Mim dubbelbur L eller XL ?

LiFaltin

Trådstartare
Hej

Jag ska köpa dubbelbur men osäker på om jag får in en dubbel XL i min
VW Passat 3C kombi -2013 ??

(Nyss flyttat och hittar varken måttband eller tumstock 😬🙄)

Jag ska ha 2 st hundar (vikt 25-28 kg/st), ca 59-60 hög, är dubbelbur i L
för liten för dem ?

Väldigt tacksam för hjälp ! Tack 🙂
 
Har svårt att tro att L funkar bra för två så stora hundar om man har skiljeväggen. Även XL är nog i minsta laget. Vi har XXL till våra hundar på 52 cm och 20 kg. De har gott om plats men jag skulle inte vilja ha särskilt mycket mindre. Har man inte skiljeväggen så kan man nog ha lite större hundar än med.
 
Vi har xl i vår Skoda Enyaq och den passar även i vår Subaru Forester. Jag skulle absolut försökt få in en xl om jag varit i din sits, främst för att ha de extra cm i burhöjd som är guld värt tycker jag.
 
Om du inte bor mitt ute i ingenstans så säljs det en del mimburar på marketplace. Då kan du testa också tänker jag. :)
 
Jag hade personligen inte haft två hundar som är 59-60 cm i vad jag utgår från är mankhöjd, i en bur som är 65 hög. Tycker generellt det är svårt att hitta en bur med rimlig takhöjd till så stora hundar.
 
Om du inte bor mitt ute i ingenstans så säljs det en del mimburar på marketplace. Då kan du testa också tänker jag. :)
Men vågar man köpa bur i andra hand? Hur vet man att den inte har varit med om en krock? Tex. skulle jag aldrig köpa en barnstol begagnat då den är förbrukad om man har krockat - tänker att det är samma med hundburar, inte?
 
Men vågar man köpa bur i andra hand? Hur vet man att den inte har varit med om en krock? Tex. skulle jag aldrig köpa en barnstol begagnat då den är förbrukad om man har krockat - tänker att det är samma med hundburar, inte?
För mig är det rätt stor skillnad på barn och hund.
En bilbarnstol är till för att skydda barnet medan en hundbur är till för att skydda föraren/ passagerarna.
Tror att det är lättare att se skador på en bilbur än en bilbarnstol som är klädd på ett helt annat sätt och i fler material.
 
För mig är det rätt stor skillnad på barn och hund.
En bilbarnstol är till för att skydda barnet medan en hundbur är till för att skydda föraren/ passagerarna.
Tror att det är lättare att se skador på en bilbur än en bilbarnstol som är klädd på ett helt annat sätt och i fler material.
Jo absolut, men tänker ändå att hundbur ger visst skydd till hunden och att det skyddet riskerar att minska kraftigt om buren har varit i en krock. Men det vara bara en fundering från mig.
 
Jo absolut, men tänker ändå att hundbur ger visst skydd till hunden och att det skyddet riskerar att minska kraftigt om buren har varit i en krock. Men det vara bara en fundering från mig.
Jag försöker bara fundera på vilka skador som skulle finnas som inte går att se på min bur. Är den "bucklig" och kanske att skruvar har tagit smäll så påverkar det såklart.
Men nog inget jag kommer oroa mig för.
 
@LiFaltin
Regelverket för hur stor bur du behöver finns på Jordbruksverkets sida. Kan inte länka från telefonen tyvärr.
Inte för att uppmuntra till lagbrytande men, deras mått är för stora om man skulle krocka - defår rejäl fart då och slår ihjäl sig. I mindre bur har de iaf chans att överleva.. Vet dessutom att flera upplevt att hundarna åker sämre i burarna när de blir stora (de får svårare att parera) bla har jag hört att polisen haft problem med det i sina nya bilar.
 
Inte för att uppmuntra till lagbrytande men, deras mått är för stora om man skulle krocka - defår rejäl fart då och slår ihjäl sig. I mindre bur har de iaf chans att överleva.. Vet dessutom att flera upplevt att hundarna åker sämre i burarna när de blir stora (de får svårare att parera) bla har jag hört att polisen haft problem med det i sina nya bilar.
Indirekt tycker jag nog att du just uppmuntrade till lagbrytande...
Och innan jag tror på "har jag hört" skulle jag vilja se studier eller krocktester på just detta.

Mina sitter i en bur som är något större än minimimått och jag upplever inte att de har svårt att parera. De sitter eller ligger oftast ner och jag kör inte som en polis på utryckning vilket kanske spelar in?
Jag hoppas de klarar sig med icke dödliga skador vid en krock, tack och lov har vi inte testat det.

Jag planerar ändå att byta bur till en något mindre, då jag vill komma åt sidofacken i bilen och jag har som sagt marginaler att ta av.
 
Du behöver XL. Hade XL till Schäfertikar och de ligger i det spannet och de hade svårt att vända sig som vuxna i en XL-bur och den var egentligen lite för låg också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp