Milersättning, bil + släp??

Martina_m

Trådstartare
Hur mycket räknar man i milersättning egentligen, och om man kör med hästsläp?

Fattat det som att man normalt räknar 18:-/mil för bil. Men om man måste ha ett hästsläp efter borde det väl bli mer?

Någon som vet? Tacksam för svar!

Sv: Milersättning, bil + släp??

ja det borde bli mer eftersom det är stort luftmotståd, och ganska så tungt, jag gjort så att när en kompis körde min häst med sin bil + släp, så tankade jag fullt när vi var hemma igen, tycker att det verkar shysst!

Den skattefria delen av bilersättningen är för taxeringsår 2010 (inkomstår 2009) 18,50 kr. Men det har ju inget med att göra vad man faktiskt får (eller tar när man fakturerar). Det betyder bara att som privatperson får man skatta på ersättning över 18,50 kr.

I företaget tar vi ju rejält mycket mer betalt när vi kör med släp.

Skatteverket nämner dock inget om detta i sina listor, lite synd. Är det någon som vet att det finns andra riktlinjer för släp - jag är jättenyfiken!

Alltså jag undrar ju vad det kostar (bensin + bilslitage eller vad man ska säga) när man även har häst o släp bakom bilen. Så det spelar ingen roll vad lagen säger om skatter hit o dit just i denna frågan ;).

Vad det kostar är ju väldigt olika från bil till annan. Och släp med för den delen. Vi tar generellt 50 kr + moms per mil när vi kör med släp. Men det är en helt annan bransch och godkänt enligt prislista till kund.

Vår ena bil tar med ett släp strax under 1 liter milen, billig i försäkring och billig i däck. Den andra tar strax under 2 liter bensin, kräver däckbyte varje år och kostar multum i försäkring. Så det är ju stor skillnad i milkostnad på dessa två bilar, oavsett släpet.

Liknande trådar

Fordon Det verkar som att jag måste köpa en annan bil för min får mer och mer fel som kostar pengar och frustration. Jag är en småbilsförare... 2
Svar
23
· Visningar
810
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Hej allsvetande buke! Jag har fått ett par jobberbjudanden som jag håller på att väga mot varandra. Det ena är på cykelavstånd och det...
Svar
8
· Visningar
522
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 173
Senast: morgaine
·
Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 362
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka