A
Aeternum
Varför är de flesta emot dessa?
Hur ser de ut?
Inverkan?
För- nackdelar?
Hjälp en okunnig människa.
Hur ser de ut?
Inverkan?
För- nackdelar?
Hjälp en okunnig människa.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns många olika modeller av det bettet, men mundelen är densamma på alla, själv förstår jag inte riktigt hur det får plats i hästens mun............popeye skrev:Varför folk är emot det?
Det är väl bara att titta på hur bettet ser ut? :smirk:
![]()
Hög mundel som riskerar att slå i gommen på hästen, smalt snöre över hästens nosrygg som inte fördelar trycket för 5 öre och rätt långa hävstänger, inte konstigt att hästarna blir superkänsliga.
Inget jag skulle sätta på min häst, men har man en häst som trivs på det så visst... Dessutom kostar det 2800 pix... Det får du ett helt bett-bibliotek för om man nu gillar att testa sig fram..![]()
Snöret är mjukt i sig, ja, men det ser inte mjukt eller bekvämt ut för hästen, utan ser skarpt ut.Nyrelski skrev:Det som används av hoppryttar nu är någon kombinationsvariant där man kan ta i bara snöret (som alltså tydligen är väldigt mjukt för hästen...) eller i stången också. Så har iaf. jag förstått det.
Jag upplerver mundelen som tjockare i verkligheten än på bilderna. Tyvärr.SweetSelene skrev:Kan hålla med att det ser fruktansvärt ut på bild (Tycker jag i alla fall) men tanken bakom det är inte så dum.
Ser ut som att bilderna på bettet missvisar tjockleken på mundelen.
Långnos skrev:Var på nationell tävling i helgen där var och varannan red på mikmar bett. Såg både bra och dåliga ritter på detta bett!
Men så fanns det de ryttarna som hade väldigt mjuk hand, och deras hästar såg ut att trivas på bettet, och de kunde rida utan några grova förhållningar eller tygeltag.
Tillverkaren kontruerade detta bettet till nybörjare som var okänsliga i handen