Mikmar bett.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 249
Sv: Mikmar bett.

Hallonsoda skrev:
Tycker det är synd att världens bästa ryttare rider på det, men dom får ju hästarna dit dom vill ha dom :crazy:.

Min åsikt om det där, är man så duktig som de är så borde de ju kunna rida med vanligt tränsbett utan problem, eller är de verkligen inte så duktiga? :smirk:

kan alltid lägga upp mina filmer eller bilder med ridskolehästrna (med mikmar combinationet för hoppning) på min hemma ridskola om någon är intresserade av att se de igen?

Sorbe skrev:
Min åsikt om det där, är man så duktig som de är så borde de ju kunna rida med vanligt tränsbett utan problem, eller är de verkligen inte så duktiga? :smirk:

Fast så där går ju inte att säga. När tex Peder bytte till mikmar på Bengtsson så gick han enormt mkt bättre och det ledde till en OS-plats. Hade Peder kunnat rida den hästen på tränsbett så hade han gjort det, han är ingen bettfanatiker på det sättet. Sedan handlar det ju om att det krävs superkontroll i det tekniska på den nivån och då har man inte råd att hästen går iväg lite för mkt. Det hade säkert gått att rida upp till 1.40 på vanligt bett på många hästar men sedan blir det ju lite svårare när hästen vill framåt och hästar på den nivån vill ju framåt annars kommer dom aldrig så högt upp i klasserna. Det är ju en enorm skillnad att sitta och hoppa 130 klasser och GrandPrix klasser

Någon som alltid har skarpa bett och sitter och sliter i sina hästar det är Maria Gretzer, hennes hästar travgalopperar ju alltid med bakbenen oxå för att hon hänger i munnen för mycket och hennes resultat är mkt ojämna pga det. Marcus Ehning red ju och tävlade hennes hästar på vanligt tjockt tränsbett utan problem och han tyckte hon skulle kasta skiten åt helvete (dom skarpa betten alltså) Men han kan ju rida oxå.....:devil:

Maria har ju sin sits emot sig när hon krummar ihop sig över hindren, (att hon aldrig kan bli bättre på det):confused: det går ju liksom 3 galoppsprång innan hon har rätat upp sig så det är ju inte så konstigt att hästarna går iväg. Malin Baryard hade ju samma problem på den där Irco Sun , hon faller ju fram så mkt efter sprången och är dom lite starka och mkt framåt så hinner dom ju inte få tillbaka hästen i tid, visserligen så hjälpte det ju inte med ett mikmar för hennes del utan där var ju faktiskt den framåtfallande sitsen det stora problemet men hon väger ju ingenting och hur stark hästen egentligen är kan ju bara hon svara på, men det fungerade ju inte iallafall.

Så jag tror att i många fall är det ryttarens sits som skapar att hästarna går iväg eftersom dom ofta hamnar i obalans och då måste dom ha ett skarpare bett i andra fall så är hästarna väldigt starka av sig.

Senast ändrad av en moderator:

ScissorHands skrev:
kan alltid lägga upp mina filmer eller bilder med ridskolehästrna (med mikmar combinationet för hoppning) på min hemma ridskola om någon är intresserade av att se de igen?

Jag vill gärna se.

I övrigt:
Jag ska väl inte uttala mig egentligen (som "bara" tävlat 1m och då hade ett tvådelat mässingbett)
Men ja tycker också att om dom är så duktiga som dom tycker sig vara så ska dom väl kunna rida på två/tredelat eller utan? :confused:

*lånar och svarar ang. ja, blabla* :D

Självklart är ju alla hästar olika. Magic Bengtsson verkar ju iaf trivas med mikmar(?), men det är ju tydligt på vissa som inte gör det!

Men jag tycker fortfarande att en häst på den nivån ska vara så pass känslig överallt att den känner så fort ryttaren gör en förhållning.
Just nu känns det bara som om att många ryttare på den nivån är rätt bett-fixerade och försöker skapa nya "bett-trender"...

Jag tror inte direkt Peder tänker på att sätta en ny bettrend när han ska rida OS :crazy:

De allra flesta av dessa ryttarna rider nästan alltid på tränsbett hemma och byter bara upp på tävling. Därför att om något går snett och det behövs en snabb förhållning, på en häst som är lite extra taggad på tävling, ska man kunna ta det.
De skulle säkert kunna hoppa runt banan på ett tränsbett, det tvivlar iaf. inte jag på. Men det är när det kanske inte går riktigt som man tänkt sig som det behövs lite extra för att snabbt rätta till.

Inte för att jag menade Peder när jag skrev om bett-trenderna. Tänker på några andra...

Banned skrev:
När tex Peder bytte till mikmar på Bengtsson så gick han enormt mkt bättre och det ledde till en OS-plats. Hade Peder kunnat rida den hästen på tränsbett så hade han gjort det.

Kan ju säga att på WC hoppningen i Oslo så red han MB på ett kombinations bett, som såg ut som det var ett am. gag.

ScissorHands skrev:

Har dom mikmar-bett på ridskolehästar??:eek:

jo. på hopplektionerna får vissa hästar ha det. några tävlas med det och ridlärarna brukar träna med det även.
:smirk:

Sorbe skrev:
Nejnej, var inte hjälmen som var det hela det handlade om, utan att jag tyckte det såg ut som att hon trodde det var en internationell tävling... Speciellt när det såg så hemskt ut som det gjorde!

Fast man köper väl inte hjälm för att verka "proffsig"?

Den hjälmen är superful tycker jag (som själv precis köpt en Charles Owen Jhon Whitaker som jag skall ha istället för pikeuren) men den skall vara supersäker som jag fattade det.

Jag tycker det är kul/trevligare när ryttare ser "proffsiga" ut även om de inte är det, än att de kommer in med sliten utrustning och skitiga.

Sedan om de måste lära sig att rida är en annan sak ;)

Banned skrev:
Fast så där går ju inte att säga. När tex Peder bytte till mikmar på Bengtsson så gick han enormt mkt bättre och det ledde till en OS-plats. Hade Peder kunnat rida den hästen på tränsbett så hade han gjort det, han är ingen bettfanatiker på det sättet. Sedan handlar det ju om att det krävs superkontroll i det tekniska på den nivån och då har man inte råd att hästen går iväg lite för mkt. Det hade säkert gått att rida upp till 1.40 på vanligt bett på många hästar men sedan blir det ju lite svårare när hästen vill framåt och hästar på den nivån vill ju framåt annars kommer dom aldrig så högt upp i klasserna. Det är ju en enorm skillnad att sitta och hoppa 130 klasser och GrandPrix klasser

Någon som alltid har skarpa bett och sitter och sliter i sina hästar det är Maria Gretzer, hennes hästar travgalopperar ju alltid med bakbenen oxå för att hon hänger i munnen för mycket och hennes resultat är mkt ojämna pga det. Marcus Ehning red ju och tävlade hennes hästar på vanligt tjockt tränsbett utan problem och han tyckte hon skulle kasta skiten åt helvete (dom skarpa betten alltså) Men han kan ju rida oxå.....:devil:

Maria har ju sin sits emot sig när hon krummar ihop sig över hindren, (att hon aldrig kan bli bättre på det):confused: det går ju liksom 3 galoppsprång innan hon har rätat upp sig så det är ju inte så konstigt att hästarna går iväg. Malin Baryard hade ju samma problem på den där Irco Sun , hon faller ju fram så mkt efter sprången och är dom lite starka och mkt framåt så hinner dom ju inte få tillbaka hästen i tid, visserligen så hjälpte det ju inte med ett mikmar för hennes del utan där var ju faktiskt den framåtfallande sitsen det stora problemet men hon väger ju ingenting och hur stark hästen egentligen är kan ju bara hon svara på, men det fungerade ju inte iallafall.

Så jag tror att i många fall är det ryttarens sits som skapar att hästarna går iväg eftersom dom ofta hamnar i obalans och då måste dom ha ett skarpare bett i andra fall så är hästarna väldigt starka av sig.

Detta är rätt intressant!!

Är det inte så att killarna är starkare i sina bäcken/höft än vad tjejer är??? Rent skenerellt alltså?

Eftersom man ofta ser att tjejerna som rider har mkt svårare att hålla sin position i landningen jämfört med killarna??

Jag märker detta ganska tydligt själv när jag hoppar den nya tysken som hoppar på "riktigt" över hindrena. Känner att jag har svårt att hålla mig upprätt i landningen vilket jag absolut inte haft innan

olgaklara skrev:
Fast man köper väl inte hjälm för att verka "proffsig"?

Den hjälmen är superful tycker jag (som själv precis köpt en Charles Owen Jhon Whitaker som jag skall ha istället för pikeuren) men den skall vara supersäker som jag fattade det.

Jag tycker det är kul/trevligare när ryttare ser "proffsiga" ut även om de inte är det, än att de kommer in med sliten utrustning och skitiga.

Sedan om de måste lära sig att rida är en annan sak ;)

Tro mig, det där såg för överdrivet ut. Seriöst. Skulle du sett det där skulle du oxå skrattat!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Nevermind
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
775
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V