Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Kan tycka att en hektar på fem hästar låter lite, skulle aldrig ha en så liten hage till så många hästar.

Tyckte jag skrev 2 vinterhagar med vardera 1 ha. Lite???
Mer än vad de flesta har skulle jag tro. framförallt när där övervägande går små b-ponnys.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Då är ju vardera hage en hektar, och ja, jag tycker det är litet för fem hästar, hellre då att man har en hage på två hektar. Men det är ju bara min åsikt, du måste inte dela den.

Och vad andra runtikring dig har bryr väl inte jag mig om.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

oj tack för att våra hagar inte ser ut sådär det e bara lite lerigt vid in/utgången
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Då är ju vardera hage en hektar, och ja, jag tycker det är litet för fem hästar, hellre då att man har en hage på två hektar. Men det är ju bara min åsikt, du måste inte dela den.

Och vad andra runtikring dig har bryr väl inte jag mig om.


Tumregel för sommarbete är 1/2 ha / stor häst. Vinterhage betydligt mindre.
Sedan är det ju helt och hållet beronde på hur mycket hästarna går/motionerar i övrigt / dag.
Våra ponnyer och hästar jobbar mycket eftersom vi också tävlar en hel del.
Alltså väldigt lagom med 2 ha / 2hästar och 3 ponnyer. Men det är MIN åsikt och faktiskt kommunens också som godkännt detta.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Tumregel för sommarbete är 1/2 ha / stor häst. Vinterhage betydligt mindre.

Nja, att kalla det tumregel är att ta i. Minimimått som anges brukar vara grundade på att marken ska tåla belastningen, hästarna ska kunna komma undan varandra och gräset förhoppningsvis inte ta slut för fort. Samt för PARASITTRYCKET. Och beräknat på en ganska kort betessäsong.


Sedan är det ju helt och hållet beronde på hur mycket hästarna går/motionerar i övrigt / dag.

Nja just för vinterhagar är enligt mig ännu viktigare med såpas sstora hagar att hästarna kan komma undan varandra. Inget att göra = större risk för gnabb. Liten hage då = större risk för skador (vilket ridskolan i ursprungstexten fått erfara med..)

Sen ska man ju inte glömma att hästar, hur mycket de än jobbar, än 'programmerade' för att vandra långa sträckor per dag, ytterligare en anledning att försöka ha så stora hagar som möjligt.

Nu säger jag inte at dn hage är si eller så eller bra eller dålig, jag har inte sett den. Men jag tycker du resonerar med skygglappar litegrann..
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Det är ju omöjligt för ett försäkringsbolag att göra sådana bedömningar. För vart drar man gränsen? Tex i år så har ju i stort sett alla hästar drabbats av leriga hagar. Ngn enstaka med skogshagar eller mkt väl dränerade grushagar har ju klarat sig, men det är ju de enda.
Min hästs hage är ca 200x50 m, dessutom lagd med lutning för dränering. Lik förbaskat är det lerigt där nu! Vilket det inte varit förut, men nu har vi ju onormalt med nederbörd.
Och att göra grusrasthagar i stället för gräshagar är ju inte heller bra! Hästar gillar att beta!

Fö så är det väl förslitningsskadorna som gör de höga försäkringspremierna? Inte olycksskadorna. Så har jag i allafall fattat det.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Inte lätt när moder natur är stenhård och dränker hästägarna i regn!
Jag har faktiskt förståelse för att ridskolan i fråga inte hittat ngn lösning. För så lätt kan det ju inte i en handvändning vara att hitta nya hagar? Och jag har även jobbat ideellt i över 20 år i en ryttarförening som drev ridskola, och att hitta folk som ställer upp och tex bygger nya hagar, det är inte lätt det heller!

Men det är JÄTTELÄTT för alla som inte jobbar ideellt att göra som tex flera elever gör här i tidningen, dvs klaga på att det inte fungerar. Om nu hästarna är överladdade på lektionerna pga att de inte kan gå ute i leråkrarna till hagar, vad har medlemmarna som rider lektion gjort för att försöka avhjälpa det? Har de gjort ngt alls?

Kan ju se arbetsbördan personalen har i stallet där min häst är uppstallad, allt pga denna gräsliga regnvinter.
Det är 3 privathästar av ca 25, resten av hästarna, några tävlingshästar och resten ridskolehästar, ska personalen spola benen på efter varje insläpp, borsta gegga på efter varje insläpp osv. Det tar förbaskat med tid! Plus att de ju ska göra allt det andra dagliga, rida tävlingshästarna, mocka, reparera hagar osv. Och i det stallet finns det inga "frimärkshagar".
Att jämföra med den mkt mindre arbetsbördan om det varit fryst nu som det normala är...
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Så är ju verkligheten tyvärr! Av vad jag sett så tycker jag allt för många ridskolor har alldeles för lite hagmark. Dit räknar jag också VERKLIGEN Strömsholm. :angel:
Och det har ju funkat någorlunda förut, men med denna vinter så är ju katastrofen ett faktum med så lite hagmark!

Men folk "kräver" ju så mkt när det gäller ridskolor. Bara att se vad det gnälls när ngn enstaka ridskola i Stockholm hotas av nedläggning. Eleverna måste då sluta rida, för att åka mer än 5 minuter till sin ridskola är en omöjlighet för de flesta stadsbor!
På landet är det ju bättre, där ligger ju ridskolorna oftast där det passar, och folk på vischan är vana att resa en bit till allt, dit räknas ju även att resa till sin ridlektion.
Och sedan får ju inte lektionen kosta för mkt heller anser de ridande. Men många gnäller ju ändå att lönerna för personal på hästjobb är för liten och liknande. Men vart ska pengarna tas från om inte från inkomsterna? För att kunna göra fler hagar, betala ut högre löner osv.
Men allt för många ser inte den ekvationen eller hur man säger!
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Jag tror det är få av dem som gnäller över leriga hagar som är villiga att betala de extra tusenlappar som det faktiskt kostar att dränera och grusa upp - särskilt större ytor - vi vill ju att hästarna skall kunna springa i hagarna oxå.....
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Jag tror det är få av dem som gnäller över leriga hagar som är villiga att betala de extra tusenlappar som det faktiskt kostar att dränera och grusa upp - särskilt större ytor - vi vill ju att hästarna skall kunna springa i hagarna oxå.....

Jag tycker kommunerna kan skjuta till lite pengar så hagarna blir säkra. Ta och titta i era respektive kommuner hur mycket arbete som läggs ner på fotbollsplaner. Kommunanställd personal klipper, gödslar och luftar dessa gräsplaner, det sköts som spädbarn.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Visst det är farligt med leriga hagar, men vad ska man göra jag själv har inte dräning i min hage, det är lerigt en bit, men sen så har jag natur dränering dvs ett berg under marken där min största del utav min vinterhage,kan säga att det blir ALDRIG lerigt där =). Jag har en 2h stor kuperad hage, hästar ska ha nåt träd kanske en stor sten att klia sig på sm sagt dom är gjorda att lyfta på sina ben vissa vildhästar bor i bergs områden jag tror inte dom skadar sig värst mycket, inte mina heller och då har jag även väldiga sutteräng hagar, den stora skade gruppen är nog dessa hästar som går i helt släta hagar, just när dom rids i skog mark, fast det kanske dom inte görs, för dom har väl inte den kontroll som krävs på sina ben. Sen hatar jag oxå när jag ser folk som har ett stort skrotupplag i hagen. vet många som har dränerade hagar som ändå är hur leriga som helst, det är moder jord som bestämmer över hur mycket regn det ska komma.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

*KL*

Såhär har jag i hagarna nu.. Jättefint och jättebra på alla sätt.. MEN.. det där är betet, det är inte meningen de ska gå där, men vad gör man när det bara är halkigt pga lera (även om den inte är djup utan bara tunt ytlager) i vinterhagen =/

Jag vill ha vinter NU! Det ska inte vara grönt och vattenpölar och plusgrader i januari!

https://lagring.storegate.se/user/P...81ce-201f-41e2-97eb-50b637c77152&Image=823746
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Hörde av en dansk vän att i Danmark har man haft detta problem med nederbörd och lerigt i hagarna längre än vi i Sverige. Tydligen åker man och köper snäckskal för att binda upp leran och ska vara bättre än grus. Kan vara värt att kolla däröver och lära av de som löst problemet. Vi är nog många som har leriga hagar just nu.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Eftersom vi har både naturdränering i form av backe ned mot bäck samt ordentlig dränering i övrig del av hagen är det helt omöjligt att göra någonting åt situationen. Vi har gjort vad vi kunnat. Tom lagt ut halm men den trampas ner direkt. Vi bor tyvärr på lermark och har varken sten eller berg under ytan. Hade önskat att snäckskal var en lösning men det skulle gå åt många ton som tyvärr skulle vara borta på en vecka.
Våra tre sommarhagar som ligger i anslutning till vår mark arrenderar vi endast på sommaren (5 ha) och bonden vill absolut inte att betesmarken trampas ner på vintern.
Alltså är det bara att bita ihop och hoppas att inget händer.
Situationen är likadan på många ställen och det är ju inget vi är vana vid. Det tar tid för en hage att hämta sig.
Att markägare inte vill släppa till hagar nu förstår jag. Vem vill ha sin hage/mark förstörd? Ridskolorna har helt klart problem. Tror inte man förstår förrän man varit i situationen. Ideellt arbete priorieras inte längre utan alla bara kräver. Det kostar också...
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Nja, att kalla det tumregel är att ta i. Minimimått som anges brukar vara grundade på att marken ska tåla belastningen, hästarna ska kunna komma undan varandra och gräset förhoppningsvis inte ta slut för fort. Samt för PARASITTRYCKET. Och beräknat på en ganska kort betessäsong.




Nja just för vinterhagar är enligt mig ännu viktigare med såpas sstora hagar att hästarna kan komma undan varandra. Inget att göra = större risk för gnabb. Liten hage då = större risk för skador (vilket ridskolan i ursprungstexten fått erfara med..)

Sen ska man ju inte glömma att hästar, hur mycket de än jobbar, än 'programmerade' för att vandra långa sträckor per dag, ytterligare en anledning att försöka ha så stora hagar som möjligt.

Nu säger jag inte at dn hage är si eller så eller bra eller dålig, jag har inte sett den. Men jag tycker du resonerar med skygglappar litegrann..

Skygglappar eller ej så tror jag att man måste vara i situationen för att förstå den. Det är inte många hästar som vandrar några längre sträckor i detta regniga väder. De står mest och kurar och vill in i stallet.
De befintliga hagar som finns är bra och vi har aldrig tidigare haft problem. Nu har vi och väldigt många andra dessa problem. Så är det. Vädret är det ingen som rår på och det är knappt någon som vill arrendera ut mark för att sedan få den nedtrampad. Vi rider ut varje dag, ibland till skogen, ibland till ridhuset för att träna. (naturligtvis vilodag också) Tror att hästarna har det bra i vilket fall som helst.
Hoppas på vinter snart.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Jag undrade också vad en "ridhage" är?
Problemet med leran är dåligt underhåll. Matta och sand är det som gäller. Det kostar pengar men folk betalar mycket pengar för sina hästar i uppstallning. Det är ett extremt år men sånt bör man se i god tid och åtgärda marken. Stora marker sand/singel vid grindarna mindre hagar typ padock matta och sand.
Persson
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

*kl*
Men om man har åkermark?
Med 3 meter djup matjord och i normalfall naturligt bra avrinning. Hur ska man hårdlägga en sådan hage för att inte bli geggig under ett extremt blött år utan en sketen minusgrad?
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Hurra äntligen en som förstår! Jag tror visst att vi som hyr plats i stall är villiga att betala vad det kostar att åtgärda hagarna,det är bara ingen som frågar! Vetrinärkostnader mugg lymfangit osv är inte heller särskilt billigt,för att inte tänka på allt lidande för de stackars hästarna.Särskillt vid ingångarna till hagarna behöver det göras något matta snäckskal eller dränering det finns firmer man kan ringa och fråga! När hästarna trampar rättner i leran upp till mitten på skenbenet och skrapar sig på benen på stenar när hoven dras upp. Har gett upp har min häst inne på dagarna.Tar ut och låter springa i paddock och ridhus flera gånger om dan rider på kvällen.Bättre än att låta honom stå och glo med lera upp till knäna.Betalar hellre stalltjejerna för lite extrajobb. Längtar efter vinter!!!!
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Jag undrade också vad en "ridhage" är?
Problemet med leran är dåligt underhåll. Matta och sand är det som gäller. Det kostar pengar men folk betalar mycket pengar för sina hästar i uppstallning. Det är ett extremt år men sånt bör man se i god tid och åtgärda marken. Stora marker sand/singel vid grindarna mindre hagar typ padock matta och sand.
Persson

fast alltså, HUR stora hagar ska man behöva? =/ Visst går det tt slippa gyttjebad så, men skaderisken är fortfarande otäckt stor när markerna blir vattensjuka och mjuka och sliriga?

Visst man kan ha små grusade, dränerade paddockar och ställa dem i, frågan är vilket som är bäst ur 'djurskyddssynpunkt' dock.. Och 'djurvälmåendesynpunkt'..

/Alexandra som HATAR det här vädret, nu är fullblodsdonnan gallig i framknäet igen. Och jag kan lova att det är pga att det blev plus och regn några dagar igen så det blev 'slirigt' i hagarna.. =(
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Skygglappar eller ej så tror jag att man måste vara i situationen för att förstå den. Det är inte många hästar som vandrar några längre sträckor i detta regniga väder. De står mest och kurar och vill in i stallet.

DET beror oftast HELT på vad de har för hage de. Har de stora, intressanta ytor att röra sig på, täcken för de som behöver det och möjlighet att söka skydd (i skog eller ligghall) så är det de facto få hästar som ynkar och vill in såvida det inte SPÖregnar.

Hoppas på vinter snart.

Jag med, VÄLDIGT snart gärna =/
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter - En shettis var en hårsmån från döden, och vi leder hästarna över vägen med livet som insats varje dag. Det konstaterar Tommy Eriksson...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norra Västerbotten) Den parasit som befaras finnas i Skellefteås dricksvatten utgör ingen fara för hästar. Det hävdar Svensk Travsports...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydsvenskan) Staffanstorps Ridsportförening får vänta med att betala tillbaka sin skuld på 78 000 kronor till kommunen. Det beslutade...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydsvenskan) Louise Dalerhult och Sarah Nielsennittonåriga instruktörer på Staffanstorps Ridsportförening som fått kommunens...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp