressant länk, bra med info om hur det är tänkt att fungera.

Kan hålla med att det ser fruktansvärt ut på bild (Tycker jag i alla fall) men tanken bakom det är inte så dum.

Ser ut som att bilderna på bettet missvisar tjockleken på mundelen.

Kolla på filmen om kombinationbettet också! Den beskriver väldigt bra hur det fungerar. Jag tycker det varkar bra för en rutinerad ryttare men är fortfarande skeptiskt ändå med tanke på att det inte bara är rutinerade ryttare som använder det...

Vad tror ni om tränsbetten med "mikmar-design"? Kan det verkligen vara nån stor skillnad, jag menar har man ingen hävstång gör det ju ingen skillnad om mundelen har en port:confused:

Bara nyfiken... Har någon erfarenhet av något av de andra mikmar betten?

http://www.mikmar.com/products-snaffle.html

Senast ändrad av en moderator:

men till skillnad mot engelska ridningen så ska man inte ha stöd på samma sätt när man rider western. Där tar man bara i bettet som en broms som jag förstår det, och så kan det kanske vara lite skarpare..
Men i engelsk ridning när man ska ha kontakt hela tiden? Njae, det måste väl bara som att ha nersläppt draggankare hela tiden?

Senast ändrad av en moderator:

Det beror nog väldigt mycket på vad man har för häst, men som sagt så är jag också skeptisk mot att använda det i engelsk ridning. Men uppenbarligen fungerar det på vissa hästar. Jag menar båder Ludger Beerbaum och Peder Fredriksson red väl på det i OS?

förvisso, men de är ändå bland världens 10 bästa ryttare, så förhoppningsvis har de koll på sina händer...
Alla dem som rider 120.. undrar vart på världslistan de ligger? :angel:

jaja, så länge man kan hantera det så visst

Alla filmer jag sett - även de som finns på tillverkarens hemsida - där hästarna rids med bettet, har hästarna sett obekväma ut.

Jag gillar inte alls bettet. Oavsett om ryttaren sägs kunna hantera det eller inte. Och att några av världens absolut bästa ryttare rider på detta bettet skrämmer mig nåt oerhört :crazy:

De är förvisso bland världens absolut bästa ryttare, och de är bara dom (i mitt tycke) som ska rida på så skarpa bett. Men formen på deras hästar är ju inte särskilt trevlig. Magic Bengtsson är mer eller mindre konstant bakom hand och likadant med Ludgers hästar (iofs kvittar det vilket bett han har på hästen...).

Var på nationell tävling i helgen där var och varannan red på mikmar bett. Såg både bra och dåliga ritter på detta bett!
Tror att det krävs att du har en väldigt stark häst med mycket framåtbjudning för att hästen ens ska våga gå fram på detta bettet. Var många hästar som krullade ihop sig och fick stopp framför hinderna(vet ej om det beror på bettet, men såg så ut!)En fick stanna innan start för att hästen hade fått tungan på något konstigt sätt, såg inte alls ut att trivas på bettet!

Men så fanns det de ryttarna som hade väldigt mjuk hand, och deras hästar såg ut att trivas på bettet, och de kunde rida utan några grova förhållningar eller tygeltag.

Bara lite av vad jag såg!

/I

Nyrelski skrev:
Det som används av hoppryttar nu är någon kombinationsvariant där man kan ta i bara snöret (som alltså tydligen är väldigt mjukt för hästen...) eller i stången också. Så har iaf. jag förstått det.
Snöret är mjukt i sig, ja, men det ser inte mjukt eller bekvämt ut för hästen, utan ser skarpt ut.
/SH som suttit på häst med det kombiantionsbett som är för hopphästar typ? en gång och sett på nära håll på hästar jag hanterat mycket och känt och klämt på det och absolut inte gillar det.:crazy:

SweetSelene skrev:
Kan hålla med att det ser fruktansvärt ut på bild (Tycker jag i alla fall) men tanken bakom det är inte så dum.

Ser ut som att bilderna på bettet missvisar tjockleken på mundelen.
Jag upplerver mundelen som tjockare i verkligheten än på bilderna. Tyvärr.

Långnos skrev:
Var på nationell tävling i helgen där var och varannan red på mikmar bett. Såg både bra och dåliga ritter på detta bett!

Men så fanns det de ryttarna som hade väldigt mjuk hand, och deras hästar såg ut att trivas på bettet, och de kunde rida utan några grova förhållningar eller tygeltag.

Jag var på en 130-140 tävling för 3 veckor sen, första ryttaren som kom in för dagen på 130 klassen var utrustad med nya GPA "flugan" hjälmen och ett mikmar. Jag satt bara å skrattade på läktaren! :rofl: Seriöst. Vad tror hon att det var? OS eller? Men iaf, ena sekunden slet hon som f*n i hästen, nästa drämde hon till den med spöt, nästa slet hon igen, nästa sekund var det spöt igen. Behöver jag nämna att hon utgick då hästen hoppade, ja, vad typ TRE hinder?! :smirk:

Mikmar - NEJ TACK!

Jag brukar inte döma folk efter vad de väljer att ha för utrustning när de tävlar, är helt upp till dem själva...men som sagt var...finns ryttare som anser dem vara professionella som rider som krattor, rycker, sliter i de stackars hästarnas munnar. Sådana borde inte få rida på skarpa bett!

Nejnej, var inte hjälmen som var det hela det handlade om, utan att jag tyckte det såg ut som att hon trodde det var en internationell tävling... Speciellt när det såg så hemskt ut som det gjorde!

Tack för alla svar!
Bettet ser bedrövligt ut!

Tillverkaren kontruerade detta bettet till nybörjare som var okänsliga i handen

Är dom okänsliga i handen ska dom väl inte ha ett så skarpt bett? (om jag uppfattat det rätt om att det är skarpt)

Än har jag inte sett ett bett i använding o ja hoppas att ja slipper!

Det säger en del om ridning idag.. uch uch UCH
Tycker det är synd att världens bästa ryttare rider på det, men dom får ju hästarna dit dom vill ha dom :crazy:.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Nevermind
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
775
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V