Bukefalos 28 år!

Min älskade hund

Koltinna

Trådstartare
Min käraste vän insjuknade snabbt med sjukdomen Malign Lymfom. Detta innebär att han har fått elak artad cancer i lymfkörtlarna. Det har gått så snabbt. För lite mer än 1 vecka sedan började han matstrejka och kräktes och hade diaree. Så efter ett par dagar åkte vi in till veterinären som undersökte magen och röntgade och tog olika prover.
Han fick stanna över natten för att göra en passage röntgen över natten. Dom rinde dagen efter och berättade att hade sluppit göra detta, eftersom att dom hade hittat orsaken. Dom hade hittat svullna lymfkörtlar på flera ställen i kroppen. Dom hade även gjort tester från dessa lymfkörtlar, och det visade sig vara elak artad cancer. Vilket han inte kommer att överleva. Det "smidigaste" man kan göra är att ge honom kortison så kan han leva mellan ett par dagar och upp till ½ år. Vilket kommer att innebära att han mår bra under sin sista tid.
Nu har han varit inlagd i 3 nätter/dagar. Igår satte dom in kortisonen, så vi väntar på att det ska börja värka, så att han blir piggare och kan komma hem till oss igen.

Helt otroligt! Min älskade hund. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag kommer att mista min bästa vän i hela världen. Och allt har gått så himla snabbt. Jag har inte hunnit förstå någonting! Han har alltid funnits där för mig. Vad ska jag ta mig till?
Jag orkar inte gå igenom det här.
 
Sv: Min älskade hund

Åh så svårt, stackars dig!! Jag förstår att du vill hålla kvar din älskade hund så länge du kan, men du måste vara osjälvisk och se till att han slipper lida. Mår han dåligt och ingen bot finns, tycker jag du ska låta honom somna in innan det blir värre. Det är inget roligt beslut att fatta, men skuldkänslorna du får dras med om han går och plågas en längre tid och sedan måste avlivas akut, är ännu värre.
Ge din älskade hund ett värdigt slut och låt honom gå vidare!
 
Sv: Min älskade hund

Jo absolut, skulle aldrig låta han lida för min egen skull.
Men veterinären gjorde det klart för mig att med kortisonen skulle han bli som "frisk" och må bra en tid till. Och när man sedan märker att han börjar bli tagen och hängig igen så avlivar man då.
Jag känner att det är rätt sak att göra då jag vet att han kommer att må bra en tid till.
 
Sv: Min älskade hund

Hej,

Min familjs blandras insjuknade på en lördag och det visade sig att hon också hade malign lymfom men hon blev så dålig att hon inte kunde röra sig över huvudtaget utan kunde bara ligga stilla :( vi var tvungna att avliva henne på måndagen då det visade sig att den var långt framskriden men hon hade varit tapper och inte visat några tecken ..

så jag tycker att så länge medicinen hjälper så ge honom en jätte rolig sista tid med bara en massa skoj :) och med er


lider med er :cry:
 
Sv: Min älskade hund

Lider med er!
Tog bort min älskade Fähund i Augusti pga Malignt Lymfom.
Han klarade sig ganska länge med hjälp av kortison, men sen gick det snabbt o han fick somna värdigt.

:cry:
 
Sv: Min älskade hund

Tycker verkligen synd om vovven och er givetvis :(

Men.. Hade det varit min hund hade den redan varit avlivad.
 
Sv: Min älskade hund

Det är lätt för dig att säga som har "fulla luften" av hundar..har man bara en så kanske man vill förbereda sig lite mer.

TS..lider verkligen med dig och tycker som nån annan att du ska ta tillvara den sista tiden och ge din hund ett värdigt liv innan den får somna in...
 
Sv: Min älskade hund

Det är lätt för dig att säga som har "fulla luften" av hundar..har man bara en så kanske man vill förbereda sig lite mer.

Du är ju inte riktig du om du inbillar dig att det någonsin är lätt att ta beslutet om att avliva en hund, oavsett man har en eller flera :crazy:

Jag har aldrig någonsin (inte ens när jag bara haft en hund alltså) låtit en sjuk hund leva vidare fullproppad med mediciner för att jag ska må lite bättre en kort tid.

Jag har heller inte sagt att ts ska ta bort sin direkt..Jag skrev vad jag personligen skulle ha gjort.
 
Sv: Min älskade hund

*KL*

Jag skulle också valt att låta hunden somna nu. Efter som det - TYVÄRR (knasigt vet påstod det) inte går att garantera att hunden får en sista tid där han mår bra. Kortisonet kan dels ha utebliven effekt, dels kan hunden få biverkningar av kortisonet.

Och fanstyget är snabbt, aggressivt och bättre att ta bort nu, och VETA att hundens sista tid VAR bra (förutom allra sista dagarna kanske). Pappas förlorade sin förra tik i lymfosarkom, och jag såg förloppet på nära håll, och det var jag som åkte med henne. Det gick OTÄCKT fort sista veckan, och sista två dagarna innan avlivning såg man försämring från dag till dag. Hon avlivades akut en lördag, och hade troligen inte överlevt helgen. Hon hade en monsterstor knöl från ena lymfkörteln på halsen, den hade legat ganska still i storlek som en halv golfboll, och hunden varit tämligen obesvärad. Sen small det till, och på en vecka växte den till storleken av en halv HANDBOLL. Hunden såg grotesk ut, den tryckte mot luftstrupen. Och det tog lång tid innan presederingen tog, cirkulationen var så himla dålig.

Så, för DIN skulle också Koltinne - låt hunden somna nu. Riskera inte att behöva uppleva det aggressiva förloppet, och kortisonbiverkningar etc. Väck inte hoppet, det blir tyvärr inte lättare om 3 dagar, 3 veckor eller 3 månader. TYVÄRR =/

*kram*
 
Sv: Min älskade hund

Tack så mycket för era svar.
Det gick inte som förväntat kan man säga. Han reagerar inte mycket på kortisonen, men är lite piggare och äter nu iallafall. Vet. ringde idag och sa att vi kunde hämta honom imorgon om vi ville. Vi ska dit och se hur pass han mår imorgon så får vi utgå från det.
 
Sv: Min älskade hund

Ta hem han och säg förväl. Blir han hastigt dålig finns veterinären kvar i övermorgon också.
 
Sv: Min älskade hund

åh vännen.... jag lider med dej..:(
jag vet hur hemskt det är att behöva gå igenom ngt sånt här...
men tycker som ovan... ta hem din hund o ta ett riktigt farväl hemma...

jag gjorde d m min häst... dom ville ta han direkt på kliniken, men jag tog hem han över helgen o sa hej då...

o jag är rädd att jag ska behöva gå igenom detsamma igen kanske... min 8mån valp har inte alls svarat på behandlingen o är fortf halt trots smärtstillande.... så kommer att bli röntgen för henne... o jag är så jävla rädd att dom hittar ngt allvarligt på henne.. så att det betyder slutet...:(
 
Sv: Min älskade hund

Jag har varit i en liknande situation med min förra hund. Han hade malignt melanom i gommen. Han fick kortison och veterinären sa att han kommer tydligt att visa när han inte vill vara med längre. Jag var livrädd att jag skulle missa det. Men, nej veterinären hade naturligtvis rätt. Det hände en helg, det var som att vända handen från ena hållet till det andra. Det gick inte att missa så det var bara att åka och ta bort honom. Det var riktigt tufft.

Tänker på er.
 
Sv: Min älskade hund

Har veterinären pratat med er om cytostatikabehandling? (cellgift?) Kan köpa 1-2 år med symptomfrihet och bibehållen livskvalité. Dock sämre prognos om hunden som i ert fall fått andra symptom än stora lymfknutor. Säger inte att jag tycker ni ska behandla om ni inte själva gärna vill. Är dessutom rättså dyrt. Ville bara vara säker på att ni vet om att möjligheten finns och att hundar reagerar mycket bättre på cellgifter än vad människor gör (mindre biverkningar).
Grejen är att vill ni behandla så ska man INTE sätta in cortison innan för då får man sämre resultat.

Många styrkekramar!
 
Sv: Min älskade hund

Det är lätt för dig att säga som har "fulla luften" av hundar..har man bara en så kanske man vill förbereda sig lite mer.

TS..lider verkligen med dig och tycker som nån annan att du ska ta tillvara den sista tiden och ge din hund ett värdigt liv innan den får somna in...

:confused::confused::confused:

TS, fy vad tufft, och att det kommer så fort! Lider med er, har precis själv tagit bort en hund i cancer, men han var gammal. :(
 

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 769
Senast: Eva S
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 329
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 764
Senast: fejko
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 475
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp