Bukefalos 28 år!

Min 8-veckorsvalp morrar åt mig när han sitter i knät

Jag menar nödsituationer där hunden sitter fast. Det jag ser "oftast" är tex intrasslade i elstaket/taggtråd osv - dvs situationer där hunden redan har panik. Att rycka på axlarna och kalla saker för "förtroendebrist" är ju verkligen inte hjälpsamt.
Ja, det är inget som händer mina hundar sådär till vardags. Då får de göra som hästen min gör när han fått benen på fel sida tråden - ropa på sin människa så hon kan komma och trassla ut en. :D
 
Jag personligen har väldigt svårt att se vad man vinner på att tjurhålla fast en valp -med mer eller mindre våld- som man precis har hämtat hem "bara för att".

Har inte haft en enda vuxen hund som inte kunnat bli fasthållen utan problem som vuxen, fastän jag aldrig utsätter valparna för nån onödig tvångshållning när de är små och tydligt visar rädsla/obehag genom att sprattla och morra.

Kloklippning kommer de inte undan oavsett vad de gör/säger, men jag ignorerar i det läget helt morrandet/sprattlandet och gör ingen big deal av det.

För mig är att utsätta en liten valp för tvångshållning -för att den morrar- tills den "ger upp" helt förkastligt.

Tjurhålla behöver man ju inte göra för att man vänjer den vid att acceptera att hållas.

Jag ser inte skillnad i att träna ett accepterande i obehag angående fasthållning mot andra obehag som ljud, bilåkning, kloklippning, underlag eller vad det må vara.
Bara det görs på ett positivt sätt och succsesivt. Vissa raser har stor intigritet och kan behöva vänjas vid påtvingad hantering.
 
Vilket också var poängen från mig och andra.

Jag tolkade dina två rader om hur du klipper klor på samma vis som vissa menade att de tyckte fasthållning var nödvändigt, dvs att det spelar ingen roll hur mycket de sprattlar och protesterar...du kommer inte ge dig.
Jag kanske missar något i de två olika exemplen för jag tycker det verkar vara samma sak.
 
Ja, det är inget som händer mina hundar sådär till vardags. Då får de göra som hästen min gör när han fått benen på fel sida tråden - ropa på sin människa så hon kan komma och trassla ut en. :D
Det händer inte mina heller, men jag ser det då och då.
 
Jag kan nog se det från två håll. Att hålla en hund som är trygg och van med sin människa och lugnt tvinga den vid obehaglig hantering så som kloklippning är en sak. Att tvinga sig på en hund som inte litar på en och tycker att människan I sig är lite obehaglig kan ju göra att det hela förvärras… Jag missade ju vissa såna grejer med Viggo som liten och det eskalerade senare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 224
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp