Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Suck. .
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

usch vilka hagar :S
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Jag skulle vilja veta vad försäkringsbolagen säger om en häst blir skadad i hage som är olämplig.Betalar de utan vidare ut ersättning utan att ifrågasätta vållandet?Det finns väldigt många inakorderingar runt om i landet som mer eller mindre är tvingade att ha sina hästar i leriga och farliga hagar med risk förbenbrott osv när det fryser på.Det finns så många bestämmelser mått osv när det är frågan om inomhusvisstelse,men när det gäller hagar verkar det inte finnas några som hellst säkerhetsföreskrifter.Gammalt skrot taggiga buskar trasiga eltrådar ja allt verkar finnas och hoppsan det bara händer olyckor villken otur.Det är inte konstigt att försäkringspremierna är höga.Jag för min del bävar! Det måste till en lag som tvingar ägarna till innakorderingsstall att åtgärda hagarna lägga dränering och få bort annat olämpligt såsom taggbuskar stora spetsiga stenar samt annat farligt för hästarna.Ska man ha ansvar för annans egendom, så måste det till kraftag både på stallplaner och hagar utomhus.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Jag skulle vilja veta vad försäkringsbolagen säger om en häst blir skadad i hage som är olämplig.Betalar de utan vidare ut ersättning utan att ifrågasätta vållandet?Det finns väldigt många inakorderingar runt om i landet som mer eller mindre är tvingade att ha sina hästar i leriga och farliga hagar med risk förbenbrott osv när det fryser på.Det finns så många bestämmelser mått osv när det är frågan om inomhusvisstelse,men när det gäller hagar verkar det inte finnas några som hellst säkerhetsföreskrifter.Gammalt skrot taggiga buskar trasiga eltrådar ja allt verkar finnas och hoppsan det bara händer olyckor villken otur.Det är inte konstigt att försäkringspremierna är höga.Jag för min del bävar! Det måste till en lag som tvingar ägarna till innakorderingsstall att åtgärda hagarna lägga dränering och få bort annat olämpligt såsom taggbuskar stora spetsiga stenar samt annat farligt för hästarna.Ska man ha ansvar för annans egendom, så måste det till kraftag både på stallplaner och hagar utomhus.
:bow: :bow: jag tycker exact så och har själv en inacordering
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Jag skulle vilja veta vad försäkringsbolagen säger om en häst blir skadad i hage som är olämplig.Betalar de utan vidare ut ersättning utan att ifrågasätta vållandet?Det finns väldigt många inakorderingar runt om i landet som mer eller mindre är tvingade att ha sina hästar i leriga och farliga hagar med risk förbenbrott osv när det fryser på.Det finns så många bestämmelser mått osv när det är frågan om inomhusvisstelse,men när det gäller hagar verkar det inte finnas några som hellst säkerhetsföreskrifter.Gammalt skrot taggiga buskar trasiga eltrådar ja allt verkar finnas och hoppsan det bara händer olyckor villken otur.Det är inte konstigt att försäkringspremierna är höga.Jag för min del bävar! Det måste till en lag som tvingar ägarna till innakorderingsstall att åtgärda hagarna lägga dränering och få bort annat olämpligt såsom taggbuskar stora spetsiga stenar samt annat farligt för hästarna.Ska man ha ansvar för annans egendom, så måste det till kraftag både på stallplaner och hagar utomhus.

:bow: :bow: Jag undrar hur många stallägare som är medvetna om vilka ekonomiska risker de tar genom att inte sanda stallplaner?
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

När man ser dom där hagarna inser man att ens egna är jättefina!
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Ja,inte är de många som vet villka risker de tar! De är en egen värld de lever i för de som rammlar och bryter benen får skylla sig själva! För det mesta är de som slår halvt ihjäl sig beroende på något sätt och vill inte bråka.Ett Gott råd brodda både dig själv och hästen.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

jag vet int ehur ni har de ti övriga landet men här i bohuslän är det där ingenting att jämföra med nästan.. på vissa ställen rinner leran ur hagarna om dom ligger på en kulle tex. Vi har i princip lera årena om här. helt hopplöst!!
Så om den där hagen är såpass bristfällig borde nog dom flesta pållarna här inte vistas ute alls..
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Jag skulle vilja veta vad försäkringsbolagen säger om en häst blir skadad i hage som är olämplig.Betalar de utan vidare ut ersättning utan att ifrågasätta vållandet?Det finns väldigt många inakorderingar runt om i landet som mer eller mindre är tvingade att ha sina hästar i leriga och farliga hagar med risk förbenbrott osv när det fryser på.Det finns så många bestämmelser mått osv när det är frågan om inomhusvisstelse,men när det gäller hagar verkar det inte finnas några som hellst säkerhetsföreskrifter.Gammalt skrot taggiga buskar trasiga eltrådar ja allt verkar finnas och hoppsan det bara händer olyckor villken otur.Det är inte konstigt att försäkringspremierna är höga.Jag för min del bävar! Det måste till en lag som tvingar ägarna till innakorderingsstall att åtgärda hagarna lägga dränering och få bort annat olämpligt såsom taggbuskar stora spetsiga stenar samt annat farligt för hästarna.Ska man ha ansvar för annans egendom, så måste det till kraftag både på stallplaner och hagar utomhus.
Suckar.

Det är väl upp til dig som hästägare att bestämma om du accepterar hagarna där din häst går. Flytta hästen om hagarna inte duger!

Visst skall man på någon nivå försäka få bort faror som tagtråd, skrot osv.

En ofarlig hage kommer dock aldrig att finnas. En kuperad hage med stenar, träd och buskar är bättre för hästen än en platt hage utan några hinder.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Jag är född och uppvuxen i s-torp. Har lärt mej rid på/och jobbat på denna ridskola i många år, det är inte förän nu dom senaste åren som detta har blivit akut. Är c:a 10år sen jag var där:angel: Visst var det små hagar men dom blev aldrig så här leriga, fattar inte vad som hänt:( Ant, har dom för många hästar nu än när jag var där så att det blir mer slitage.
Jag hade planerat att min dotter skulle börja rida där men det vågar man ju inte om hästarna, med all rätt, sprallar av sig på lektionerna.

Men pratet om att flytta ridskolan har varit på tapeten många år och det fanns planer att bygga/flytta men eftersom den hamnade en lite bit utanför byn så sa många föräldrar nej till detta då barnen var tvungna att ta sig över en väg som är medeltrafikerad, och det fanns inga planer på gång tunnel bara för att ridskolan flytta, vilket jag kan förstå, en tunnel går på 5mille att bygga.
Ska tilläggas att vägen som går rakt igenom staffanstorp är mer trafikerad än denna som skulle hamna mellan byn och ridskolan:o
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Det är ju ovanligt blött i år i Skåne. De flesta hagar som är små och odränerade ser ut så där.
Risken med att hästarna busar på lektionerna kan lätt avhjälpas om hästarna rastas två och två lösa i ridhuset så dom får bralla av sig ordentligt ett par gånger i veckan.
Rent akut hjälper det att lägga på sand, men det bästa är ju att dränera hagarna först.
När det fryser måste man kunna erbjuda hästarna slätt underlag, anars blir det lätt skador.
Jag förstår personligen inte hur folk som står inackorderade kan acceptera att hagar och stängsel inte är ok. Det är dyrare med skador=veterinärräkningar än att fixa underlaget.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Risken med att hästarna busar på lektionerna kan lätt avhjälpas om hästarna rastas två och två lösa i ridhuset så dom får bralla av sig ordentligt ett par gånger i veckan.
QUOTE]

Jag bor själv precis utanför S:torp, och hagarna i "mitt" stall (privat) är bara ngt snäpp bättre (dock större). Just det där med att rasta i ridhuset tycker jag också är en rätt enkel ide, spec. som det nu har blivit ett sådant stort problem med att ungarna flyger av hela tiden. Då är det ju värt det lilla extra arbete det tar att slussa hästarna till ridhuset ¨på fm.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

När jag jobbade där så brukade vi göra så på vintern när det var för mycket snö tex. Det tar ju inte så mycket tid att ta 3-4 hästar och mana på dom i ridhuset 20min och sen nästa grupp.:angel:
Men jag vet inte hur det är med personal nu där.?
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Varför anlägger man stall där man inte har möjlighet att göra ordentliga hagar?

Jädra nötter... :mad:
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Hästar skall vistas ute varje dag. Detta är konstaterat och snart lagstadgat. (eller är det redan lag?)
Skåne är hårt drabbat av det regniga vädret. Detta kan man inte göra något åt. I vårt stall bor 5 hästar. Vi har 2 stora vinterhagar varav den ena är ren lervälling. Hagen är väldränerad men det hjälper inte. Hagen har avrinning mot en bäck men det hjälper inte.
Den andra hagen står orörd eftersom vi är fullt medvetna om att när det väl fryser så kan inte hästarna gå i den upptrampade hagen mer.
För att våra hästar skall må bra måste de få vistas ute varje dag. Hagarna är ca: 1 ha vardera vilket är fullt tillräckligt som vinterhage til 2 stora hästar och 3 b-ponnyer.
Det finns inga hagar i världen som står emot det regniga vädret.
Visst kan vi låta hästarna stå inne men det är djurplågeri.

Vad tycker ni som klagar och kallar andra för både det ena och det andra att man skall göra?
Kom med relevanta lösningar.
Det är en krissituation i Skåne på många ställen. Det handlar inte om misskötsel utan om väder som ingen kan påverka hur stora hagar man än har och hur väldränerat det än är.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

De är ju tyvärr så på många ridskolor. Antingen torra och jätte dammiga eller så rinner leran ur hagarna.
suck
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Kan tycka att en hektar på fem hästar låter lite, skulle aldrig ha en så liten hage till så många hästar.
 
Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar

Det måste till en lag som tvingar ägarna till innakorderingsstall att åtgärda hagarna lägga dränering och få bort annat olämpligt såsom taggbuskar stora spetsiga stenar samt annat farligt för hästarna..

Ursäkta men har du provat dränera e flera hektar stor naturhage någon gång??

Och varför i hela friden skulle man ta bort buskar och stenar för, det är väl bätte hästarna lär sig lyfta på benen, de är faktiskt gjorda för det. Och mår bättre i kuperade naturhagar än platta fyrkanter.

Vad gäller leran däremot så håller jag med dig, men det finns redan en lag, står i djurskyddsförordningen att rasthagar ska ha hårdgjord mark.

Just i år har även jag den satans leran i hagarna, trots stora, kuperade hagar. Löst det med att de får gå på betet när det varit som värst i delar av vinterhagen, men nu töar det igen så nu går det inte ha dem på betet längre.

Det är dock inte lerigt hela vinterhagen, men där de springer mest blir det ju mest lerigt.. Moment 22, då jag inte vill de ska lsinta i leran (har en sån skada redan). Dock, leran jag gnäller över är 'ytlera' och går max upp till halva hoven.. Men den är lika hal för det. I år är det dock en tämligen extrem vädersituation som nog få hade förväntat sig. Jag har ALDRIG haft lerigt mer än vid grinden - nånsin. Ens på hösten. Nu är det nyårsafton, regnet öser ner och det klafsar ute.. hade någon påstått det i höstas hade jag bara skrattat och tyckt 'visst, visst, och du tror på tomten med?'..

/Alexandra - med slänter, sten, buskar - taggiga som otaggiga, träd - fruktträd som 'vilda' träd samt plana ytor i hagarna. Gissa var hästarna föredrar att busa?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter - En shettis var en hårsmån från döden, och vi leder hästarna över vägen med livet som insats varje dag. Det konstaterar Tommy Eriksson...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norra Västerbotten) Den parasit som befaras finnas i Skellefteås dricksvatten utgör ingen fara för hästar. Det hävdar Svensk Travsports...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydsvenskan) Staffanstorps Ridsportförening får vänta med att betala tillbaka sin skuld på 78 000 kronor till kommunen. Det beslutade...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydsvenskan) Louise Dalerhult och Sarah Nielsennittonåriga instruktörer på Staffanstorps Ridsportförening som fått kommunens...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp